۱۳۹۵
۷۲۹
دربارۀ عرفان مسیحی؛ مقالاتی در باب مراقبه، شهود، عمل و نظر و ...

دربارۀ عرفان مسیحی؛ مقالاتی در باب مراقبه، شهود، عمل و نظر و ...

پدیدآور: برنارد مک‌گین، آلن میچل، اندرو لاوت، شارلوت ردلر و ... ناشر: ققنوستاریخ چاپ: ۱۳۹۷مترجم: محمد صبائی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 7ـ396ـ278ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۲۱۶

خلاصه

هدف از گردآوری و ترجمۀ این مجموعه مقالات، فراهم آوردن کتابی است که دانشجویان، پژوهشگران و علاقه‌مندان حوزۀ عرفان مسیحی بتوانند از آن به منزلۀ راهنمای مطالعاتی استفاده کنند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

هدف از گردآوری و ترجمۀ این مجموعه مقالات، فراهم آوردن کتابی است که دانشجویان، پژوهشگران و علاقه‌مندان حوزۀ عرفان مسیحی بتوانند از آن به منزلۀ راهنمای مطالعاتی استفاده کنند. یعنی کتابی که هم پژوهشگران و هم خوانندگان علاقمند به حوزۀ عرفان مسیحی با مطالعۀ آن بتوانند در مورد بعضی از مهم‌ترین اصول عرفان مسیحی و مسائل بحث‌برانگیز آن اطلاعاتی کلی و معتبر حاصل کنند و سررشته‌ای برای مطالعۀ بیشتر به دست آورند. در انتخاب دو بخش کتاب، اولویت و اهمیت به اصول و مفاهیم پایه‌ای و اولیۀ عرفان مسیحی و مسائل بحث‌برانگیز این حوزه اختصاص داده شده است. از انتخاب بخش‌های مربوط به تاریخ عرفان مسیحی، معرفی عارفان و طریقه‌های عرفانی یا ارتباط عرفان مسیحی با حوزه‌هایی چون فلسفه، علوم اجتماعی، زیبایی‌شناسی و موضوعاتی مثل جنسیت و مرجعیت چشم‌پوشی شده است. بدیهی است که این چشم‌پوشی به معنای بی‌اهمیت بودن آن موضوعات نیست، بلکه از این روست که باور داریم برای خواننده‌ای که در حوزۀ عرفان مسیحی گام‌های اولیه و مراحل نخستین را می‌پیماید، آشنایی اجمالی با بعضی از مقدمات و ارکان این حوزه مقدم بر آشنایی اوست با اینکه رابطۀ عرفان مسیحی با مثلاً فلسفه نوافلاطونی یا زیبایی شناسی چگونه است. معقول و مقبول آن است که معرفی آثار بزرگ و آرای اندیشمندان دوران‌ساز حوزه‌ای از دانش، پی‌آیند معرفی و فهم مبانی و اصول آن حوزه باشد. با در نظر داشتن این ضرورت و با آگاهی از فضای نه‌چندان غنی پژوهش و ترجمه در حوزۀ عرفان مسیحی، در بخش اول این کتاب تلاش شده گام کوچکی در این مسیر برداشته شود و ضمن مقالاتی کوتاه و مفید، بعضی از مهم‌ترین اصول عرفان مسیحی، همچون اتحاد عرفانی و شهود را معرفی کند.

مقالات این بخش به قلم افرادی نوشته شده‌اند که در آن حوزه صاحب‌نظر و صاحب اثر هستند. خواننده با مطالعۀ هر مقاله اطلاعاتی کلی دربارۀ موضوع مقاله به دست می‌آورد و از مهم‌ترین آرا، آثار و جریانات مربوط به آن نیز آگاه می‌شود.

