۱۱۵۰
۳۴۴
جشن‌نامۀ م. پ. جکتاجی

جشن‌نامۀ م. پ. جکتاجی

پدیدآور: جمعی از نویسندگان به کوشش رحیم چراغی ناشر: فرهنگ ایلیاتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مکان چاپ: رشتتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 2ـ533ـ190ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۱۱۵۶

خلاصه

کار گردآوری مقالات جشن‌نامۀ م.پ.جکتاجی، با ارسال فراخوانی در تاریخ 5/12/1393 برای گروهی از بزرگان تاریخ، فرهنگ و هنر گیلان و ایران کلید زده شده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

محمدتقی پوراحمد جکتاجی، اندیشمند است و نواندیش و گیلان‌پژوه. اندیشه‌اش از آغاز جوانی شکل گرفته و امروز به کمال رسیده است. متفکر و صاحب‌نظر (دارای آراء و افکار مخصوص به خود) است. تلقی‌ای جدید از مناسبات فرهنگی، هنری و اجتماعی در جامعۀ شمال ایران ارائه داده است. از افکار و آثار پراکنده، اندیشه‌ای‌نو، ابتکاری و علمی ساخته است و گیان‌شناسی با فعالیت‌هایش، به مثابه علم، مورد توجه قرار گرفته و تثبیت شده است. م.پ. جکتاجی، گیلان‌شناسی صاحب‌نظر و تأثیر گذار در بوم‌شناسی امروز ایران است.

محمدتقی پوراحمد جکتاجی در کارش متخصص است. درایت دارد و از همان آغاز، نسبت به نتیجۀ کارش آگاه بوده است. و این آگاهی یا درایت، به دلیل تخصص او در انجام کار است. دارای مهارت است. در واقع، این نوع مهارت یا تخصص است که خاص‌اش می‌کند.

وجه اندیشگی و تخصصی استاد پوراحمد جکتاجی در گلیه‌ورا، گیلان‌نامه، دامون، نشر گیلکان و آثار مکتوب‌اش، بازتاب یافته است. اما این اندیشه و تخصص چگونه شکل گرفته است؟ به مباحث اساسی و مطرح و بحران‌های پیش‌رو در مسیرش چگونه نگاه می‌کند؟ اندیشه‌اش چگونه نو می‌شود؟

مقاله‌ها و به‌ویژه سرمقاله‌های گیله‌وا، مشغلۀ نخست، حرفه‌ای و تمام‌وقت پوراحمد جکتاجی در کار نوشتن و پژوهش است. م.پ. جکتاجی، پژوهشگر، کتاب‌شناس، شاعر و داستان‌نویس است. اگر چه کار تخصصی م.پ.جکتاجی، مقاله‌نویسی است اما مردم‌شناسی، زبان‌شناسی، کتاب‌شناسی و پژوهش‌های اقلیمی، وجهی دیگر از زندگی هنری و علمی او را شعر و داستان برای م.پ.جکتاجی، مشغلۀ چندم در نوشتن است. ناگزیر وقت کمتری به این نوبت چندم در زندگی اختصاص می‌دهد. او در این حوزه‌ها نیز، دارای کارنامه و اثر است. شعر و داستان برای م.پ جکتاجی، مشغلۀ چندم در نوشتن است. ناگزیر وقت کمتری به این نویت چندم در زندگی اختصاص می‌دهد. او در این حوزه‌ها نیز، دارای کارنامه و اثر است. پوراحمد جکتاجی، ژورنالیستی هوشمند و تأثیرگذار است.

همۀ آثار و کارهای دیگر محمدتقی پوراحمد جکتاجی، تحت‌الشعاع حرفۀ روزنامه‌نگاری‌اش قرار دارد. بسیاری از نویسندگان جشن‌نامه، به این حرفه و حرفه‌ای‌گری توجه داده‌اند، به کار مطبوعاتی، از نوع مبتکرانۀ آن. ابتکاری تازه که براساس اندیشه‌های م.پ.جکتاجی عملیاتی شده است. ابتکاری تازه و دشوار که به خاطر نوع کار، با انتقادهای تند و تیزی نیز مواجه بوده و همراه است. انتشار دامون، کتاب مجلۀ گیلان‌نامه، ماهنامۀ گلیه‌وا، ژورنالیستی ابتکاری و هدفمند بوده است. الگویی بوده در جامعۀ ایرانی؛ که از تنوع و تکثر قومی برخوردار است و در مناطق مختلف آن دست‌کم دو زبان مؤثر، یکی رسمی و ملی و دیگری بومی و قومی دارد.

