۱۷۷۰
۴۸۰
عبور از آینه؛ بررسی تطبیقی آنیما در اشعار احمد شاملو و نزار قبانی

عبور از آینه؛ بررسی تطبیقی آنیما در اشعار احمد شاملو و نزار قبانی

پدیدآور: صدف درخشان ناشر: آنیماتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 8ـ15ـ8947ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۹۶

خلاصه

در این کتاب ابتدا به کهن‌الگوی آنیما که بانوی روح مرد است، طبق نظریه روان‌پزشک بزرگ «کارل گوستاو یونگ» آشنا می‌شویم و پیرو آن خودآگاهی و ناخودآگاهی بررسی می‌شود.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

بی‌شک وقتی که می‌خواهیم تاثیر آنیما را در اشعار شاعری بررسی کنیم، باید پلی میان ادبیات و روانشناسی بزنیم و پیوندی زیبا را ترسیم کنیم. در این پیوند باید خودآگاهی و ناخودآگاهی را بررسی کنیم. خودآگاهی همۀ آن سازوکارهایی‌ست که آگاهانه در آدمی به انجام می‌رسد و ناخودآگاهی همۀ آن سازوکارهایی‌ست که ناخودآگاه در آدمی صورت می‌گیرد. همۀ آنچه در ذهن ماست و ما خود از آن بی‌خبریم، ناخودآگاهی است. در زیر ناخودآگاه فردی لایه‌های دیگری قرار گرفته‌اند که دوردست‌تر و تاریک‌ترند. آنها لایه‌های ناخودآگاهی کهن و باستانی‌اند که متعلق به یک فرد نبوده و تقریباً نزد همۀ مردمان یکسان‌اند و همان ناخودآگاهی کهن و باستانی‌اند که یونگ آنها را آرکی تایپ نامیده است. آرکی تایپ، کهن‌الگو نیز ترجمه شده است. مهم‌ترین کهن‌الگوها از دیدگاه یونگ، سایه، نقاب، آنیما و آنیموس و ... است.

آنیما همان بانوی روحِ مرد است که از کهن‌الگوهای مهم به شمار می‌رود. جلوه‌های فردی آنیما معمولاً به وسیله مادر شکل می‌گیرد و ممکن است با توجه به تأثیری که مادر بر روی فرزند دارد، آنیما به صورت مثبت و منفی ظهور پیدا کند. اما این پیوند بین روانشناسی و ادبیات در شعر شاعران تجلی می‌یابد. یعنی به باور یونگ، این روان زنانه در مرد ـ که همان آنیما است ـ با اتصال به ناخودآگاه جمعی، منبع الهام در آفرینش‌های هنری می‌شود. با بررسی اشعار احمد شاملو و نزار قبانی در می‌یابیم که این دو شاعر تأثیر‌گذار در ادبیات کشور خود، تحت تأثیر آنیمای درون‌شان، شعرهایی بس ژرف سروده‌اند و مضامینی چون عشق، جنسیت، وطن، مادر، یکی شدن، باروری و ... در اشعار این دو شاعر به کرّات دیده می‌شود. شاملو و قبانی هر دو شاعرانی اجتماعی هستند که به مسئله پیرامون خود، توجه خاصی داشته‌اند. علیه ارزش‌های تحمیلی جامعه قد علم کرده‌اند و همواره بانگ اعتراض و عصیان از شعرهای‌شان شنیده می‌شود. شعرهایی که در وصف وطن می‌سرایند، عرق ملی هر مخاطبی را نقش می‌زند، نقشی زیبا که آن هم چیزی نیست جز تصویر پرچم کشورشان، هر دوی این شاعران مملو از عشق‌اند و هر دو در روزگار خود که آکنده از پلیدی‌هاست می‌کوشند که همواره عشق را در درون خود زنده نگه دارند.

در بررسی تطبیقی آثار این دو شاعر متوجه می‌شویم که این دو شاعر توجه خاصی به عشق و زن دارند که برگرفته از آنیمای درون آنهاست. هردوی این شاعران، زن را که عروسکی پشت‌پرده‌نشین ـ و به عبارتی موهون و اثیری بود ـ رونمایی می‌کنند و هویتی حقیقی به او می‌بخشند که این هویت واقعی در اشعار شاملو با آیدا و در اشعار نزار قبانی با بلقیس تجلی می‌یابد. نزار قبانی به مهم‌ترین مشخصه بارز یک زن اعتقاد دارد که همان خاصیت باروری و زایش یک زن است. چیزی که شاملو هم به آن اعتقاد دارد و او زن را منشأ تولدی دیگر می‌داند.

در این کتاب ابتدا به کهن‌الگوی آنیما که بانوی روح مرد است، طبق نظریه روان‌پزشک بزرگ «کارل گوستاو یونگ» آشنا می‌شویم و پیرو آن خودآگاهی و ناخودآگاهی بررسی می‌شود. بعد از به بررسی کهن‌الگوی آنیما در اشعار نزار قبانی و احمد شاملو پرداخته شده است و در ادامه اشعار این دو شاعر مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته است.

علت اینکه در این کتاب، شاملو از ادبیات پارسی و قبانی از ادبیات عرب انتخاب شدند این بود که تجلی کهن‌الگوی آنیما در اشعار این دو شاعر بسیار پررنگ است.

احمد شاملو به عنوان مهم‌ترین نمایندۀ شعر معاصر ایران، توجه خاصی به زنی مشخص به نام «آیدا» دارد و این شباهت در آثار نزار قبانی به عنوان نماینده برجسته ادبیات معاصر عرب به طور ویژه در «بلقیس» تجلی یافته است.

