۱۲۹۵
۴۸۲
هفت درس مارسل پروست

هفت درس مارسل پروست

پدیدآور: لورانس گرونیه ناشر: مرکزتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مترجم: اصغر نوری مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 6ـ379ـ213ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۱۶۰+۱۶

خلاصه

در این کتاب، لورانس گرونیه دوازده مضمون تعریف می‌کند برای معرفی هفت درسی که می‌شود از مجموعۀ هفت‌جلدی «در جستجوی زمان ازدست‌رفته» گرفت.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

علاقمندان پروست این کار را خوب بلدند: از «در جستجوی زمان ازدست‌رفته» درس‌هایی می‌گیرند که آنها را به طرف زندگی پربارتری هدایت می‌کند، زندگی غنی‌تری که می‌تواند اسرار زیبایی‌ها را برایشان آشکار کند، نوعی زندگی «تکثریافته». هفت درس مارسل پروست در دوازده مضمونِ برگرفته از «در جستجوی زمان ازدست‌رفته» تبیین شده‌اند.

لورانس گرونیه داروساز است و عاشق پروست. این زن پنجاه‌ساله، به مدت یک سال بخش‌هایی از «در جستجوی زمان ازدست‌رفته» را در یک بار در هفته در پارک نزدیک خانه‌اش، پارک سو، برای مردم می‌خواند؛ نوعی خواندن که شبیه یک‌جور اجرا/ کنفرانس هم بود. خیلی زود این اجراهای ایستاده زیر کهنسال‌ترین بلوط پارک علاقه‌مندان زیادی پیدا کرد و خبرش در شهر پیچید. لورانس به جاهای دیگر پاریس و شهرهای دیگر فرانسه دعوت شد و بعدها فرانسه‌دان‌های امریکا آنجا کنفرانس‌هایی برایش ترتیب دادند. همۀ این سفرها و اجراها منجر به این کتاب شد و کتاب دیگری با عنوان «پروست برای همه» که خلاصه‌ای پانصد صفحه‌ای از مجموعۀ سه‌هزار صفحه‌ای در جستجو بود. جدا از علاقۀ شخصی، نویسنده هدف مشخصی را در این دو کتاب دنبال می‌کند: بردن اثر سترگ پروست به دل جامعه و خواندنی کردن آن برای همه، با علم به این که «پروست می‌تواند زندگی‌مان ر عوض کند» و مجموعۀ هفت‌جلدی در جستجو «درس»‌های زیادی برای ما دارد. در این کتاب، لورانس گرونیه دوازده مضمون تعریف می‌کند برای معرفی هفت درسی که می‌شود از مجموعۀ هفت‌جلدی «در جستجوی زمان ازدست‌رفته» گرفت. مسلماً، درس‌های پروست به این هفت‌گانه ختم نمی‌شود و گرونیه تنها کسی نبوده که روی «تأثیر پروست در زندگی مخاطب» کار کرده است. جدا از نقدهای ادبی و تخصصی بی‌شماری که روی آثار پروست و به‌ویژه در جستجو نوشته شده، کم نبوده‌اند کسانی مثل آلن دو باتن که کتاب‌هایی نظیر «پروست چگونه می‌تواند زندگی شما را درگرگون کند» نوشته‌اند.

لورانس گرونیه دویست‌وسی تکه از «در جستجو» را انتخاب کرده و برای هر تکه عنوانی نوشته است. بین تکه‌های پروست، سه بریده هم جای داده از سه کتاب بزرگ: «هزار و یک شب، قصه‌های لافونتن» و «خاطرات پس از مرگ» شاتوبریان. مترجم آن عنوان‌ها و توضیح‌های اول کتاب و بخشی از نقل را از شاتوبریان ترجمه کرده است. همۀ تکه‌های پروست از ترجمۀ مهدی سحابی آمده است.

جزئیات هفت درس به این ترتیب است:

1. توانایی مشاهده: با تیزی نگاه درمانگر و هنرمند.

2. رمزگشایی از دنیا و جامعه: هر آنچه پیش رو داریم غالباً چیزی را پنهان می‌کند که باید آشکارش کرد، رمزگانی که جامعه را تنظیم می‌کند، نشانه‌هایی که ذات چیزها را می‌پوشانند.

3. بازگرداندن اهمیت زمان به آن: برای تکمیل مشاهده، باید به اهمیت زمان و تأثیراتش توجه کرد. از این‌رو، بُعدی اصلی اضافه می‌شود که در همۀ ابعاد دیگر تأثیر می‌گذارد.

4. شناخت خودمان: بازگو کردن «رساله‌ها»ی سقراط به روشی قابل فهم برای همه. کمک به خودکاوی و اندازه گیری نیروها، ضعف‌ها و پیش‌داوری‌های خودمان و دیگران.

5. توسل به طنز: برخورد طنازانه با عذاب‌های کوچک و مضحکۀ ابسورد زندگی‌مان ـ که لایق شلیک‌های خنده یا دست‌کم لبخند ـ است.

6. پیوند زدن هر چیزی به چیز دیگر، جرأت نزدیک شدن به نامنتظره‌ها: انسان تلاش می‌کند توضیحی کلی برای هستی بیابد و کشف قوانین هستی یکی از ناب‌ترین لذت‌های ذهن و روح انسان است. با فرهنگ، می‌توانیم به همۀ نسل‌های پیش از خودمان و به همۀ بشریت وصل شویم. یافتن شادی‌ای عمیق در برابر پژواک‌ها و پیوندهای توضیح‌ناپذیر.

7. آشکار کردن زندگی حقیقی‌مان به لطف همۀ این عناصر: حافظۀ غیرارادی ما را به سرزمین‌های مدفون و ناشناخته‌مان می‌برد، به طرف گذشته‌ای که هرگز ترک‌مان نمی‌کند؛ با هنر و تنها با هنر، به‌ویژه ادبیات، زندگی را با چشم دیگری می‌بینیم، «متکثر کردن زندگی‌مان».

فهرست مطالب کتاب:

یادداشت

عشق

باران و هوای خوب، طبیعت

رشد شخصی

زبان

میان‌پرده: حکایتی از لافونتن

زندگی در جامعه

میان‌پردۀ دوم: هزارویک شب ـ قصۀ علاءالدین یا چراغ جادو

تفاوت‌های طبقاتی

مد

پیری

هنر و هنرمندان

مرگ

میان‌پردۀ سوم: خاطرات پس از مرگ

حافظه

پیام امید

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

زبان ملت، هستی ملت

زبان ملت، هستی ملت

امامعلی رحمان

زبان تاجیکستان با استقلال وطن پیوند ناگسستنی دارد؛ یعنی وقتی که وطن آزاد و مستقل بوده است، زبان هم ش

منابع مشابه بیشتر ...

چشمهایش و ملکوت: بزرگ علوی و بهرام صادقی: مروری بر همۀ داستان‌ها

چشمهایش و ملکوت: بزرگ علوی و بهرام صادقی: مروری بر همۀ داستان‌ها

جعفر مدرس صادقی

در این کتاب پس از مقدمه‌ای در بیان زندگی بزرگ علوی و بهرام صادقی، به بررسی ادبیات داستانی این دو نوی

موش و گربۀ عبید زاکانی: پیشینه، دگردیسی، روایت‌ها

موش و گربۀ عبید زاکانی: پیشینه، دگردیسی، روایت‌ها

فرزام حقیقی

این کتاب برای نخستین بار نشان می‌دهد ادبیات و فرهنگ ما با یک موش و گربه مواجه نبوده است، بلکه کاتبان