۲۰۲۵
۶۳۱
فصلنامۀ تخصصی زبان و ادبیات فارسی بهین‌نامه، تابستان 1397، شمارۀ دوم

فصلنامۀ تخصصی زبان و ادبیات فارسی بهین‌نامه، تابستان 1397، شمارۀ دوم

پدیدآور: جمعی از نویسندگان به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی فرح نیازکار ناشر: -تاریخ چاپ: ۱۳۹۷مکان چاپ: شیرازتیراژ: -شابک: -تعداد صفحات: ۲۰۶

خلاصه

دفتر دوم فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی «بهین‌نامه» در هفت بخش به معرفی شهریار مندنی‌پور و نقد و بررسی آثار این نویسنده می‌پردازد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

دفتر دوم فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی «بهین‌نامه» در هفت بخش به معرفی شهریار مندنی‌پور و نقد و بررسی آثار این نویسنده می‌پردازد. در پاره‌ای از بخش نخست به قلم فرح نیازکار، صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول نشریه آمده است: «خطوط درهم تنیده در تاروپود اوراق، روایتگر حکایتی می‌شوند که جهان زیستی حکایتگر را معنا می‌کنند؛ راویان این حکایات با نوعی تأمل پایدار بر مفهوم زمان، حادثه و رخدادهای جاری و با خلق قهرمانانی که با واسطه حضورشان، ناممکن‌ها، ممکن می‌شوند، جسارت، دلدادگی، اضطراب و امید را در آثار خویش به تصویر می‌کشند و در تلاطم ادراک و دریافت معنا، مخاطبان خویش را به دوباره اندیشیدن بر مفهوم وجود و رسالت هستی برمی‌انگیزند ... و ما همگام با راویاِن تاریخ، عشق، مرگ، هستی و آرزومندی، به جهانی پا می‌گذاریم که زیستی معنادار را برایمان رقم می‌زنند». در ادامه و در تبیین چرایی تدوین این ویژه‌نامه آمده است: «پرداختن ویژه به شهریار مندنی‌پور در ایــن شماره ما را بهانه‌ای دیگربار شد تا همگام با او و اندیشه‌اش، نبض هستی را از دریچه چشمان او به تأمل بنشینیم؛ نویسنده‌ای متعهد که شکوه و شرف زیستن را در تعهد محض بدانچه خلق می‌کند، می‌پندارد!».

بعد از گاه‌شمار زندگی و آثار شهریار مندنی‌پور، بخش دوم این نشریه به «روایت شهریار» اختصاص یافته که به قلم شهریار مندنی‌پور نگاشته شده و در آن مصاحبه‌ای اختصاصی با عنوان «جهان معنایی داستان به روایت شهریار مندنی‌پور» آمده است. او در بخشی از این مصاحبه در پاسخ به چیستی جهان آرزومندی‌اش می‌گوید: «دیروز مرا آرزوی دیگری بود، امروز دیگری و فردا هم را هم کی می­‌داند! هر دوی ما با هم یک "ویرانه مدور" هستیم. هریک خواب یا آرزوی آن یکی دیگر. شاید بزرگ‌ترین آرزوی هر نویسنده­ای این باشد که اول بتواند دنیای داستانی خود یا واقعیت داستانی خود را بسازد، بعد پیدا کند خواننده دوست­‌داشتنی خود را که همه جای جهان می­‌شود باشد، یا او را هم بسازد...». (ص 35)

 در ادامه این فصل بخشی از رمان تازه منتشرشده شهریار مندنی‌پور با عنوان «ماه‌پیشانی» و به زبان فارسی آمده است. داستان کوتاه «رویین‌تنی» او نیز پایان‌بخش این فصل است.

در فصل «بازتاب» هجده مقاله و نوشتار دربارۀ آثار شهریار مندنی‌پور آورده شده است. در بخشی از نوشتار «شهریار و زیست‌ِ معنایی روایات» از کوروش کمالی سروستانی می‌خوانیم: «شهریار به گواهی آثارش، تفکر مانایی فرهنگ اصیل سرزمینش را به دوش می‌کشد و نرم‌آهنگ و صادقانه و مهربانانه کلامش بدان هویت و ماهیتی می‌بخشد که خاص آثار و شخصیت اوست. در جهان معنایی‌اش، پدیده‌ها رنگ و لعاب زندگی پیدا می‌کنند، سبز می‌شوند و می‌رویند؛ چراکه در تجربۀ زیستی او، حرکت، شوق و امید، رودی است جوشان که پایان نمی‌پذیرد و انکار نمی‌شناسد». (ص 52)

شهریار مندنی‌پور که اشتهارش به نوشتن داستان کوتاه و رمان در عرصه بزرگسال است و بی‌اغراق یکی از قله‌های داستان‌نویسی معاصر است با نوشتن دو رمان کودکانۀ «راز» و «هزار و یک‌سال» در حوزۀ کودک نیز مورد توجه قرار گرفته است. در یکی دیگر از نوشتارهای این فصل کودکانه‌های این نویسنده بررسی شده است.

در فصل «گفتگو» به پرسش و پاسخ با غلامرضا رضایی دربارۀ «سبک و سیاق مندنی‌پور» و  بهناز علیپور گسکری درباره «شهریار؛ دغدغه‌های زبانی و سطوح پیشازبانی در روایت‌های سیال ذهن» پرداخته شده و در «نشست» با محمد کشاورز و فرشته توانگر، چالش زبان و فن نویسندگی شهریار مندنی‌پور بررسی شده است.

