۹۷۹
۴۰۹
لذت خواندن

لذت خواندن

پدیدآور: مارسل پروست ناشر: پیام امروزتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مترجم: محمدصادق رئیسی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 7ـ86ـ5706ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۱۴۷

خلاصه

این کتاب دربرگیرندۀ پنج مقاله از میان مقالات پروست است که در زمرۀ صد کتاب در حوزۀ «ایده‌های بزرگ» قرار دارد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

شهرت مارسل پروست تنها به رمان بلند و بی‌‌همتایش «در جست‌وجوی زمان ازدست‌رفته» محدود نمی‌شود؛ او مقالات بسیاری نیز در باب موضوعات گوناگون نوشته، از جمله پیرامون هنر، اندیشه، خواندن و اندیشمندان و متفکران. بعضی از این مقالات در زمان حیات وی در برخی نشریات و به صورت کتاب به چاپ رسیدند و تعدادی هم به صورت ناتمام، پس از درگذشت پروست. فعالیت‌های ادبی جدی پروست در سال ۱۸۹۲ آغاز شد و او همکاری‌اش را با نشریه لوبانکه آغاز کرد. در این نشریه ۱۵ مقاله از پروست چاپ شد که در ۱۳ژوئن همان سال در کتاب «خوشی‌ها و روزها» که با مقدمه آناتول فرانس و تصاویر مادلن لومر مزین شده بود، منتشر شد. اما سال ۱۸۹۹ آغاز علاقه پرشور پروست به آثار جان راسکین هنرشناس انگلیسی در دوران ویکتوریا، طراح و نقاش و متفکر اجتماعی برجسته است. دو اثر مشهور راسکین، «هفت چراغ معماری» و «نقاشان مدرن» است که در دفاع از ویلیام ترنر و نقاشان پیشارافائلی به نگارش درآمده، اما آنچه توجه پروست را به راسکین جلب کرد، کتاب «تورات آمیان» بود. او ترجمه «تورات آمیان» را در همین سال آغاز کرد و در ژوئن سال ۱۹۰۲ آن را به پایان رساند. این اثر در سال ۱۹۰۴ منتشر شد. «کنجد و سوسن‌ها» اثر دیگر راسکین را بعدها ترجمه کرد.

این کتاب دربرگیرندۀ پنج مقاله از میان مقالات پروست است که در زمرۀ صد کتاب در حوزۀ «ایده‌های بزرگ» قرار دارد. کتاب‌هایی که هر یک در گذر تاریخ، نگاه و تفکر انسان را نسبت به خود و جهان تغییر می‌دهند. مقاله «جان راسکین» نوشته پروست اما حکایت دیگری دارد. از یک‌سو شناخت عمیق او از جان راسکین و هنر بی‌‌همتای وی و از سوی دیگر آشنایی و تسلط ژرف پروست به آثار غنی نقاشی و نقاشان جهان از دورترین اعصار تا دوره معاصر است. نگاهی ژرف به سیر هنر نقاشی، نگارگری، معماری، بررسی دقیق تفکر رایج در آثار و دلدادگی و دلبستگی به این هنرمندان، در جای‌جای مقاله نمایان است.

در دو مقالۀ «روزهای خواندن» پروست تاریخچۀ خواندن و نگاه عمیق خود و نیز علاقه وافرش به آثار متفکران و بزرگان اندیشه از جمله راسکین را نشان می‌دهد. در پایان نیز دو مقالۀ کوتاه و البته ناتمام آمده که نگاه انتقادآمیز پروست است؛ یکی به «سن بو» و اندیشه‌های او و دیگری «پروست از سوان سخن گفت» در واقع به نوعی شکوائیه‌ای است برای همۀ آنانی که اهمیت این رمان در حال نگارش او را درنمی‌یافتند.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار مترجم فارسی

فصل اول: جان راسکین

یادداشت‌ها

فصل دوم: روزهای خواندن (1)

یادداشت‌ها

فصل سوم: روزهای خواندن (2)

فصل چهارم: از «سیاق سن بو» «گزین‌گویه»

فصل پنجم: پروست از سوان سخن گفت

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

رحمان احمدی ملکی

از بین آثار فلزی، قفل به دلیل دارابودن نوعی رمز عملکرد و درون‌مایۀ رازگون، از اهمیت زیادی در حیطۀ تل