۱۲۹۴
۴۱۰
زبان‌شناسی اینترنت؛ راهنمایی برای دانشجویان

زبان‌شناسی اینترنت؛ راهنمایی برای دانشجویان

پدیدآور: دیوید کریستال ناشر: نویسه پارسیتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مترجم: محمدحسن ترابی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۰۰شابک: 5ـ58ـ7030ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۲۹۶

خلاصه

این کتاب برای کسانی نوشته شده است که با اصول اولیه و روش‌های زبان‌شناسی آشنایی دارند، با فعالیت‌های اینترنتی آشنایی کامل دارند و در مورد رابطه بین این دو کنجکاو هستند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

هرجا که زبان هست، زبان‌شناس هم هست. این کار زبان‌شناسان است که نمودهای زبان را در هرجایی جستجو، توصیف و تحلیل کنند. بنابراین وقتی ما با بزرگ‌ترین پایگاه دادگان زبانی‌ای که جهان تاکنون به خود دیده است، مواجه می‌شویم، باید انتظار داشته باشیم که زبان‌شناسانی آن را بررسی کنند تا بدانند چه اتفاقی در حال روی دادن است. این کار شروع شده است و در نتیجه یک رشته جدید در حال شکل‌گیری است: زبان‌شناسی اینترنت.

زبان‌شناسی اینترنت، به عنوان یک رشته آکادمیک، در دوران کودکی خود به سر می‌برد، اما می‌توان پیش‌بینی کرد که احتمالاً چگونه رشد خواهد کرد. اساساً همه شاخه‌های شناخته‌شده زبان‌شناسی در دسترس آن هستند. می‌توان انتظار مطالعه نحو، ساخت‌واژه، ابزار انتقال (آوایی، خطی، چندرسانه‌ای)، معنی‌شناسی، گفتمان، کاربردشناسی، جامعه‌شناسی زبان، روان‌شناسی زبان و ... اینترنت را داشت. البته باید توازن بین مطالعه ویژگی‌های صوری زبان اینترنت و مطالعه اهداف و تأثیرات آن را حفظ کرد. با گردآوردن یافته‌های توصیفی و نظری، می‌توان انتظار ظهور رشته ثمربخش «زبان‌شناسی کاربردی اینترنت» را داشت که به ارائه راه‌حل‌هایی برای مشکلات زبانی‌ای بپردازد که کاربران مختلف اینترنت با آنها مواجه می‌شوند، مانند مشکلات مربوط به جستجو، تبلیغات الکترونیک و امنیت در اینترنت. در واقع تا به امروز نیز انگیزه بسیاری از تحقیقات انجام شده در زمینه زبان اینترنت، ملاحظات کاربردی بوده است.

این کتاب برای کسانی نوشته شده است که با اصول اولیه و روش‌های زبان‌شناسی آشنایی دارند، با فعالیت‌های اینترنتی آشنایی کامل دارند و در مورد رابطه بین این دو کنجکاو هستند. این کتاب برای کسانی نوشته شده که در بین این افراد، مجذوب شیوه ظهور زبان اینترنت هستند و می‌خواهند در مورد آن کاوش کنند. بنابراین نویسنده تا جایی که امکان داشته است به حوزه‌هایی که در آنها به تحقیق نیاز است اشاره کرده است. هدف نویسنده فقط آگاهی دادن نیست، بلکه الهام‌بخشی به زبان‌شناسان بیشتری برای کار در این زمینه است، زیرا همان گونه که خواهید دید و عجیب نیز به نظر می‌رسد این حوزه نیاز فوری به آنان دارد. به ویژه، نویسنده همه مثال‌هایی را که از انگلیسی آورده است و اگر قرار باشد نتایج به دست آمده قوی باشند باید این محدودیت را برطرف کرد.

این کتاب، با دیگر کتاب نویسنده «زبان و اینترنت» کاملاٌ متفاوت است. در آن کتاب، تأکید بر تنوع سبک‌شناختی این رسانه بود، پس توجه بر ویژگی‌های زبانی‌ای بود که به شناسایی گونه‌های زبانی کمک می‌کردند. در این کتاب، مسائل کلی مرتبط با توصیف و روش‌شناسی اهمیت دارند. فصلی که در این کتاب به توصیف توئیتر می‌پردازد از آن کتاب بیرون گذاشته نمی‌شد، اما از جنبه‌‌‌‌‌‌های دیگر، «زبان‌شناسی اینترنت» سعی می‌کند که در راستای نامش حرکت کند و نسبت به «زبان و اینترنت» منظر گسترده‌تری را اتخاذ کند.

در این کتاب، کریستال با نگاهی علمی و بدون سوگیری خاصی به بررسی زبان اینترنت پرداخته و به خوبی حوزه‌هایی را که در این زمینه باید مورد بررسی قرار گیرند معرفی کرده است. وی در این کتاب به بسیاری از پرسش‌ها در زمینه تأثیر فضای مجازی بر زبان پاسخ داده و مشخص کرده است که باید نگران چه چیزی بود، نگران چه چیزی نبود و چه چیزی را باید مطالعه کرد و چگونه باید مطالعه کرد. شک نیست که تجربه کریستال در فعالیت‌های مربوط به زبان و اینترنت راهنمای خوبی برای وی در مسیر نوشتن این کتاب ارزشمند بوده است.

این کتاب چشم‌اندازهای تازه‌ای در برابر حوزه‌های مختلف مطالعه زبان می‌گشاید: صرف، نحو، معنی‌شناسی، کاربردشناسی، تحلیل گفتمان، زبان‌شناسی رایانشی، جامعه‌شناسی زبان، زبان‌شناسی حقوقی، حتی روان‌شناسی زبان و دیگر حوزه‌های مرتبط با زبان‌شناسی به معنای دقیق آن: مطالعه علمی زبان.  

فهرست مطالب کتاب:

پیشگفتار مترجم

پیشگفتار نویسنده

1. چشم‌انداز زبانشناختی

2. اینترنت به‌مثابه رسانه

3. یک نمونه کوچک: توئیت

4. تغییر زبان

5. اینترنت چندزبانه

6. زبان‌شناسی کاربردی اینترنت

7. یک مطالعه موردی حقوقی

8. به سوی زبان‌شناسی نظری اینترنت

9. پیشنهادهای پژوهشی و فعالیت‌ها

یادداشت‌ها

برای مطالعه بیشتر

واژه‌نامه

نمایه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

غلامعلی گرایی، زهراسادات حسینی

خرپژوهی در شعر طنز فارسی یکی از زمینه‌های طنز بوده که باید به‌جد مورد تحقیق و پژوهش قرار می‌گرفت. نو

دیگر آثار نویسنده

مرگ زبان

مرگ زبان

دیوید کریستال

به‌خطرافتادن شتابان و نابودی بسیاری از زبان‌های اقلیت در سراسر جهان موضوعی نگران‌کننده است؛ نه‌تنها