۱۹۶۲
۴۷۹
بررسی و تحقیق داستان‌های کوتاه در ادبیات معاصر آذربایجان

بررسی و تحقیق داستان‌های کوتاه در ادبیات معاصر آذربایجان

پدیدآور: صمد رحمانی خیاوی ناشر: اخترتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مترجم: لیلی موحد مکان چاپ: تبریزتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 5ـ005ـ486ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۳۳۶

خلاصه

نثر آذربایجان ایران به‌ویژه بخش داستان‌های کوتاه در آن حوزه‌ای است که تاکنون مورد بررسی جدی قرار نگرفته است. موضوع اصلی این کتاب تحقیق در مورد داستان‌های کوتاه نگاشته شده به زبان ترکی و فارسی توسط نویسندگان آذربایجان ایران است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

نثر آذربایجان ایران به‌ویژه بخش داستان‌های کوتاه در آن حوزه‌ای است که تاکنون مورد بررسی جدی قرار نگرفته است. موضوع اصلی این کتاب تحقیق در مورد داستان‌های کوتاه نگاشته شده به زبان ترکی و فارسی توسط نویسندگان آذربایجان ایران است. این آثار در فاصلۀ سال‌های 1274 ـ 1388 به قلم آمده است. افزون بر این کتاب‌ها و مقالاتی که در این رابطه منتشر شده‌اند، تنها از اهمیت فرعی و نقش کمکی برخوردار بوده‌اند.

هدف این کتاب، تحلیل داستان‌های کوتاه معاصر در ادبیات آذربایجان ایران و تلاش در روشن کردن راه رشد آن است. در این اثر سعی بر این بوده که خلاقیت نویسندگان معاصر معرفی شده و آثار آنها در حد لازم مورد ارزیابی قرار گیرد. همچنین خوانندگانی که دستی به قلم دارند و علاقه‌ای به نوشتن داستان کوتاه، می‌توانند کارهای خود را با نویسندگان معاصر خود مقایسه کنند و در ترازوی سنجش قرار دهند و احیانا ایرادهای موجود در کارهای انجام‌گرفته را تکرار نکنند. از این نقطه نظر موارد زیر در تحلیل مسائل برای نویسنده حائز اهمیت شمرده شده است: تعمیم‌دادن تحلیل جهات بسیار مهم فرم ادبی داستان کوتاه و اندیشه‌های موجود دربارۀ منشا آنها و ارائه آن به خواننده؛ معرفی تاریخچۀ ادبیات معاصر آذربایجان ایران و ارزیابی رشد و شکوفایی آن در طی زمان؛ معرفی نویسندگان بزرگ آذربایجان برای خوانندگان و تعیین مقام و موقعیت آنها در ادبیات ایران و جهان؛ تحلیل و بررسی رابطه میان ادبیات معاصر ما با ادبیات کلاسیک و مخصوصا ارتباط آن با ادبیات مردمی آذربایجان؛ تأمل در توانایی هر کدام از این نویسندگان در شیوۀ برخورد با تاریخ گذشتۀ ملت خود و خلاقیت آنها در انتقال این تجارب و ارزش‌گذاری کارهای آنها در این رابطه؛ تفکیک کارهای تقلیدی از کارهای خلاق و مستقل با ذکر دلایل روشن؛ مرور شیوۀ برخورد داستان‌های کوتاه ما به نوآوری ادبیات جهان و کم و کیف تاثیرپذیری از آن، طریق استفاده از تکنیک‌های جدید و شیوۀ احاطه بر این فنون؛ تجزیه و تحلیل خصوصیات هنری نویسندگان ما و روشن‌ساختن جهان‌بینی آنها؛ مطرح کردن کم و کیف استفاده از فرهنگ فولکلور توسط نویسندگان ما و بررسی توانمندی آنها در این زمینه.

