۱۱۰۰
۴۴۲
بیانیۀ مکتب رمانتیک

بیانیۀ مکتب رمانتیک

پدیدآور: آین رند ناشر: علمیتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مترجم: نیلوفر آقاابراهیمی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۵۰شابک: 3ـ38ـ8127ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۲۳۰

خلاصه

در این اثر پژوهشی و شجاعانه، آین رند به‌سادگی از میان مه احساسات‌گرایی و تفکر مبهمی که موضوع هنر را احاطه کرده است، عبور می‌کند و آن را پشت سر می‌گذارد. برای نخستین‌بار تعریفی دقیق از هنر ارائه و ماهیت آن با دقت تحلیل می‌شود.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

تعریف لغتنامه‌ای بیانیه «اعلام عمومی نیت‌ها، باورها، اهداف یا انگیزه‌ها مانند آنچه که یک دولت، پادشاه یا سازمان به طور رسمی اعلام می‌کند» است. اما این بیانیه به طور رسمی در نام هیچ سازمان یا جنبشی اعلام نشده است. نویسنده تنها برای خود سخن می‌گوید. امروز هیچ جنبش رمانتیکی وجود ندارد؛ اگر قرار باشد در هنر آینده چنین جنبشی وجود داشته باشد، این کتاب به ظهور آن کمک خواهد کرد. به آنهایی که احساس می‌کنند هنر خارج از قلمرو عقل است، توصیه می‌شود این کتاب را تنها بگذارند: این کتاب برای آنها نیست. آنها که می‌دانند هیچ چیز خارج از قلمرو عقل نیست، در این کتاب بنیان یک زیبایی‌شناسی عقلانی را خواهند یافت.

در فصل ششم آمده است: «اضمحلال رمانتیسم در زیبایی‌شناسی ـ همچون اضمحلال فردگرایی در فلسفۀ اخلاق یا اضمحلال سرمایه‌داری در سیاست ـ با قصور فلسفی ممکن شد ... در هر سه مورد ماهیت ارزش‌های بنیادین مطرح هرگز به صراحت تعریف نشده بود، با این گرایش‌ها برای حمایت غیرذاتی مبارزه شد و ارزش‌ها را انسان‌هایی تخریب کردند که نمی‌دانستند چه چیزی را از دست می‌دهند یا چرا از دست می‌دهند».

در این اثر پژوهشی و شجاعانه، آین رند به‌سادگی از میان مه احساسات‌گرایی و تفکر مبهمی که موضوع هنر را احاطه کرده است، عبور می‌کند و آن را پشت سر می‌گذارد. برای نخستین‌بار تعریفی دقیق از هنر ارائه و ماهیت آن با دقت تحلیل می‌شود. همان‌طور که میلیون‌ها خوانندۀ آین رند، با صداقتی تسلیم‌ناشدنی انتظار داشتند، این نویسنده استدلالی ویرانگر علیه هنر ناتورالیستی و نیز هنر انتزاعی ارائه می‌دهد. و نیرویی را که او را وادار به نوشتن می‌کند و اهدافی را که او برای تحقیق‌شان سخت تلاش می‌کند، توضیح می‌دهد. بیانیۀ مکتب رمانتیک جایگاه خود را به عنوان کتابی اساسی در بنای فکری باشکوهی که توسط یکی از برجسته‌ترین نویسندگان و اندیشمندان عصر ما برافراشته شده، یافته است.

بر اساس فلسفۀ نویسنده انسان نباید «نیت‌ها، باورها، اهداف یا انگیزه‌ها» را بدون توضیح دلایل خود برای آنها، یعنی بدون شناخت بنیان آنها در واقعیت بیان کند. بنابراین بیانیۀ واقعی یعنی اعلام اهداف یا انگیزه‌های شخصی نویسنده، در پایان این کتاب و پس از ارائۀ بنیان‌هایی نظری که به او حق داشتن این اهداف و انگیزه‌های ویژه را می‌دهند، خواهد آمد. اعلام بیانیه در فصل یازدهم «هدف من از نوشتن» و تا اندازه‌ای در فصل دهم «دیباچه‌ای بر نودوسه» خواهد بود.

فهرست مطالب کتاب:

معرفت‌شناسی روانشناختی هنر

فلسفه و حسن زندگی

هنر و حس زندگی

هنر و شناخت

اصول بنیادین ادبیاب

رمانتیسم چیست؟

خلأ زیبایی‌شناختی روزگار ما

رمانتیسم نامشروع

هنر و خیانت به اخلاق

دیباچه‌ای بر نود و سه

هدف من از نوشتن

ساده‌ترین کار در جهان

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

جمعی از نویسندگان زیرنظر کاوه خورابه

بی‌شک در ساحت ادبیات و فرهنگ ایران معاصر، به‌ویژه در زمینۀ ارتباط با ادبیات کهن و پربار ما که بزرگان

سنت زیباشناسی آلمانی

سنت زیباشناسی آلمانی

کای همرمایستر

در اواسط قرن هجدهم در آلمان رشتۀ فلسفه نوینی پدید آمد مبتنی بر افکار و ایده‌هایی از بریتانیایی‌ها و