۱۰۴۳
۳۱۵
در حواشی کتاب؛ مجموعه مقالات

در حواشی کتاب؛ مجموعه مقالات

پدیدآور: محمود آموزگار ناشر: کتاب آمهتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 9ـ57ـ7033ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۷۶

خلاصه

امروزه صنعت نشر ما با مسائل و مشکلات متعددی روبرو است. ضرورت آسیب‌شناسی و ارائۀ راه حل برای برون‌رفت از این موقعیت بر کسی پوشیده نیست و این مهم فقط از طریق بررسی مسائل و تجزیه و تحلیل آنها، استفاده از تجارب بین‌المللی و تطبیق آنها با مقتضیات بومی ممکن خواهد شد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

امروزه صنعت نشر ما با مسائل و مشکلات متعددی روبرو است. ضرورت آسیب‌شناسی و ارائۀ راه حل برای برون‌رفت از این موقعیت بر کسی پوشیده نیست و این مهم فقط از طریق بررسی مسائل و تجزیه و تحلیل آنها، استفاده از تجارب بین‌المللی و تطبیق آنها با مقتضیات بومی ممکن خواهد شد. محمود آموزگار با توجه به مسئولیت صنفی به مناسبت‌های گوناگون یادداشت‌هایی می‌نوشت که در روزنامه‌ها و مجلات منتشر می‌شد. بعد از مدتی بنا به پیشنهاد علی دهباشی این یادداشت‌ها و مقالات در مجله بخارا منتشر شد. اتحادیه و نهاد صنفی، کتاب‌خوانی و ترویج آن، نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب و .... موضوعاتی هستند که در این کتاب به آنها اشاره شده است.

در اولین مقالۀ این کتاب دربارۀ تاریخچۀ مختصر اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران می‌خوانیم: «اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در سال 1337 ش. رسما تأسیس شد و آغاز به کار کرد. در اوایل دهۀ 50، شش شماره نشریۀ «آشنایی با کتاب» و همچنین در سال 1351 به مناسبت پنجمین جشن فرهنگ و هنر، فهرست کتاب‌های منتشرشدۀ ناشران را در دو مجلد و در سال 1352 به مناسبت ششمین جشن فرهنگ و هنر، فهرست کتاب‌های ناشران را در یک مجلد چاپ و منتشر کرد. نکتۀ مهم آن است که انتشارات امیرکبیر در همین فهرست، از تعداد 60 شهر و 437 کتاب‌فروشی در این شهرها ـ به طور میانگین هر شهر 2/7 کتاب‌فروشی ـ نام برده است که به جز نمایندگی انتشارات امیرکبیر، کتاب‌های سایر ناشران را هم می‌فروختند». (ص 11)‌

یکی دیگر از نوشتارهای این کتاب دربارۀ نقش کتاب و کتاب‌خوانی در توسعۀ گردشگری است. نویسنده در این نوشتار ابتدا گزارشی از حضور خود در روستای «رمین» چابهار که به عنوان روستای دوست‌دار کتاب برگزیده شده و جایزه گرفت، ارائه داده است. دربارۀ ایدۀ ایجاد «شهر کتاب‌ها» و گزارشی از وقف فرهنگی خانۀ فرهنگ گیلان موضوعات بعدی این نوشتار را شکل می‌دهند.

چند نوشتار دربارۀ نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز در این کتاب گنجانده شده است که در اولین آنها نویسنده نگاهی انداخته است به سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و مسیری که در طول سی سال طی کرده است. شصت‌و‌هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت بهانۀ دومین نوشتار این بخش است. کارکرد حرفه‌ای همراه با برنامه‌ریزی دقیق و منظم آلمانی، امروز این نمایشگاه را به مرکز توجه ناشران، کتاب‌فروشان و اهل قلم جهان تبدیل کرده است. نمایشگاه بین‌المللی پکن دیگر نوشتار این بخش را به خود اختصاص داده است. این نمایشگاه نه‌تنها مهم‌ترین نمایشگاه کتاب در جمهوری خلق چین است، بلکه با توجه به اینکه به‌ویژه در سال‌های اخیر، اغلب شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه ناشران خارجی هستند، به عنوان مهم‌ترین نمایشگاه کتاب در شرق آسیا مطرح و معرفی شده است. گزارشی دربارۀ نمایشگاه کتاب لندن و روز جهانی کتاب نیز آخرین نوشتار از اینگونه است.

نوشتارهایی دربارۀ قیمت ثابت کتاب، کپی‌رایت، نشر ایران و بازار جهانی و .... نیز دیگر مقالات و یادداشت‌های این کتاب را شکل می‌دهند.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

تاریخچه مختصر اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران

نگاهی به گذشته، چراغ آینده

از اسطوره تا شاهنامه و فضای بی‌دروپیکر مجازی و باقی قضایا

نقش کتاب و کتاب‌خوانی در توسعه گردشگری

شوراهای اسلامی و فرهنگ

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و سی‌امین دورۀ آن

نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت

نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن

نمایشگاه کتاب لندن و روز جهانی کتاب

نشر ایران و بازار جهانی

قیمت ثابت کتاب

پایتخت جهانی کتاب

حقوق مالکیت فکری در ایران

کپی‌رایت یا حقوق مالکیت ادبی ـ هنری

ازدست‌رفتگان صنعت نشر

تصاویر

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

آوازهای ناخواندۀ قوی پیر تنهای مهاجر؛ ایلیا به روایت ایلیا در گفتگو با ایلیا فابیان

آوازهای ناخواندۀ قوی پیر تنهای مهاجر؛ ایلیا به روایت ایلیا در گفتگو با ایلیا فابیان

حسن شکاری و لیزا ویوارللی

این کتاب حاصل گفتگوی حسن شکاری و لیزا ویوارللی با ایلیا فابیان شاعر ایتالیایی است که ایلیا در این گف

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مهیار علوی‌مقدم

تأویل و رویکرد هرمنوتیکی، باعث افزایش بهره‌گیری هر چه بیشتر خواننده از ارزش‌های شناخته‌نشدۀ متن می‌ش

منابع مشابه بیشتر ...

راز ماندگاری ایران

راز ماندگاری ایران

حسن انوری

این کتاب دربرگیرندۀ ده نوشتار در زمینه‌های مختلف ادبیات فارسی است.

معنی زندگی

معنی زندگی

حسن انوری

این کتاب دربرگیرندۀ ده نوشتار در حوزه‌های مختلف فرهنگ‌نویسی و ادبیات فارسی اعم از شعر و نثر است.