این کتاب برای اولین بار به طور منظم و بر اساس سلسله‌مراتب زمانی به بررسی داستان کوتاه به مثابه بازوی توانای ادبیات آذربایجان پرداخته، برای محققان آینده اسناد ارزشمندی را جمع‌آوری کرده و از این طریق تسهیلاتی برای حل دشواری این کار فراهم ساخته است. این کتاب خواندن متن داستان‌های کوتاه معاصر آذربایجان و سپس مقایسۀ تحلیل آنها با داستان‌‌های کوتاه دیگر، به ویژه با آثار مشابه از ادبیات جهان را شیوۀ کار خود قرار داده است. داستان‌های زیادی خلاصه شده‌اند و سپس عناصر این داستان‌های کوتاه از دیدگاه تکنیکی در دیدرس خواننده قرار داده شده است. همچنین تلاش شده آثار مختلف یک نویسنده نیز با همدیگر مقایسه شود.

این اثر از یک مقدمه، سه فصل، خلاصه به زبان انگلیسی و فهرست منابع استفاده شده تشکیل یافته است. در قسمت مقدمه در رابطه با اهمیت موضوع، نوآوری علمی کار و وظیفه و مقصد کاربردی آن و در مورد متدولوژی نظری و علمی آن اطلاعات فشرده‌ای در اختیار می‌گذارد.

فصل اول شامل تعریف عمومی مطبوعات و داستان کوتاه و بحث در مورد اشاعه دهندگان آنها است. این فصل به دو قسمت تقسیم می‌شود. در اولین بخش فصل اول، اطلاعات مختصری از مطبوعات آذربایجان داده شده است. مطبوعات آذربایجان از تاریخ مخصوص به خود و خصوصیاتی ویژه برخوردار است که آن را از مطبوعات سایر مناطق متمایز می‌کند. در بخش دوم فصل اول، تعریف داستان کوتاه و مراحل رشد آن در سطح ادبیات جهان مورد توجه قرار گرفته است.

فصل دوم کتاب به داستان‌های کوتاه نوشته‌شده به زبان ترکی آذربایجان اختصاص یافته است. این فصل به دو بخش تقسیم شده است: در بخش نخست بررسی داستان‌های کوتاه بین سال‌های 1274 ـ 1357 در آذربایجان ارائه شده است. بخش دوم، داستان‌های کوتاه نوشته شده بین سال‌های 1357 ـ 1388 را مورد بررسی قرار داده است.

بخش سوم کتاب به بررسی داستان‌های کوتاه آذربایجان به زبان فارسی اختصاص یافته است. این فصل نیز به دو بخش تقسیم می‌شود که بخش اول داستان‌های کوتاه سال‌های 1274 ـ 1357 را دربرمی‌گیرد. بخش دوم داستان‌های کوتاه نوشته‌شده در سال‌های بین 1357 ـ 1388 را مورد بررسی قرار داده است.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمۀ مترجم

ویژگی‌های اثر

درآمد

فصل اول:

1. مطبوعات

2. مختصری از تاریخ داستان کوتاه

فصل دوم:

داستان کوتاه به زبان ترکی آذربایجانی

فصل سوم:

داستان کوتاه به زبان فارسی

خلاصه به زبان انگلیسی (summary)

فهرست اعلام

منابع

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

رحمان احمدی ملکی

از بین آثار فلزی، قفل به دلیل دارابودن نوعی رمز عملکرد و درون‌مایۀ رازگون، از اهمیت زیادی در حیطۀ تل

منابع مشابه بیشتر ...

نقد و تحلیل داستان‌های کوتاه ریموند کارور

نقد و تحلیل داستان‌های کوتاه ریموند کارور

هارولد بلوم

در این کتاب اطلاعاتی دربارۀ زندگی‌نامه و کتاب‌شناسی ریموند کارور و تحلیل‌هایی انتقادی بر داستان‌های

بیست‌و‌یک داستان

بیست‌و‌یک داستان

ارنست همینگ‌وی

این کتاب، دربردارندۀ مجموعه‌ای داستان کوتاه از ارنست همینگ‌وی است که توسط نجف دریابندری به فارسی ترج

دیگر آثار نویسنده

آموزش وزن، قافیه، بند و قالب‌های شعر آذربایجانی به زبان ساده

آموزش وزن، قافیه، بند و قالب‌های شعر آذربایجانی به زبان ساده

صمد رحمانی خیاوی

در این کتاب در سه فصل وزن، قافیه، بند و قالب‌های شعر ترکی آذربایجانی آموزش داده شده است.