۱۵۵۱
۳۷۱
زنان نویسندۀ جنگ تحمیلی

زنان نویسندۀ جنگ تحمیلی

پدیدآور: محمدجواد جزینی ناشر: علمی و فرهنگیتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 9ـ510ـ436ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۲۶۲+۸

خلاصه

با توجه به اینکه تاکنون هیچ پژوهشی دربارۀ کارنامۀ زنان نویسنده دربارۀ جنگ انجام نشده، در این کتاب سعی شده «کتاب‌شناسی موضوعی» در این‌باره انجام شود.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

با هجوم ارتش عراق به مرزهای ایران در سال 1359، جنگی آغاز شد که هشت سال به طول انجامید. این جنگ نسبتاً طولانی تأثیرات فراوانی بر زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور داشت. با وجود به پایان رسیدن این تجاوز در سال 1368، تأثیرات آن سال‌ها باقی ماند. تجلی این رویداد در آثار منتشرشدۀ این سال‌ها انعکاس نسبتاً عمیقی داشته است.

گفته‌اند جنگ پدیده‌ای مردانه است؛ اما همواره این زنان‌اند که قربانیان خاموش و گمنام جنگ‌ها بوده‌اند. از آنجا که در بسیاری از صحنه‌های جنگ، تنها مردان میدان‌دار نبردها بوده‌اند، در نگاه اول شاید به نظر برسد زنان در این کارزار نقش پرثمری نداشته‌اند؛ اما زنانی هم بوده‌اند که گاه در صحنه‌های نبرد، که گاه در صحنه‌های نبرد، گاهی در پس خط مقدم و توسعا در پشت جبهه و در کانون خانواده نقش مؤثری داشته‌اند. در بیشتر کتاب‌های چاپ‌شده در حوزۀ دفاع مقدس، زنان شخصیت‌های صبوری هستند که با وجود تحمل مصیبت‌های فراوان، شجاعانه و امیدوارانه برای رسیدن به پیروزی تلاش می‌کنند؛ البته در برخی آثار درهم‌شکسته شدن زنان زیر بار مصیبت‌ها و آفت‌های پس از جنگ نیز روایت شده است.

با توجه به اینکه تاکنون هیچ پژوهشی دربارۀ کارنامۀ زنان نویسنده دربارۀ جنگ انجام نشده، در این کتاب سعی شده «کتاب‌شناسی موضوعی» در این‌باره انجام شود. کتاب پس از مقدمه‌ای نسبتاً طولانی دربارۀ حضور زنان در عرصۀ جنگ از میان آثار منتشرشدۀ در این‌باره، در بخش اول به کتاب‌شناسی تحلیلی زنان نویسندۀ دفاع مقدس پرداخته است. نخستین کتاب مستقلی که توسط یک نویسندۀ زن دربارۀ جنگ نوشته شده، مجموعه داستان «سنگر محمود» نوشتۀ منصوره شریف‌زاده است که نشر پیام آزادی آن را منتشر کرده است.

در بخش پایانی کتاب نیز کتاب‌شناسی موضوعی آورده شده که در موضوعات حقوق، بررسی و تحلیل سیاسی، بررسی و تحلیل اجتماعی، سفرنامه‌ها، بخش ادبی، شعر، خاطرات، زندگی‌نامه و .... تنظیم شده است.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه

زنان در عرصۀ جنگ

کتاب‌شناسی تحلیلی زنان نویسندۀ دفاع مقدس

کتاب‌شناسی موضوعی

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

منابع مشابه

گفتمان زنانه؛ روند تکوین گفتمان زنانه در آثار نویسندگان زن ایرانی

گفتمان زنانه؛ روند تکوین گفتمان زنانه در آثار نویسندگان زن ایرانی

سیدعلی سراج

در این پژوهش هدف اصلی، بررسی و کشف ویژگی‌های ساختاری و محتوایی آثار داستانی زنان است.

دیگر آثار نویسنده

ریخت‌شناسی داستان‌های مینی‌مالیستی

ریخت‌شناسی داستان‌های مینی‌مالیستی

محمدجواد جزینی

نویسنده در این کتاب کوشیده به بررسی تحلیلی پدیدۀ مینی‌مالیسم بپردازد و روشن کند این شیوۀ هنری چیست،

داستانک

داستانک "فلش فیکشن"

محمدجواد جزینی

موضوع كتاب حاضر جستارهايی كوتاه در آشنايی با گونه‌های داستان كوتاه است.