۱۶۲۸
۴۳۰
ملودرام

ملودرام

پدیدآور: جیمز اسمیت ناشر: مرکزتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مترجم: حسن افشار مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 4ـ133ـ213ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۱۲۲+۶

خلاصه

مجموعۀ مکتب‌ها، سبک‌ها و اصطلاح‌های ادبی و هنری که این کتاب یکی از آنهاست، دربرگیرندۀ حدود سی کتاب مستقل از هم است که از میان کتاب‌های مجموعۀ the critical idiom برگزیده شده‌اند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

مجموعۀ مکتب‌ها، سبک‌ها و اصطلاح‌های ادبی و هنری که این کتاب یکی از آنهاست، دربرگیرندۀ حدود سی کتاب مستقل از هم است که از میان کتاب‌های مجموعۀ the critical idiom برگزیده شده‌اند. هر یک از کتاب‌های این مجموعه را نویسنده‌ای که در زمینۀ مورد بحث صلاحیت و احاطۀ وافی دارد نوشته و کوشیده است از نکته‌های اصلی مربوط به اصطلاح موضوع کتاب چیزی را ناگفته نگذارد. کوشش شده در این مجموعه در هر کتاب توضیح کافی دربارۀ تاریخچه، مبانی نظری، عوامل پیدایی، تعریف و معنا، ویژگی‌ها، نمایندگان برجسته و تأثیرهای سبک و مکتب یادشده داده شود و نمونه‌هایی بسنده و روشنگر از آثار مربوط به آن در خلال مطلب گنجانده شود.

این کتاب دربارۀ تعریف ملودرام و انواع آن است. فصل اول اختصاص به تعریف ملودرام دارد.

ملودرام نوعی تألیف منثور نمایشی است که عناصری از تراژدی، کمدی، پانتومیم و صحنه‌پردازی دارد و مخاطبش تماشاگر عام است. بیشتر تکیه بر پیرنگ و موقعیت دارد و استفادۀ وسیعی از وقایع بی‌کلام می‌کند. مجموعۀ شخصیت‌های کمابیش ثابتی دارد که مهم‌ترین آنها قهرمان زن یا مرد آزرده، مزاحمی خبیث و لوده‌ای مهربان است. معمولا دیدگاهی اخلاقی و انسانی و طبعی احساساتی و خوش‌بین دارد و قصه را به خوبی و خوشی پایان می‌دهد؛ یعنی که پس از فرازونشیب بسیار، فضیلت پاداش می‌گیرد و زذیلت کفر می‌بیند. نوعاً به خیل وسایل صحنه و انواع تمهیدات سرگرم‌کننده متوسل می‌شود و آزادانه از موسیقی هم معمولاً برای تقویت جلوه‌های نمایشی استفاده می‌کند.

نمایشنامه برای اینکه لذتی مشابه لذت پیروزی به مخاطب بدهد، فرمول ساده‌ای دارد. اگر اثر را صادقانه نمایش بدهید و افاده‌فروشی نکنید، پیام ساده و صمیمانه‌اش کمک می‌کند که تماشاگر اکنون شجاعانه با زندگی روبرو شود؛ این الگوی ملودرام پیروزی است. در هر زمانه‌ای نمونه‌هایی دارد؛ ولی شاخص‌ترین آنها را در قرن نوزدهم درمی‌یابیم که تاریخ، مشتاق‌ترین مخاطب‌های این نمایشنامه‌ها را با تئاتری که منابع اقتصادی و امکانات فنی‌اش بیش از پیش اجازۀ تولید آنها را می‌داد همراه کرد. در بخش دوم کتاب دربارۀ این الگو و انواع آن سخن گفته شده است.

ملودرام شکست گونه‌ای است که در بخش سوم از آن بحث به میان آمده است. نمایشنامه‌های مطابق این قالب در هر دوره‌ای پیدا می‌شوند؛ ولی در قرن هجدهم مشرب احساساتی‌گری زمینه‌ساز چیرگی آنها بر تئاتر شد. احساسات‌گرایانی مانند استیل و شفتسبری با هابز که می‌گفت انسان موجود ناقص خودخواهی است مخالف بودند و خوش‌بینانه اعتقاد داشتند که انسان ذاتاً استعداد خیرخواهی برای دیگران دارد؛ هر کار نیکی مظهر خودجوش این نیک‌خواهی عاطفی است و استعداد اشک‌ریختن برای بدبختی‌های دیگران یک دلیل قطعی وجود قلب پاک و پرمهر است.

الگوهای اعتراض اجتماعی چنان خوش در ملودرام می‌نشینند که کمتر نمونۀ قرن نوزدهمی پیدا می‌شود که توانسته باشد در مقابل استفادۀ تفننی از یک آماج نفرت، از مأمور نظام‌وظیفه و قانون ظالمانه گرفته تا فحشا یا تخلفات آسایشگاه‌های روانی مقاومت کند. ملودرام اعتراض سخنش با کسانی است که خود پیشاپیش برگشته‌اند؛ «کارگر کارخانه» در محلۀ کارگرنشین لندن فقط شش شب اجرا شد و «کلبۀ عمو تام» را اهالی جنوب خط میسن ـ دیکسن (مرز بین شمال صنعتی و جنوب برده‌دار آمریکا) هرگز ندیدند. اینگونه نمایشنامه‌ها ممکن است نارضایتی را جهت بدهند، احساسات مردم را دامن بزنند و به مخاطب تبریک بگویند که طرف فرشته‌ها را گرفته است؛ اما بیش از اندازه جانب‌دارند و سطحی نتیجه می‌گیرند. ملودرام اعتراض در بخش پایانی کتاب بررسی شده است.

کتاب‌شناسی آثار استفاده شده در این کتاب، فهرست دوزبانۀ آثار و واژه‌نامه نیز در پایان کتاب آورده شده است.

فهرست مطالب کتاب:

یادداشت ناشر

1. ملودرام چیست

2. پیروزی

الگو

گونه‌ها

دگرگونی‌ها

دفاعیه

3. شکست

4. اعتراض

کتاب‌شناسی

فهرست دوزبانۀ آثار

واژه‌نامۀ فارسی ـ انگلیسی

واژه‌نامۀ انگلیسی ـ فارسی

نمایه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

غلامعلی گرایی، زهراسادات حسینی

خرپژوهی در شعر طنز فارسی یکی از زمینه‌های طنز بوده که باید به‌جد مورد تحقیق و پژوهش قرار می‌گرفت. نو

منابع مشابه بیشتر ...

سبک شناسی

سبک شناسی

پی‌یر گیرو

نویسندۀ این کتاب پی‌یر گیرو زبان‌شناس برجستۀ فرانسوی است و از این‌رو حائز اهمیت است که خواننده را با

زمینۀ هنرشناسی: درآمدی بر جهان‌نگری هنری

زمینۀ هنرشناسی: درآمدی بر جهان‌نگری هنری

جواد مهدیزاده

هدف اصلی این کتاب نه بررسی تاریخ هنر و نه شرح و تفسیر انواع هنرها یا مکتب‌های هنری است، بلکه تلاش بر