۲۲۹۸
۶۴۷
پانصد روز با نیما: بررسی و تبیین اشعار مجموعه تبری روجا نیما یوشیج

پانصد روز با نیما: بررسی و تبیین اشعار مجموعه تبری روجا نیما یوشیج

پدیدآور: عادل جهان‌آرای ناشر: آرونتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 7ـ598ـ231ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۵۰۲

خلاصه

نویسنده این اثر تلاش دارد تا در این کتاب به بررسی و تبیین اشعار طبری نیما یوشیج بپردازد؛ اشعاری که به نظر می‌رسد کمتر میان وجوه مختلف شعری پدر شعر نو مورد توجه قرار گرفته است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

نیما یوشیج افزون بر نقش مهمی که در احیاء و بازسازی شعر کهن ایران ایفا نمود، در جایگاه یک مازندرانی اصیل و وابسته به موطن اصلی‌اش، توانست یادگارهای ارزشمندی را در شعر تبری به نسل فردا تقدیم نماید و به تناسب شرایط محیطی و درک اجتماعی روزگار خود نقش‌آفرینی کند. اگر شروع نگاه تازۀ نیما را در شعر فارسی، به منظومۀ افسانه معطوف نماییم، خواهیم دید که از آن به عنوان یک ساختمان نمایشی یاد می‌‌کند و در آن عنصر گفتگو به عنوان یک شکل تازه مطرح می‌‌شود. در شعر تبری روجا با اشعاری روبرو می‌‌شویم که شاعر ضمن تفاخر از نسل خود و پیوند با گذشته‌های تاریخی، حسرت‌ها و خواهش‌هایش را مطرح نموده و با خطاب قراردادن خود، از ناکامی‌هایش می‌‌گوید. در بیشتر این اشعار نیما تنها یک نام حقیقی و منفرد نیست، بلکه هر انسانی را در ذهن خود خطاب قرار می‌‌دهد تا با تلاشی پیگیرانه به فردایی بهتر بیندیشند.

در دهه‌های گذشته نویسندگان و پژوهشگران متعددی تلاش کرده‌اند تا به بررسی بخشی از اندیشه‌ها و اشعار نیما یوشیج بپردازند؛ گاه سنت‌شکنی‌های او بررسی شده، گاه تکنیک‌های بیانی و تأثیرپذیری‌های او از شاعران دیگر زبان‌ها به خصوص زبان فرانسوی، گاه بررسی اندیشه‌های او در باب شعر و ...؛ از این‌رو بیراه نیست اگر ادعا شود بخش قابل توجهی از تحقیقات دهه‌های اخیر، چه در قالب کتاب و چه در قالب مقاله، به نیما اختصاص دارد.

تأثیری که نیما بر شعر فارسی گذاشت، بسیاری از نویسندگان و محققان را مجاب کرده تا اندیشه‌ها، آرا و آثار او را مورد بررسی قرار دهند. این کتاب از جمله آثار تازه‌منتشر شده با این رویکرد است که منتشر شده است. نویسنده این اثر تلاش دارد تا در این کتاب به بررسی و تبیین اشعار طبری نیما یوشیج بپردازد؛ اشعاری که به نظر می‌رسد کمتر میان وجوه مختلف شعری پدر شعر نو مورد توجه قرار گرفته است.