آراء تازۀ م.پ.جکتاجی در نوکردن فرهنگ و جامعه و پیشبرد امر توسعه، کاربردی است. به ویژه در آن دسته از مقالاتی که به حوزۀ مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و .... می‌پردازد. نگاه ویژه‌اش در بررسی و طراحی موانع توسعۀ گیلان و شمال کشور، سیاست‌های نادرست و عدم سرمایه‌گذاری لازم به موقع، معضلات و مشکلات بازدارندۀ کشوری، اقلیمی و شهری، بحران زبان و ... مبتکرانه، روشمند و تأثیرگذار است. پور‌احمد جکتاجی در این دسته از مقاله‌ها، که بیش از همه به عنوان سرمقاله‌های یک و دو گیله‌وا، در هر شماره منتشر می‌گردد، سبک نوشتاری ویژه و روشمندی را به وجود آورده است. نوشتاری که دارای تشخص است. سبک زبانی، نوشتاری و پزوهشی مقاله‌ها بر جذابیت و تأثیرگذاری آنها افزوده است. او سرمقاله‌نویسی را، دست‌کم در استان‌های ایران، متحول کرده و به کمال رسانیده است. متن‌هایی که هم‌چنان پرطرفدار هستند و امتیاز گیله‌وا محسوب می‌شوند. پوراحمد جکتاجی در سرمقاله‌های گیله‌وا، کلان‌نگری دارد و دقت علمی و امانت‌داری. تحلیل‌هایش پایه و اساس دارد و منطق و زبانش، جذابیت. استدلال‌هایش، دقیق و درست است و به آمارهایش اعتماد می‌شود و این به درست‌کاری حرفه‌ای او باز می‌گردد؛ به سلامت و شجاعت او؛ به اندیشه و دانش او؛ به تغییر نگاه و جهان‌بینی او.

کارنامه پوراحمد جکتاجی در پرداختن جدی به شعر و داستان گیلکی در دامون، گیله‌وا و نشر گیلکان، اگر نه بی‌سابقه است. و از درک و اندیشۀ او در سیاست‌گذاری‌های منابعی که خود مجری آنها بوده حکایت دارد. او با مشخص کردن سیاست‌هایش در گیله‌وا، تمرکز بر آنها و مدیریت برنامه‌هایش موفق و مبدع بوده است. با ابتکار او، نسل جدید از شاعران و داستان‌نویسان به جامعه فرهنگ ما معرفی شده‌اند. نقش جکتاجی و گیله‌وا در جریان‌سازی‌های ادبی مانند شکل‌گیری داستان (که سیاه‌مشق آن در دامون دیده می‌شود) سازنده بوده است. و در تثبیت جریان شعر مدرن گیلکی و در دگرگونی‌های شعر بومی گیلان در بیست و پنج سال گذشته، تغییرات و دستاوردهای این روند به نو و مدرن‌شدن فرهنگ و پیشرفت جامعه کمک می‌رساند.

کار گردآوری مقالات جشن‌نامۀ م.پ.جکتاجی، با ارسال فراخوانی در تاریخ 5/12/1393 برای گروهی از بزرگان تاریخ، فرهنگ و هنر گیلان و ایران کلید زده شده است.

نوبت چاپ همۀ مقالات جشن‌نامه، بدون استثناء چاپ نخست است؛ حتی چاپ نامه‌ها در جشن‌نامه. در سفارش مقالات به نویسندگان و پژوهشگران تا آنجایی که ممکن بوده، به موضوع‌های مختلف و متنوع توجه شده است. سعی شده در حد امکان از تدخل موضوعات و تکرار عناوین پیش‌گیری شود. مثلاً در گزینش ترانه‌های فولکلوریک (به دلیل ویژگی‌های اقلیمی و گویش و دیدن همۀ گیلان) بر ترانه‌های فولکلوریک شرق گیلان، ترانه‌های فولکلوریک شزق گیلان، ترانه‌های فولکلوریک غرب گیلان و ترانه‌های فولکلوریک تالشی تمرکز شده است.

عناوین مقالات جشن‌نامه، بیانگر دایرۀ‌المعارفی بودن روال کار است. دایرۀ‌المعارفی کوچک در حوزه‌های زبان‌شناسی و واژه‌شناسی، باستان‌شناسی، بررسی‌های تاریخی، معماری، مباحث اجتماعی و اقتصادی، آداب و رسوم، افسانه‌ها، ترانه‌ها، ضرب‌المثل‌ها و متن‌های نمایشی و مسئلۀ سینما، نقاشی و کاریکاتور، ریاضیات، نهضت جنگل، منوگرافی، مطبوعات، بنیادها و O.G.N‌ها، زندگی‌نامه، خاطرات، نامه‌های فرهنگی و ... .

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

شکونتلا

شکونتلا

کالی داسه

جهانیان کالی داسه را به نام شاعر «شکونتلا» می‌شناسند. هندیان همواره خود شیفتۀ این اثر بوده‌اند؛ چه د

منابع مشابه بیشتر ...

خواجه بهاءالدین نقشبند: زندگانی، آراء و طریقت (نقشبندیه طریقت خواجگان تا پیدایش مجددیه)

خواجه بهاءالدین نقشبند: زندگانی، آراء و طریقت (نقشبندیه طریقت خواجگان تا پیدایش مجددیه)

نجدت توسون

درحالی‌که طریقت‌های بسیاری در طول تاریخ پا به عرصۀ وجود گذاشتند و هر کدام با توجه به پشتوانه‌های نظر