۱۲۸۵
۴۶۴
شعر مدرن قرن بیستم و بیست شاعر مدرن؛ زندگی‌نامه، گزیده و شرح شعرها

شعر مدرن قرن بیستم و بیست شاعر مدرن؛ زندگی‌نامه، گزیده و شرح شعرها

پدیدآور: کامبیز جعفری‌نژاد ناشر: شرکت سهامی انتشارتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 3ـ493ـ325ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۲۳۶

خلاصه

در این کتاب ابتدا مقدمه‌ای از شعر مدرن قرن بیستم گفته شده و سپس معرفی، سرگذشت‌نامۀ مختصر و اشعاری از شاعران مدرن این قرن آورده شده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

اندیشه‌های سیاسی، اجتماعی و هنری قرن بیستم از پس عصر روشنگری (1780ـ1730) و کامیابی‌های برآمده از انقلاب صنعتی (1820ـ1760) به گونه‌ای بنیادین دگرگون شدند. در این دوران انسان‌مداری و خردگرایی هر چه بیشتر رواج یافتند، چیرگی ذهن و خودآگاهی تثبیت شد و جایگاه والای حقیقت از آسمان به زمین فرو کشیده شد. چیرگی ذهن و خودآگاهی، ریشه در شکاکیت «دکارت» در قرن هفدهم داشت که می‌گفت: «می‌اندیشم، پس هستم». سپس نوبت به «کانت» در قرن هجدهم رسید تا حاکمیت عقل را برقرار کند. کانت جایگاه معرفت و جهان را عوض کرد. درست همان‌گونه که «کپرنیک» موقعیت سنتی زمین و خورشید را عوض کرد و قایل به مرکزیت خورشید و چرخش زمین به دور آن شد. در منظومۀ معرفت‌شناسی کانت جهان مادی تابع معرفت قرارداده شد. او انسان را مخلوق عقل نامید. انسان که دنیا و هر چه در آن است را موضوع قوانین علمی و کلی می‌سازد. همچنین آدمی را ملاک و اصل قرار داد و از نیت نیک، ارادۀ آزاد و گزینش اخلاقی سخن گفت.

مدرنیست‌های قرن بیستم اغلب شاهد تضاد و تناقض در روابط اجتماعی و نیروهای درونی انسان بودند. آنها به عنوان بخشی از یک نظام متناقض که به پیشروی سیر تاریخی تمدن می‌انجامید، سر به طغیان برداشتند و صنعتی به نام هنر و ادبیات مدرن را بنا نهادند تا بر سنت‌ها و قوانین جاری بشورد و آلام بشری را التیام دهد. صنعتی که محصول جهانی خود را به هیات یک کل واقعی و زنده اما اغلب ازهم‌گسیخته و نابسامان خلق می‌کرد و آن را چنان با خیال و آرمان و سبک و نماد و تصویر و اسطوره می‌آراست که خواننده را به بازآفرینی‌اش وا می‌داشت. خواننده در این مسیر و در توالی چرخه‌های متضادی که به غنا و تعالی روح و نیروی تخیل می‌انجامید به تزکیه نفس و آشتی ضدین اقدام می‌کرد و با شکل‌ها و جنبش‌های نوین هنری آشنا می‌شد.

شکل‌های نو در مکتب‌ها و دسته‌بندی‌های هنری متعددی جلوه کردند. در شعر نیز برخی از این جنبش‌ها و گروه‌ها عبارتنداز: تصویرگراها (اوایل قرن بیستم)، رنسانس‌گرایان هارلم (دهۀ 1920)، واقعیت‌گرایان (دهۀ 1930)، رنسانس‌گرایان سان‌فرانسیسکو و نسل بیت (دهۀ 1940)، پسامدرنیسم (میانۀ قرن بیستم و ببعد)، اعتراف‌کننده‌ها و مکتب نیویورک (دهۀ 1950)، شاعران سیاه کوه (میانۀ قرن بیستم)، شاعران جنبش (دهۀ 1950)، احیاگران شعر انگلیسی (دهه‌های 1960 و 1970)، نسل گرسنه (دهۀ 1960)، شاعران زبان‌گرا (دهۀ 1970)، شاعران مریخی (دهۀ 1970 و اوایل دهۀ 1980) شاعران مه‌گرفته (دهۀ 1980)، و جنبش نوین فرمالیست‌ها (اواخر قرن بیستم).

در این کتاب ابتدا مقدمه‌ای از شعر مدرن قرن بیستم گفته شده و سپس معرفی، سرگذشت‌نامۀ مختصر و اشعاری از شاعران مدرن این قرن آورده شده است. بخش پایانی کتاب نیز به شرح اشعار مدرن این شاعران اختصاص یافته است.

فهرست مطالب کتاب:

شعر مدرن قرن بیستم

جرارد منلی هاپکینز

ویلیام باتلر ییتس

رابرت فراست

کارل سند برگ

والاس استیونس

اِزرا پاوند

تی.اِس. الیوت

لوییس مک‌نیس

دبلیو.اچ.اُدِن

دیلن تامس

فیلیپ آتور لارکین

لوییس سیمپسون

جان اشبری

تد هیوز

سیلویا پلَت

مارک استرند

شِیمِس هینی

یوسف کُمُن‌یاکا

ریتا داو

کارول آن دافی

شرح شعرها

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایران در آینۀ شعر روس

ایران در آینۀ شعر روس

میخاییل سینلنیکوف

این کتاب برگرفته از کتاب «ایران و درون‌مایه‌های ایرانی در شعر شاعران روس» اثر میخاییل سینلنیکوف شاعر