صواحی سر آفتاب سر بزوُ اُ / هنگام صبح آفتاب سر زد

گنی تش پرنه پر بزوُ اُ / گویی آتش می‌پرد و پرواز می‌کند

م یار بیمو مِ وَر دَر بزوُ اُ / یار من به سویم آمد و در زد

مِ دل بورد راه دی‌یر بزوُ اُ / دلم رفت و راه دیگری رفت

ویژگی بارز شعرهای تبری نیما این است که با شعر شاعران قبل از خود، از نظر کیفی و بن‌مایه‌های تصویری متفاوت است. مثلا در همین چهار مصرع، نیما به دلیل تسلط بر زبان و همچنین دانش شعری، در تصویرسازی و ارائۀ فضاهای شاعرانه بسیار قوی و هنرمندانه برخورد می‌کند. زبانش اگرچه کهن است، اما توان او در به خدمت‌گرفتن فضاهای نو در شعر به‌گونه‌ای است که کاملا می‌توان این تفاوت کار او با دیگر شاعران تبری‌سرا را حس کرد. خورشیدی که برای نیما طلوع می‌کند، جسم و جان جهنده‌ای دارد، هوشمند و دارای حرکت است. این نوع عاریت‌گیری تصویری در شعرهای تبری بیش از نیما کمتر دیده می‌شود. پرواز کردن خورشید و اینکه مانند آتش می‌پرد، به صورتی جلوه می‌کند که خواننده در دو مصرع بعدی می‌تواند این تصور را در ذهن خود ایجاد کند که شاید آفتاب پروازگر شعر همان یار و دلبر شاعر باشد که دلش را می‌برد و او را نیز هوایی می‌کند. آمدن یار چون طلوع خورشید جلوه می‌کند و وقتی دلش را از دست می‌دهد، زمانی است که خورشید می‌پرد.

این کتاب بعد از آن گردآوری شده که شعرهای تبری نیما هر روز ـ به مدت سه سال ـ در روزنامۀ همشهری منتشر شده و به فراخور توانایی که گردآورنده از شعر نیما داشته و همچنین فضای موجود دربارۀ اشعار تبری او، متنی به عنوان خوانش می‌نوشته است.

مجموعه دوبیتی‌های نیما با استناد به سه منبعی که از آنها بهره گرفته شده است، حدکثر 456 قطعه بوده؛ اما در این مجموعه شماره‌های دوبیتی‌ها به عدد پانصد رسیده که دلیل افزایش شمار دوبیتی‌ها، بخشی به دلیل خوانش مجدد یک دوبیتی در شماره و روزهای مختلف بوده است. اشعار این کتاب بر اساس ترتیب انتشار روزانه با تاریخ روز انتشار و شمارۀ آن تدوین شده است.

نظر شما ۳ نظر
  • مدیر۶۵ ماه پیش
    سلام دوست عزیز... من جهان آرای هستم... امروز معرفی کتاب را اینجا دیدم.... بخشی را هم اسکن کرده بودید، آیا این کار روال معمول هست یا باید با مولف هماهنگ کرد.... ??? گرچه کتاب را شهریور منتشر کردم ولی چون رونمایی آن انجام نشد، تعجب کردم که کتاب اسکن شد... ممنون می شوم که بقیه را اسکن نکنید... ولی در باره کارتان هم به بنده توضیح بدهیدتا تقلیل شائبه شود... با سپاس عادل جهان آرای...
    • مدیر۶۵ ماه پیش
      با سلام جناب جهان آرای. کار ما در این سایت بر این مبناست که در کنار معرفی کتاب، صفحاتی از آن اسکن می شود تا خواننده آشنایی بیشتری با کتاب پیدا کند و بیشتر از آنچه اسکن شده و در سایت قرار داده شده، به یقین اسکن نخواهد شد.
      • مدیر۶۱ ماه پیش
        ممنون از دغدغه فرهنگی شما... امیدوارم در کارتان موفق باشید.... و این که این کتاب در این سایت معرفی شد صمیمانه سپاسگزارم... با کمال احترام جهان آرای

منابع مشابه بیشتر ...

اساشعر: پروانه‌ای بر شانه ماه: شعر نوظهور مازندرانی (مقالات و اشعار)

اساشعر: پروانه‌ای بر شانه ماه: شعر نوظهور مازندرانی (مقالات و اشعار)

جمعی از نویسندگان به کوشش سارا اقبالی

این کتاب که دربارۀ شعر نو مازندرانی یا همان اساشعر است، در دو بخش سامان یافته است؛ بخش نخست شامل بیا

امیر پازواری: بومی‌سرای بزرگ مازندران

امیر پازواری: بومی‌سرای بزرگ مازندران

روح الله مهدی پورعمرانی

در این کتاب در سه فصل به زندگی، اشعار و کتاب‌شناسی امیر پازواری شاعر بومی‌سرای بزرگ مازندرانی پرداخت