غلامرضا رضایی دربارۀ شاخصه‌های داستانی مندنی‌پور می‌‌گوید: «از مهم‌ترین ویژگی‌های کار او می‌توان به رفتارش با زبان و نثر و فرم در داستان اشاره کرد. هرچند وجوه بیشتری را می‌توان در کارش دید مانند: ادبیت متن، تنوع فضاهایی که ایجاد می‌کند، فضایی وهمی یا فضایی پر از خشونت و جنایت که گاه بدویتی را به رخ می‌کشد و وجهی فلسفی به کار می‌بخشد یا حال و هوای تغزلی در برخی داستان‌ها که رگه‌هایی از رمانتیسیسم را به همراه دارد و ترکیبی از اینها، مهم‌تر از اینها تنوع نثری است که به اقتضای سوژه برمی‌گزیند و از محسنات اوست و بالطبع همین مشخصه در بعضی جاها هم می‌تواند پاشنه آشیل هم بشود و داستان را به سمت‌وسویی دیگر ببرد و طبیعی هم هست؛ چون هر نویسنده‌ای در برخورد با زبان و تجربه‌های زبانی ضایعاتی هم در کارش دارد و اجتناب‌ناپذیر است». (ص 155)

دو بخش پایانی نشریه «به روایت کتاب» به معرفی آثار شهریار مندنی‌پور و «به روایت تصویر» تاریخچه‌ای تصویری از کودکی تاکنون شهریار مندنی‌پور را ارائه کرده است.

فهرست مطالب این شماره:

* درآمد

سرمقاله: راویان روایت

گاه‌شمار شهریار مندنی‌پور

* به روایت شهریار

جهان معنایی داستان به روایت شهریار مندنی‌پور

ماه پیشانی

رویین‌تنی

* بازتاب

شهریار و زیست‌معنایی روایات/ کوروش کمالی سروستانی

زلزله جنگ/ حسن میرعابدینی

از یادهای دیروز/ علی خدایی

حال و قال راویان و قاریان/ کیهان خانجانی

یادداشت .../ فرزانه طاهری

طرح داستانی ماه پیشانی، رمان تازه شهریار مندنی‌پور/ رضا پرهیزگار

نگاهی به جهان داستانی داستان‌های کوتاه شهریار مندنی‌پور/ آرش آذرپناه

کودکانه‌های شهریار/ احمد اکبرپور

زیستن بر جان زبان، تحلیلی بر داستان «نظریه پنجشنبه»/ نایب شیرازی

هفت زن، هفت داستان/ سارا هلاله

فرهنگ و صدا و نشانه/ حمید نشاط

مرثیه دل و دلدادگی به روایت بنفشه‌ها در شرق/ پژمان رنجبر

رمان، هستی، پرسش/ حسین رسول‌زاده

سایۀ بلاگردان بر داستان‌های «مومیا و عسل»، به بهانۀ چاپ مجدد مجموعه داستان «مومیا و عسل»/ نیما تقوی

وجوه شخصیت در داستان‌های شهریار مندنی‌پور/ مرضیه کمالی سروستانی

شهریار و الگوهای روایتی/ مرتضی جعفری

شهریار و ارواح شهرزاد/ اطلس اثنی‌عشری

شهریار در هزارویک‌سال/ فرح نیازکار

* در گفتگو با

سبک و سیاق مندنی‌پور/ غلامرضا رضایی

شهریار؛ دغدغه‌های زبانی و سطوح پیشازبانی در روایت‌های سیال ذهن/ بهناز علیپور گسکری

* در نشست با

از کلمه تا روایت/ در نشست با محمد کشاورز و فرشته توانگر

* به روایت کتاب

سایه‌های غار

هشتمین روز زمین

مومیا و عسل/ رضا بلوکی

ماه نیمروز/ آسیه رییسی

راز

دل دلدادگی

شرق بنفشه/ زهره زنهاری

آبی ماورای بحار

هزارویک‌سال به روایت شهریار مندنی‌پور

کتاب ارواح شهرزاد

سانسور یک داستان عاشقانه ایرانی

ماه پیشانی

* به روایت تصویر

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

شکونتلا

شکونتلا

کالی داسه

جهانیان کالی داسه را به نام شاعر «شکونتلا» می‌شناسند. هندیان همواره خود شیفتۀ این اثر بوده‌اند؛ چه د

منابع مشابه بیشتر ...

بررسی گویش‌های ایرانی: نگاهی به گویش‌نامه‌ها و یادداشت‌هایی دربارۀ چند گویش (ویراست دوم)

بررسی گویش‌های ایرانی: نگاهی به گویش‌نامه‌ها و یادداشت‌هایی دربارۀ چند گویش (ویراست دوم)

علی‌اشرف صادقی

این کتاب دربردارندۀ نقد و بررسی چند گویش‌نامه و مقاله‌هایی درابرۀ گویش‌های ایرانی است. این نقدها و م

فرهنگ‌ها و لغت‌نامه‌ها: گزیده‌ای از مقالات دانشنامۀ زبان و ادب فارسی

فرهنگ‌ها و لغت‌نامه‌ها: گزیده‌ای از مقالات دانشنامۀ زبان و ادب فارسی

گروهی از نویسندگان به سرپرستی اسماعیل سعادت به کوشش سمیه پهلوان

این کتاب دربرگیرندۀ مقالات مربوط به فرهنگ‌ها و لغت‌نامه‌هاست که در آن افزون بر نوشتاری دربارۀ فرهنگ‌