۱۲۳۱
۴۵۱
شاه نعمت‌الله ولی؛ از مجموعۀ از ایران چه می‌دانم؟

شاه نعمت‌الله ولی؛ از مجموعۀ از ایران چه می‌دانم؟

پدیدآور: شهرام صحرایی ناشر: دفتر پژوهش های فرهنگیتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 5ـ441ـ379ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۱۱۱

خلاصه

شاه نعمت‌الله ولی یکی از عارفان مشهور قرن هشتم و نهم هجری بوده است که تأثیر افکار، آموزه‌ها و مکتب وی در فرهنگ ایران از روزگار خویش تا امروزه مشهود و محسوس است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

عظمت، شکوه و غنای فرهنگ هر کشور بستگی تام به شخصیت‌های فرهنگی آن کشور و مفاخر و نام‌آفرینان آن دارد. بسیاری از این مفاخر که از شهرت جهانی برخوردارند، عارفان و مشایخ تصوف مانند شیخ ابوسعید ابوالخیر، بایزید بسطامی، خواجه عبدالله نوری، عین‌القضات همدانی، سنایی غزنوی، فریدالدین عطار، مولانا جلال‌الدین رومی و میر سیدعلی همدانی هستند. شاه نعمت‌الله ولی نیز یکی از عارفان مشهور قرن هشتم و نهم هجری بوده است که تأثیر افکار، آموزه‌ها و مکتب وی در فرهنگ ایران از روزگار خویش تا امروزه مشهود و محسوس است. ماندگاری سلسلۀ او و افزایش معتقدان و علاقمندان به آن پس از شش قرن، ریشه در عوامل متعددی از جمله اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط، احترام به شریعت و لزوم رعایت و عمل به احکام آن، رنگ و بوی شیعی و تأکید بر محبت خاندان پیامبر اکرم (ص) دارد. این کتاب گامی کوتاه و پیش‌درآمدی به منظور آشنایی با زندگانی، سیره، آثار و ویژگی‌های مکتب اوست.

در فصل اول به زندگی‌نامۀ شاه نعمت‌الله ولی پرداخته شده است. سید نورالدین نعمت‌الله محمد بن کمال‌الدین یحیی کوهبنانی کرمانی معروف به شاه نعمت‌الله ولی از سادات حسنی است. وی علوم آن زمان مانند فقه و اصول و حکمت را نزد استادانی همچون شیخ شمس‌الدین مکی و قاضی عضدالدین ایجی و رکن‌الدین شیرازی فراگرفت و در مکه از طریق شیخ عبدالله یافعی به سلسله‌های شاذلیه و قادریه متصل شد. شاه نعمت‌الله ضمن سیروسفر در مصر، حجاز، ترکستان و ایران به نشر تصوف پرداخت. تاریخ وفات وی احتمالاً در 820 یا 827 یا 834 هجری و مزارش در ماهان کرمان  است.

دربارۀ صورت و سیرت شاه نعمت‌الله ولی و ویژگی‌های مکتب او در فصل دوم و سوم کتاب بررسی صورت گرفته است. از جمله توصیه‌ها و سفارش‌های شاه نعمت‌الله ولی به مریدان این بود که برای تصفیۀ دل و تزکیۀ نفس در اجتماع حاضر و در خدمت خلق باشند. در تشیع شاه نعمت‌الله ولی تردید وجود دارد؛ اما سلسلۀ وی از سدۀ هشتم به عنوان سلسله‌ای شیعی شناخته شد. پس از وفات او فرزندزادگان و اعقاب وی به جانشینی و مقام ارشاد رسیدند. آنها همگی به دعوت سلاطین بهمنی هند به دکن رفتند و در آنجا سکونت گزیدند. سیطرۀ معنوی نعمت‌اللهی در هند موجب رواج تصوف و تشیع در هند به‌ویژه منطقۀ دکن شد و از این راه زبان فارسی و مذهب تشیع نیز در آنجا رواج و گسترش یافت.

فصل پایانی کتاب در دو بخش به آثار منثور و منظوم شاه نعمت‌الله ولی پرداخته است. از وی رساله‌های کوتاه و نیز دیوان شعری باقی مانده است که از لحاظ ادبی متوسط به شمار می‌رود.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌سخن

فصل یکم: زندگی‌نامۀ شاه نعمت‌الله ولی

1. نام و نسب

2. استادان و مشایخ شاه نعمت‌الله

3. سفرهای شاه نعمت‌الله

4. مذهب شاه نعمت‌الله

5. درگذشت شاه نعمت‌الله

6. مزار شاه نعمت‌الله

7. خاندان شاه نعمت‌الله

فصل دوم: صورت و سیره شاه نعمت‌الله ولی

1. ویژگی‌های ظاهری شاه نعمت‌الله

2. ویژگی‌های اخلاقی و صفات شاه نعمت‌الله

فصل سوم: ویژگی‌های مکتب شاه نعمت‌الله ولی

1. تأثیرپذیری فراوان از مکتب ابن عربی

2. تشویق مریدان به کار و کسب و روزی حلال و منع آنها از تنبلی و گدایی

3. اهتمام به رعایت شریعت

4. وسعت مشرب

5. اهمیت‌دادن به علم و دانش

6. تجدید حیات مکتب شاه نعمت‌الله ولی

فصل چهارم: آثار شاه نعمت‌الله ولی

1. آثار منظوم

2. آثار منثور

سخن پایانی

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایران در آینۀ شعر روس

ایران در آینۀ شعر روس

میخاییل سینلنیکوف

این کتاب برگرفته از کتاب «ایران و درون‌مایه‌های ایرانی در شعر شاعران روس» اثر میخاییل سینلنیکوف شاعر

منابع مشابه بیشتر ...

فرهاد دفتری و مطالعات اسماعیلیه

فرهاد دفتری و مطالعات اسماعیلیه

فریبا عباس‌پور

در این کتاب کوشیده شده است روش‌شناسی عام و خاص فرهاد دفتری در مطالعات اسماعیلیه بررسی و تحقیق شود. م

داستان نویسان ایران از انقلاب تا انقلاب

داستان نویسان ایران از انقلاب تا انقلاب

به کوشش یعقوب آژند

در این کتاب داستان‌نویسان در حد فاصل دو انقلاب، از مشروطه تا انقلاب اسلامی معرفی شده‌اند. در این کتا