۱۱۷۰
۳۴۸
گردش تصویر؛ سینما به روایت مسعود جعفری جوزانی

گردش تصویر؛ سینما به روایت مسعود جعفری جوزانی

پدیدآور: گفتگو، تدوین و تحقیق: محمدحسین یزدانی‌راد ناشر: روزنهتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مکان چاپ: تهرانتیراژ: -شابک: 8ـ746ـ334ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۲۳۰

خلاصه

این کتاب مصاحبۀ تاریخ شفاهی با نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان صاحب سبک سینمای ایران «مسعود جعفری جوزانی» است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

امروزه، تاریخ شفاهی نقش بسیار مؤثری در تاریخ‌نگاری معاصر ایفا می‌کند و به عنوان یک ابزار تحقیقی در مطالعات تاریخی کاربرد فروانی دارد. مصاحبه در این نوع پژوهشی، مهم‌ترین رکن به حساب می‌آید. علاوه بر این، تألیفات حاصل از مصاحبه‌های تاریخ شفاهی، اهمیت آن را به عنوان یکی از شیوه‌های جدید پژوهشی دوچندان ساخته است. در عین حال در این روش، امکان طرح موضوعات به شیوه‌ای راحت و به دور از تکلف نوشتاری وجود دارد که منجر به تعمیق مباحث و بیان برخی از ناگفته‌ها خواهد شد.

این کتاب مصاحبۀ تاریخ شفاهی با نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان صاحب سبک سینمای ایران «مسعود جعفری جوزانی» است. بی‌شک، نام مسعود جعفری جوزانی، از ماندگارترین نام‌ها در عرصۀ سینما و تئاتر معاصر است و سینمای پس از انقلاب بسیاری از افتخارات خود را وام‌دار تلاش این هنرمند فرزانه می‌داند. این کتاب به دلیل پرداختن به تاریخچه و سیر تحول سینمای ایران در دوران پس از انقلاب و همچنین بیان بسیاری از ناگفته‌ها و مسائل پشت‌پردۀ آن، حائز اهمیت است.

این کتاب حاصل گفتگویی بیست‌ساعته با هنرمند و کارگردان برجستۀ سینمای ایران ـ با تخلص «عموجان» در بین اهالی سینما ـ مسعود جعفری جوزانی است که از شهریور ماه 1392 آغاز و به تناوب پس از سه سال به پایان رسید. این گفتگو از سوی سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران و در قالب یک مصاحبۀ تاریخ شفاهی صورت گرفته است.

هدف از انجام مصاحبه در تاریخ شفاهی، جمع‌آوری اطلاعات مستند تاریخی است و سعی شده با ایجاد زمینه‌های مناسب داشته‌های تاریخی مصاحبه‌شونده همان‌گونه که گفته می‌شود ثبت گردد. به همین دلیل مصاحبه‌کننده هیچ‌گاه وارد بحث‌های چالش‌برانگیز مرسوم، با مصاحبه‌شونده نمی‌شود و تنها با ذهنی کنجکاو، وقایع را دنبال کرده و با ایجاد فضایی مناسب او را تشویق به ارائۀ اطلاعات می‌کند. آنچه باعث خواندنی شدن این گفتگو شده، ایجاد حس اعتماد متقابل بوده که حاصلش این کتاب است.

ویژگی‌ها و جذابیت‌های کتاب باوجود آنچه به نظر می‌رسد فقط محدود به گفتگو دربارۀ خاطرات شخصی یک هنرمند نیست، بلکه بسیاری از داده‌های آن، بخش‌هایی از تاریخ سینمای ایران پس از پیروزی انقلاب و حتی حوادث خود انقلاب را در برمی‌گیرد. در ضمن گفتگو‌ به نکاتی اشاره است که در نوشته‌های دیگر کمتر به آن پرداخته شده است. اطلاعات جالب و خواندنی در مورد آداب و رسوم و فرهنگ محلی منطقۀ «جوزان ملایر» و همچنین بازیگران و چهره‌های سینما و تئاتر از دیگر بخش‌های جالب این کتاب است که در نوع خود برای خوانندگان این اثر جذاب و خواندنی خواهد بود.

در این کتاب جوزانی دربارۀ فیلم «شیر سنگی» چنین می‌گوید: ««شیر سنگی» را همواره دوست داشته‌ام و همیشه با آن ذات‌پنداری می‌کنم؛ چون به نوعی مثل دوران کودکی خودم است. دعواهای ایلی، تفنگ‌های برنو و اسب‌سواری در این فیلم مرا به یاد خاطرات گذشته در جوزان می‌اندازد و بوی کودکی‌ام را می‌دهد. برخورد مدرنیته و سنت در این فیلم نشانگر این واقعیت است که پذیرش هر تغییری جز با تغییر خودمان ممکن نیست و تحمل پذیرش هر فرهنگی هزینۀ بسیاری دارد». (ص 151)

در ادامه در مورد فیلم «در چشم باد» چنین می‌گوید: «در چشم باد در واقع به نوعی وصیت‌نامۀ من به فرزندانم و مردم این زاد و بوم به شمار می‌آید. بدین معنی که جوانان ما بدانند ما چگونه زیسته‌ایم و دولتمردان هم درک کنند که اگر از مردم جدا شوند و خود را تافتۀ جدا بافته بدانند، مانند پر کاهی با وزش کوچکترین نسیمی جابجا خواهند شد. تاریخ ایران نشان داده است که دولتمردان ایران هر چقدر بیشتر درمقابل بیگانگان کرنش کنند، بیشتر به سقوط و تباهی نزدیک می‌شوند. می‌خواستم با این سریال نشان دهم که ملت ایران با تمام سختی‌ها توان ایستادگی در مقابل هر دشمنی را داراست». (ص 198)

فهرست مطالب کتاب:

پیشگفتار

مقدمه

تشکر و قدردانی

از کودکی تا نوجوانی

آداب و رسوم محلی

دبیرستان بابکان

اولین تئاتر

تحصیل در آمریکا

بازگشت به ایران

به سوی آزادی

پیوستن به موج انقلاب

جاده‌های سرد

شیرسنگی

در مسیر تندباد

ناصرالدین‌شاه اکتور سینما

یک مرد یک خرس

دل و دشنه

بلوغ

در چشم باد

ایران برگر

 نقد فیلم ایران‌برگر

گزیده مقالات

فیلم‌شناسی

سایر فعالیت‌ها

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

منابع مشابه بیشتر ...

آرامش در طوفان: زندگی و زمانۀ مقصود فراستخواه

آرامش در طوفان: زندگی و زمانۀ مقصود فراستخواه

به روایت مریم برادران

در این کتاب دربارۀ کودکی، خانواده، تحصیل و .... فراستخواه گفتگو شده که در این‌باره نویسنده با همسر،

شاعر مشتعل: مصاحبۀ تاریخ شفاهی با مظاهر مصفا

شاعر مشتعل: مصاحبۀ تاریخ شفاهی با مظاهر مصفا

پیمانه صالحی

این کتاب حاصل گفتگویی چهارده‌ساعته با استاد مظاهر مصفا در یازده جلسه است که از 26 بهمن 1377 در منزل