۱۱۵۱
۳۴۴
جشن‌نامۀ م. پ. جکتاجی

جشن‌نامۀ م. پ. جکتاجی

پدیدآور: جمعی از نویسندگان به کوشش رحیم چراغی ناشر: فرهنگ ایلیاتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مکان چاپ: رشتتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 2ـ533ـ190ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۱۱۵۶

خلاصه

کار گردآوری مقالات جشن‌نامۀ م.پ.جکتاجی، با ارسال فراخوانی در تاریخ 5/12/1393 برای گروهی از بزرگان تاریخ، فرهنگ و هنر گیلان و ایران کلید زده شده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

محمدتقی پوراحمد جکتاجی، اندیشمند است و نواندیش و گیلان‌پژوه. اندیشه‌اش از آغاز جوانی شکل گرفته و امروز به کمال رسیده است. متفکر و صاحب‌نظر (دارای آراء و افکار مخصوص به خود) است. تلقی‌ای جدید از مناسبات فرهنگی، هنری و اجتماعی در جامعۀ شمال ایران ارائه داده است. از افکار و آثار پراکنده، اندیشه‌ای‌نو، ابتکاری و علمی ساخته است و گیان‌شناسی با فعالیت‌هایش، به مثابه علم، مورد توجه قرار گرفته و تثبیت شده است. م.پ. جکتاجی، گیلان‌شناسی صاحب‌نظر و تأثیر گذار در بوم‌شناسی امروز ایران است.

محمدتقی پوراحمد جکتاجی در کارش متخصص است. درایت دارد و از همان آغاز، نسبت به نتیجۀ کارش آگاه بوده است. و این آگاهی یا درایت، به دلیل تخصص او در انجام کار است. دارای مهارت است. در واقع، این نوع مهارت یا تخصص است که خاص‌اش می‌کند.

وجه اندیشگی و تخصصی استاد پوراحمد جکتاجی در گلیه‌ورا، گیلان‌نامه، دامون، نشر گیلکان و آثار مکتوب‌اش، بازتاب یافته است. اما این اندیشه و تخصص چگونه شکل گرفته است؟ به مباحث اساسی و مطرح و بحران‌های پیش‌رو در مسیرش چگونه نگاه می‌کند؟ اندیشه‌اش چگونه نو می‌شود؟

مقاله‌ها و به‌ویژه سرمقاله‌های گیله‌وا، مشغلۀ نخست، حرفه‌ای و تمام‌وقت پوراحمد جکتاجی در کار نوشتن و پژوهش است. م.پ. جکتاجی، پژوهشگر، کتاب‌شناس، شاعر و داستان‌نویس است. اگر چه کار تخصصی م.پ.جکتاجی، مقاله‌نویسی است اما مردم‌شناسی، زبان‌شناسی، کتاب‌شناسی و پژوهش‌های اقلیمی، وجهی دیگر از زندگی هنری و علمی او را شعر و داستان برای م.پ.جکتاجی، مشغلۀ چندم در نوشتن است. ناگزیر وقت کمتری به این نوبت چندم در زندگی اختصاص می‌دهد. او در این حوزه‌ها نیز، دارای کارنامه و اثر است. شعر و داستان برای م.پ جکتاجی، مشغلۀ چندم در نوشتن است. ناگزیر وقت کمتری به این نویت چندم در زندگی اختصاص می‌دهد. او در این حوزه‌ها نیز، دارای کارنامه و اثر است. پوراحمد جکتاجی، ژورنالیستی هوشمند و تأثیرگذار است.

همۀ آثار و کارهای دیگر محمدتقی پوراحمد جکتاجی، تحت‌الشعاع حرفۀ روزنامه‌نگاری‌اش قرار دارد. بسیاری از نویسندگان جشن‌نامه، به این حرفه و حرفه‌ای‌گری توجه داده‌اند، به کار مطبوعاتی، از نوع مبتکرانۀ آن. ابتکاری تازه که براساس اندیشه‌های م.پ.جکتاجی عملیاتی شده است. ابتکاری تازه و دشوار که به خاطر نوع کار، با انتقادهای تند و تیزی نیز مواجه بوده و همراه است. انتشار دامون، کتاب مجلۀ گیلان‌نامه، ماهنامۀ گلیه‌وا، ژورنالیستی ابتکاری و هدفمند بوده است. الگویی بوده در جامعۀ ایرانی؛ که از تنوع و تکثر قومی برخوردار است و در مناطق مختلف آن دست‌کم دو زبان مؤثر، یکی رسمی و ملی و دیگری بومی و قومی دارد.