آنیما در اشعار این دو شاعر بزرگ در پارامترهای متفاوتی تجلی می‌یابد؛ از جمله عشق، طبیعت، مادر، وطن، جنسیت، باروری، یکی‌شدن و ... که در این کتاب به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است. بعد از آنکه در ادبیات تطبیقی این پارامترها در اشعار این دو شاعر مورد بررسی قرار می‌گیرد، به این نتیجه می‌رسیم که چقدر آنیما در اشعار این دو شاعر خاص و ژرف بوده است و چقدر اشعار این دو تحت تأثیر آنیما درونشان سروده شده است.

شاملو و قبانی از نخستین شاعرانی بودند که زن را در اشعار خود هویت انسانی بخشیده‌اند و فراتر از پوست و گوشت و استخوان و وجود، او را مایۀ ظهور کمال در شعر شاعران می‌دانند و زن را که بازیچه و ملعبۀ دست مردان بوده است را هویتی کامل می‌بخشند. هر دوی این شاعران زن واقعی زندگی خود را بعد از مدت‌ها ناکامی می‌یابند و شعر خود را با حضور آنان رنگ و بوی ویژه‌ای می‌بخشند. البته تجلی آنیما در اشعار شاملو و قبانی فقط در مقوله عشق و زن خلاصه نمی‌شود و اشعار اعتراضی و مبارزاتی این دو شاعر در زمانی که جامعه خود را روبه‌زوال می‌بینند هم جای تحسین دارد. عشق در اشعار شاملو و قبانی فاکتور بسیار پررنگی است و زیباتر آن است که این دو شاعر عشق‌شان از جنبه انفرادی فراتر رفته و مشمول عشق جمعی است. این دو شاعر درد جامعه خود را درد خود می‌دانند و بی‌تفاوت از کنار آن نمی‌گذرند و اشعار اعتراضی که این دو شاعر دارند خودگواه این مسئله است.

فهرست مطالب کتاب:

فصل اول: بررسی کهن‌‌الگوی آنیما

فصل دوم: بررسی کهن‌الگوی آنیما در اشعار نزار قبانی

فصل سوم: بررسی کهن‌الگوی آنیما در اشعار شاملو

فصل چهارم: بررسی زبان سوم شعر در اشعار نزار قبانی و احمد شاملو

فصل پنجم: بررسی تطبیقی کهن‌الگوی آنیما در اشعار احمد شاملو و نزار قبانی

نظر شما ۲ نظر
  • مدیر۳۹ ماه پیش
    كتاب عبور از آينه بقلم خانم دكتر صدف درخشان؛داراى مفاهيم علم وادبى واجتماعى وآموزه هاى روان شناختى در حدكمال ميباشد. اين كتاب حاوى مطالبى است كه مخاطب باكمترين آشنائى بامسائل روانشناسى ميتواند به آسانى به كُنْهِ شناخت درون خود پى ببرد. واكاوى نويسنده در شناخت وتطبيق عقايد وغور در آنيماى زندگى دراماتيك وهنرى احمد شاملو سفيرى از ادبيات ايران ونزار قبانى ازادبيات عرب ودستيابى به انديشه هاى آنان باتوجه به نظريات( روانشناس بزرگ گوستاو يونگ )يكى ازبارقه هاى بارزپژوهشگرانه نويسنده دربررسى تطبيقى آنيماى وجودى اين دو شاعر ميباشد. نكته جالب توجه شناخت نويسنده از پى بردن به قرابت شخصيتى آنان درتمام مراحل زندگى شان ميباشد . اميد است مخاطبين اين كتاب ازمطالب آن بهره وافر ببرند رضا قراويرى ٢٢/١٠/٩٩
  • مدیر۳۹ ماه پیش
    كتاب عبور ازآينه بقلم خانم دكتر صدف درخشان؛ داراى مفاهيم علمى وادبى واجتماعى وآموزه هاى روان شناختى درحدكمال ميباشد وكتاب حاوى مطالبى است كه مخاطب باكمترين آشنايى به مسائل روانشناسى ميتواند به كُنْهِ شناخت درون خود پى ببرد.واكاوى پژوهشگرانه نويسنده در شناخت وتطبيق عقايد وغور در آنيماى وجود ى وزندگى دراماتيك وهنرى احمد شاملو سفيرى ازادبيات ايران ونزار قبانى از ادبيات عرب ودست يابى به انديشه هاى آنان باتوجه به نظرات روانشناس بزرگ (گوستاو يونگ) يكى از بارقه هاى با رز نويسنده دربررسى تطبيقى آنيماى وجودى اين دوشاعر گرانقدر ميباشد.نكته جالب شناخت نويسنده ازپى بردن به قرابت شخصيتى درتمام مراحل زندگى شان ميباشد.اميدوارم مخاطبين اين كتاب ازمطالب آن بهره وافر ببر ببرند رضا قراويرى ٢٢/١٠/٩٩

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

غلامعلی گرایی، زهراسادات حسینی

خرپژوهی در شعر طنز فارسی یکی از زمینه‌های طنز بوده که باید به‌جد مورد تحقیق و پژوهش قرار می‌گرفت. نو

منابع مشابه بیشتر ...

زنی در من قدم می‌زند؛ گزیدۀ شعرهای نزار قبانی

زنی در من قدم می‌زند؛ گزیدۀ شعرهای نزار قبانی

نزار قبانی

آنچه در این کتاب آمده، ترجمۀ گزیده‌ای از آثار نزار قبانی است که دربردارندۀ نمونۀ اشعار کوتاه و بلندی

صد نامۀ عاشقانه

صد نامۀ عاشقانه

نزار قبانی

این کتاب ترجمۀ «مئۀ الرساله الحب» نوشتۀ نزار قبانی است.