۲۴۰۷
۶۲۴
کتاب مقدس در ادیان جهان

کتاب مقدس در ادیان جهان

پدیدآور: هارولد کوارد ناشر: کتاب پارسهتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مترجم: به‌یان رفیعی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۷۰۰شابک: 8ـ297ـ253ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۴۴۸

خلاصه

این کتاب شامل هفت فصل است که شش فصل آن بررسی متون مقدس در یهودیت، مسیحیت، اسلام، هندوئیسم، سیک و بودیسم و فصل آخر بحث دربارۀ متون مقدس و آیندۀ ادیان است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

متون مقدس بخش اعظیمی از میراث ادبی جهان را تشکیل می‌دهند و با تأثیری که هر یک از آنها در حوزۀ رواج و نفوذ خود داشته‌اند، می‌توان آنها را قلب و روح ادبیات جهان نیز نامید؛ زیرا متون مقدس دربردارندۀ مبانی عقیدتی و آئینی ادیان بزرگ هستند؛ بنابراین هر گونه تلاش برای شناخت ادیان، مستلزم شناخت کتاب مقدس، نحوۀ شکل‌گیری و تثبیت و همچنین روش‌های تفسیر آنهاست.

اکثر متون مقدس ادیان مختلف تاکنون به زبان فارسی ترجمه شده‌اند. در زبان فارسی تعداد کتب یا مقالاتی که به طور اختصاصی به موضوع کتاب مقدس ادیان مختلف جهان پرداخته باشند چندان زیاد نیست. هر چند بین کتب گوناگون به صورت پراکنده اشاره‌هایی به متون مقدس ادیان مختلف شده است.

در ایران تعداد کتاب‌هایی که به طور اختصاصی به موضوع کتاب مقدس ادیان مختلف جهان پرداخته باشند، انگشت‌شمارند. این کتاب نه‌تنها متون مقدس ادیان جهان را به طور کامل معرفی می‌کند، بلکه نحوۀ شکل‌گیری و تدوین این متون و مراحل به رسمیت شناخته‌شدن و تثبیت آنها و نیز سنت‌های شفاهی وابسته به کتب مقدس را به طرزی دقیق بررسی می‌کند. در این کتاب همچنین می‌توان با نقادی‌هایی که در مورد متون مقدس نوشته شده، شیوه‌های تفسیر آنها و وفق‌دادن تعالیم ثابتشان با شرایط متغیر دنیای امروز و به‌روزکردن این تعالیم آشنا شد. در این کتاب افزون بر مباحث فوق، مسائل دیگری از قبیل کارکردهای متون مقدس در حیات مؤمنان و نیز رابطۀ متون مقدس هر دین با ادیان دیگر مورد بررسی قرار گرفته است که به غنای کتاب می‌افزاید. لذا جامع و مفید بودن کتاب از معیارهای اصلی انتخاب آن برای ترجمه بوده است.

این کتاب شامل هفت فصل است که شش فصل آن بررسی متون مقدس در یهودیت، مسیحیت، اسلام، هندوئیسم، سیک و بودیسم و فصل آخر بحث دربارۀ متون مقدس و آیندۀ ادیان است.

فصل اول کتاب به بررسی کتاب مقدس در یهودیت اختصاص دارد که در آن بحث‌هایی با عنوان موسی و تورات مکتوب، ربی‌ها و تورات شفاهی، تفسیر، مطالعه تورات و تورات در رابطه با دیگر متون مقدس مطرح می‌شود. فصل دوم با عنوان «کتاب مقدس در مسیحیت» شامل مباحثی مانند عیسی و سنت شفاهی، عهد جدید مکتوب، تفسیر، کارکردهای کتاب مقدس در حیات مسیحی و عهد جدید در رابطه با دیگر متون مقدس است. فصل سوم، کتاب مقدس در اسلام، به بررسی سیرۀ محمد (ص) و وحی قرآن، متن شفاهی یا قرائت‌شده، متن مکتوب، تفسیر، قرآن در حیات دینی و زندگی روزمره، قرآن در رابطه با دیگر متون مقدس می‌پردازد. فصل چهارم، «کتاب مقدس در هندوئیسم» به بررسی کتب مقدس هندو، دیدگاه هندوان دربارۀ زبان، متون شفاهی، متون مکتوب، فنون تفسیر و وداها در رابطه با دیگر متون مقدس می‌پردازد. فصل پنجم در مورد کتاب مقدس در دین سیک است و مباحثی چون جایگاه کتاب مقدس در سنت سیک، تجربۀ کتاب مقدس به‌مثابه گورو، واک لائو: نصیحت‌خواهی از کلام و تغییرات در تجربۀ سیک‌ها از کتاب‌ مقدس از زمان زندگی در کانادا را بررسی می‌کند. فصل ششم شامل مباحثی دربارۀ بودا، بیان‌گذار کتاب مقدس، مجموعۀ رسمی و جوامع رهبانی، متون شفاهی، متون مکتوب، تفسیر بودایی و تریپیتکه در رابطه با دیگر متون مقدس است. عنوان فصل هفتم کتاب مقدس و آیندۀ ادیان است. در این فصل نویسنده به بحث دربارۀ متن مقدس شفاهی و مکتوب و آیندۀ متن مقدس می‌پردازد.

در بخش ترجمه، اصطلاحات و اسامی خاصی که ممکن است برای خواننده چندان آشنا نباشند در پاورقی توضیح داده شده‌اند. این توضیحات از منابع مختلفی گردآوری شده و در صورت نیاز بعد از ارائۀ توضیح به منبع آن اشاره شده است. در مواردی که منبع ذکر نشده، اغلب از دائرۀ‌المعارف الیاده، دائرۀ‌المعارف بریتانیکا و فرهنگ آکسفورد ادیان جهان استفاده شده است. در این ترجمه تا حد امکان وفاداری به متن اصلی مدنظر بوده است.

 

نویسندۀ کتاب هارولد کوارد استاد بازنشستۀ تاریخ است. او در نوامبر 2004 برای یک دورۀ دوساله به عنوان رئیس آکادمی انجمن سلطنتی کانادا انتخاب شد. کوارد تصمیم گرفته بود یک مرکز میان‌رشته‌ای برای مطالعۀ ادیان تأسیس کند تا محققان بتوانند در آن همۀ ادیان و سنت‌های جهان را بررسی کنند. او سرانجام توانست مرکز مطالعات دین و جامعه را در دانشگاه ویکتوریا تأسیس کند. او صاحب 17 کتاب و بیش از 100 مقاله است. برخی از آثارش عبارت‌اند‌ از: کتاب مقدس در ادیان جهان، گناه و رستگاری در ادیان جهان، انتقادات هندی از گاندی، اخلاقیات هندو، یوگا و روان‌شناسی، زبان، حافظه و عرفان، دریدا و الهیات سلبی، یونگ و تفکر شرقی، کمال‌پذیری طبیعت انسان در تفکر شرق و غرب.

 

فهرست مطالب کتاب:

دربارۀ نویسنده

مقدمه نویسنده

مقدمه مترجم

فصل اول: کتاب مقدس در یهودیت

فصل دوم: کتاب مقدس در مسیحیت

فصل سوم: کتاب مقدس در اسلام

فصل چهارم: کتاب مقدس در هندوئیسم

فصل پنجم: کتاب مقدس در دین سیک

فصل ششم: کتاب مقدس در بودیسم

فصل هستم: کتاب مقدس و آیندۀ ادیان

پی‌نوشت‌ها

واژه‌نامه

نمایه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

شکونتلا

شکونتلا

کالی داسه

جهانیان کالی داسه را به نام شاعر «شکونتلا» می‌شناسند. هندیان همواره خود شیفتۀ این اثر بوده‌اند؛ چه د

منابع مشابه بیشتر ...

فقیه و سلطان: دیالکتیک دین و سیاست در تجربۀ تاریخی عثمانی و صفویه ـ قاجاریه

فقیه و سلطان: دیالکتیک دین و سیاست در تجربۀ تاریخی عثمانی و صفویه ـ قاجاریه

وجیه کوثرانی

این کتاب که بیش از سه دهه از نگارش و نخستین چاپ آن می‌گذرد، به‌مثابۀ جستارهایی پژوهشی در باب گونه‌شن

خاطرات جنگ (1939 ـ 1941)

خاطرات جنگ (1939 ـ 1941)

سیمون دو بووار

این یادداشت‌ها و نوشته‌های مربوط به آغاز جنگ (هفت دفتر) تنها گوشه‌ای از خاطراتی است که سیمون دو بووا