آراء تازۀ م.پ.جکتاجی در نوکردن فرهنگ و جامعه و پیشبرد امر توسعه، کاربردی است. به ویژه در آن دسته از مقالاتی که به حوزۀ مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و .... می‌پردازد. نگاه ویژه‌اش در بررسی و طراحی موانع توسعۀ گیلان و شمال کشور، سیاست‌های نادرست و عدم سرمایه‌گذاری لازم به موقع، معضلات و مشکلات بازدارندۀ کشوری، اقلیمی و شهری، بحران زبان و ... مبتکرانه، روشمند و تأثیرگذار است. پور‌احمد جکتاجی در این دسته از مقاله‌ها، که بیش از همه به عنوان سرمقاله‌های یک و دو گیله‌وا، در هر شماره منتشر می‌گردد، سبک نوشتاری ویژه و روشمندی را به وجود آورده است. نوشتاری که دارای تشخص است. سبک زبانی، نوشتاری و پزوهشی مقاله‌ها بر جذابیت و تأثیرگذاری آنها افزوده است. او سرمقاله‌نویسی را، دست‌کم در استان‌های ایران، متحول کرده و به کمال رسانیده است. متن‌هایی که هم‌چنان پرطرفدار هستند و امتیاز گیله‌وا محسوب می‌شوند. پوراحمد جکتاجی در سرمقاله‌های گیله‌وا، کلان‌نگری دارد و دقت علمی و امانت‌داری. تحلیل‌هایش پایه و اساس دارد و منطق و زبانش، جذابیت. استدلال‌هایش، دقیق و درست است و به آمارهایش اعتماد می‌شود و این به درست‌کاری حرفه‌ای او باز می‌گردد؛ به سلامت و شجاعت او؛ به اندیشه و دانش او؛ به تغییر نگاه و جهان‌بینی او.

کارنامه پوراحمد جکتاجی در پرداختن جدی به شعر و داستان گیلکی در دامون، گیله‌وا و نشر گیلکان، اگر نه بی‌سابقه است. و از درک و اندیشۀ او در سیاست‌گذاری‌های منابعی که خود مجری آنها بوده حکایت دارد. او با مشخص کردن سیاست‌هایش در گیله‌وا، تمرکز بر آنها و مدیریت برنامه‌هایش موفق و مبدع بوده است. با ابتکار او، نسل جدید از شاعران و داستان‌نویسان به جامعه فرهنگ ما معرفی شده‌اند. نقش جکتاجی و گیله‌وا در جریان‌سازی‌های ادبی مانند شکل‌گیری داستان (که سیاه‌مشق آن در دامون دیده می‌شود) سازنده بوده است. و در تثبیت جریان شعر مدرن گیلکی و در دگرگونی‌های شعر بومی گیلان در بیست و پنج سال گذشته، تغییرات و دستاوردهای این روند به نو و مدرن‌شدن فرهنگ و پیشرفت جامعه کمک می‌رساند.

کار گردآوری مقالات جشن‌نامۀ م.پ.جکتاجی، با ارسال فراخوانی در تاریخ 5/12/1393 برای گروهی از بزرگان تاریخ، فرهنگ و هنر گیلان و ایران کلید زده شده است.

نوبت چاپ همۀ مقالات جشن‌نامه، بدون استثناء چاپ نخست است؛ حتی چاپ نامه‌ها در جشن‌نامه. در سفارش مقالات به نویسندگان و پژوهشگران تا آنجایی که ممکن بوده، به موضوع‌های مختلف و متنوع توجه شده است. سعی شده در حد امکان از تدخل موضوعات و تکرار عناوین پیش‌گیری شود. مثلاً در گزینش ترانه‌های فولکلوریک (به دلیل ویژگی‌های اقلیمی و گویش و دیدن همۀ گیلان) بر ترانه‌های فولکلوریک شرق گیلان، ترانه‌های فولکلوریک شزق گیلان، ترانه‌های فولکلوریک غرب گیلان و ترانه‌های فولکلوریک تالشی تمرکز شده است.

عناوین مقالات جشن‌نامه، بیانگر دایرۀ‌المعارفی بودن روال کار است. دایرۀ‌المعارفی کوچک در حوزه‌های زبان‌شناسی و واژه‌شناسی، باستان‌شناسی، بررسی‌های تاریخی، معماری، مباحث اجتماعی و اقتصادی، آداب و رسوم، افسانه‌ها، ترانه‌ها، ضرب‌المثل‌ها و متن‌های نمایشی و مسئلۀ سینما، نقاشی و کاریکاتور، ریاضیات، نهضت جنگل، منوگرافی، مطبوعات، بنیادها و O.G.N‌ها، زندگی‌نامه، خاطرات، نامه‌های فرهنگی و ... .

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

منابع مشابه بیشتر ...

فرهاد دفتری و مطالعات اسماعیلیه

فرهاد دفتری و مطالعات اسماعیلیه

فریبا عباس‌پور

در این کتاب کوشیده شده است روش‌شناسی عام و خاص فرهاد دفتری در مطالعات اسماعیلیه بررسی و تحقیق شود. م

داستان نویسان ایران از انقلاب تا انقلاب

داستان نویسان ایران از انقلاب تا انقلاب

به کوشش یعقوب آژند

در این کتاب داستان‌نویسان در حد فاصل دو انقلاب، از مشروطه تا انقلاب اسلامی معرفی شده‌اند. در این کتا