در بخش دوم مقالاتی دربارۀ دو مسئلۀ بحث‌انگیز عرفان مسیحی آمده است. یکی از این مقالات، درون‌نگرانه به مسئله‌ای درون ساختار و حوزۀ دین و عرفان مسیحی می‌پردازد. مقالۀ دیگر برون‌نگرانه امکان‌پذیری مقایسۀ عرفان مسیحی با نظام‌های عرفانی دیگر را بررسی می‌کند. این بخش مکمل بخش اول به حساب می‌آید؛ زیرا برای علاقمندان و پژوهندگان حوزۀ عرفان مسیحی فقط این کافی نیست که بدانند عارفان مسیحی راجع به نظام عرفانی‌ای که بدان تعلق دارند چه می‌گویند، یا اصول و طریقه‌های مختلف عرفان مسیحی کدام‌اند، بلکه افزون بر آن باید بدانند که درونِ ‌ساختارِ عرفان مسیحی چه تعارضات و معضلاتی وجود دارد، نظرات مختلف در این موارد چیست و راه‌حل‌ها کدام است؛ همچنین باید بدانند وجوه اشتراک و افتراق عرفان مسیحی و عرفان ادیان دیگر چیست. در این صورت و با کسب این اطلاعات تکمیلی است که فرد معتقد و فرد پژوهنده، هم در دایرۀ عقیده و پژوهش خویش ثابت‌قدم می‌شود و هم نسبت به بیرون این دایره چشم بینا و گوش شنوا می‌یابد. چنین آگاهی‌ای است که فهم را افزون، عمیق و گشوده می‌کند و باعث می‌شود که معتقدان و پژوهندگان ادیان به دور از ردیه‌نویسی و دفاعیه‌پردازی، باب گفتگو را باز کنند و با هم تعامل داشته باشند.

مقالۀ نخست بخش دوم به این مسئلۀ مهم می‌پردازد که آیا می‌توان در اندیشۀ مارتین لوتر و ژان کالون رد و نشانی از عرفان یافت؟ اهمیت این مقاله و بلکه این مسئله در آن است که بنا بر تصور غالب، اندیشۀ پروتستانی با عرفان سازگاری ندارد. برای نمونه می‌توان به دیدگاه اِوِلین آندرهیل در کتاب «عارفان مسیحی» اشاره کرد؛ وی در این کتاب هر چند سنگ‌بنای الهیات لوتر را تبعیت عرفانی از خدا می‌داند.

نویسندۀ مقاله ضمن توضیح محل اختلاف، با ارائۀ تعریفی از مفهوم عرفان و تحلیل بن‌مایه‌هایی چون اتحاد با مسیح، لطف و آمرزیدگی نشان می‌دهد که لوتر و کالون گرچه تصورشان از عرفان با تصور عارفان کاتولیک فرق داشت، مطلق عرفان را انکار نکردند. بدین ترتیب خوانندۀ این مقاله ضمن اطلاع از بن‌مایه‌های عرفانی نظرات لوتر و کالون، سررشته‌هایی خواهد یافت برای پژوهش در باب موضوعی که کمتر بدان پرداخته شده است.

مقالۀ دوم راهنمایی است برای پژوهشگرانی که به کار تطبیقی در حوزۀ عرفانی مسیحی علاقه دارند یا بدان می‌پردازند، تا دریابند که آیا پژوهش تطبیقی اصلاً و اساساً امکان‌پذیر است یا نیست و چرا. نویسنده دیدگاه‌های طرافداران امکان و عدم‌امکان مطالعۀ تطبیقی را معرفی و بررسی می‌کند و به پژوهشگر عرفان تطبیقی امکان می‌دهد تا در پایان با داشتن تصویری روشن و دیدی کلی از جوانب این حوزه بدان بپردازد.

فهرست مطالب کتاب:

اختصارات

مقدمۀ مترجم

* بخش اول:

عرفان درعهد جدید

مراقبه

شهود

عمل و نظر

الهیات سلبی و ثبوتی

اتحاد عرفانی

* بخش دوم:

دیدگاه اصلاحگران پروتستان دربارۀ عرفان

عرفان مسیحی از منظر میان‌دینی

فهرست منابع

واژه‌نامۀ انگلیسی به فارسی

نمایه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب