۲۰۵۱
۵۴۴
سایه و شر در افسانه‌ها

سایه و شر در افسانه‌ها

پدیدآور: ماری ـ لوئیز فون فرانتس ناشر: لیوساتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مترجم: تورج‌رضا بنی‌صدر مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 5ـ066ـ340ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۵۳۴

خلاصه

این کتاب در دو بخش به موضوع سایه و شر در افسانه‌ها می‌پردازد. در بخش نخست از شرایط روان‌شناختی سایه، که قسمتی از سرشت متضاد انسان را در بردارد، آگاهی می‌یابیم و در بخش دوم از ماهیت افسردگی‌ها، روان‌پریشی‌ها یا تسخیرشدگی‌ها با خبر می‌گردیم و در صورتی که ضمیر آگاه مقهور چنین شرایطی شده باشد، با شیوه‌های رفتاری متنوع حمایتی یا شفابخشی آشنا خواهیم شد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

ماری ـ لوئیز فون فرانتس، از بزرگ‌ترین صاحب‌نظران بررسی افسانه‌های کهن است که در فرهنگ‌های گوناگون دنیا ریشه دارند و توسط همۀ نسل‌ها بازگو می‌شوند. این کتاب در دو بخش به موضوع سایه و شر در افسانه‌ها می‌پردازد. در بخش نخست از شرایط روان‌شناختی سایه، که قسمتی از سرشت متضاد انسان را در بردارد، آگاهی می‌یابیم و در بخش دوم از ماهیت افسردگی‌ها، روان‌پریشی‌ها یا تسخیرشدگی‌ها با خبر می‌گردیم و در صورتی که ضمیر آگاه مقهور چنین شرایطی شده باشد، با شیوه‌های رفتاری متنوع حمایتی یا شفابخشی آشنا خواهیم شد.

نویسنده با اتکا بر تجربه‌های گستردۀ خود در مقام تحلیلگر، گفته‌های پراهمیت برآمده از دانش کهن را از دل قصه‌ها بیرون می‌کشد. اینکه انسان در برابر سایه‌اش چگونه رفتاری دارد، و بخش‌های رشدنیافتۀ انسان و نیز قدرت‌های اهریمنی و پلید در قصه‌ها چگونه به تصویر کشیده می‌شوند و چطور می‌توان با آنها مبارزه کرد، پرسش‌هایی است که در این کتاب پاسخی درخور برای آنها خواهیم یافت.

افسانه‌های نقل شده در این کتاب تقریباً اغلبِ فرهنگ‌ها و تمدن‌های جوامع مختلف را در برمی‌گیرد؛ حتی یک افسانۀ نسبتاً طولانی از ایران باستان را نیز شامل می‌شود. نویسنده کوشیده است با استفاده از این افسانه‌ها، دو مقولۀ بسیار مهم سایه و شر و نحوۀ تأثیرگذاری آن در روان انسان و شیوه‌های بسیار متنوع رویارویی با آن را، از دیدگاه روان‌شناسی یونگ، برای خواننده به تفصیل توضیح دهد.

برخلاف دوران قدیم، امروزه قصه‌ها و افسانه‌ها را بیشتر به منظور سرگرم کردن کودکان می‌دانند، در حالی که افسانه‌های اصیل، که از ضمیر ناخودآگاه ترواش می‌شوند، حاوی ارزنده‌ترین و مهم‌ترین نکات در مورد زندگی روانی و اجتماعی کل بشریت و حاوی اسرار نهان کیمیاگری روح و راهنمای رشد معنوی انسان هستند. با بررسی دقیق افسانه‌ها و تأمل در آنها، گزافه نیست اگر مخاطبان واقعی آنها را نه کودکان که بزرگسالان بدانیم. اینگونه افسانه‌ها را می‌توان میراث روانی بشریت دانست.

در بخش نخست این کتاب، افسانه‌هایی بررسی شده‌اند که در آنها یک شخصیت خاص در نقش سایۀ قهرمان ظاهر می‌شود. و در ادامه مفهوم «سایه» را از لحاظ روان‌نشاختی بررسی می‌کند. در بخش دوم دقیق‌تر خواهیم دید که شر چگونه در روایت‌های بومی و عامیانه ظاهر می شود و چگونه سایه و شر با هم در پیوند هستند. تعریف روان‌شناختی از سایه اغلب تفاوت قابل توجهی با هم دارند، زیرا توصیفی که در این تعاریف از داده‌های روانی می‌شود، آن‌گونه که به طور معمول گمان می‌رود، به سادگی قابل درک نیست.

روان‌شناسی یونگ به طور کلی سایه را به عنوان «شخصیت‌بخشی» به برخی از جنبه‌های ناخودآگاه شخصیت تعریف می‌کند، که می‌توان آنها را جزو «عقده یا مجموعل من» به شمار آورد، ولی به دلایل گوناگون که از انسانی به انسان دیگر متفاوت است جدای از «مجموعۀ من» قرار دارند و با آن یکی نیستند. از این رو می‌توان سایه را جنبۀ تاریک، جنبۀ زندگی‌نشده و واپس‌راندۀ «عقده یا مجموعۀ من» دانست.

ما در رؤیاهای خود عناصری را می‌یابیم که نمی‌توانیم آنها را مرتبط با هیچ چیز شخصی بدانیم. نتیجه اینکه سایه از یک سو متشکل از عناصر شخصی است و از دیگرسو از عناصر غیرشخصی یا جمعی شکل گرفته است. تمام تمدن‌ها، به‌خصوص تمدن مسیحی، دارای سایه هستند و از مقایسۀ این تمدن‌ها با هم است که معلوم می‌شود این یا آن تمدن از چه لحاظ از تمدن ما بهتر یا بدتر است.

آن بخش‌هایی از سایۀ شخصی ما که به قدر کافی ادغام و یکپارچه نشده باشند، شکاف‌هایی را ایجاد می‌کنند که سایۀ جمعی می‌تواند از طریق آن شکاف‌‌ها راهی برای نفوذ در ما پیدا کند. خوب است بدانیم که سایه دارای هر دوی این جنبه‌هاست [یعنی هم جمعی است و هم شخصی]. این واقعیت، هم پیامدهای اخلاقی دارد و هم عواقب عملی. چنانچه ما به وجود یک سایۀ جمعی در گروه و یا حتی در نوع بشر قائل نباشیم، در آن صورت احتمالاً بسیاری از مسائل و مطالب را به یک فرد نسبت خواهیم داد. اینجاست که حوزۀ مسائل مربوط به سایۀ جمعی و شر با هم تلاقی می‌کنند. مسئلۀ شر، موضوع بخش دوم این کتاب است.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه مترجم

سپاسگزاری

پیش‌درآمد

بخش نخست: سایه در افسانه‌ها

فصل یکم: قهرمان و ضدقهرمان

فصل دوم: آنیما و جان‌بخشی

فصل سوم: چشم‌پوشی از «من»

فصل چهارم: سفر به قلمرو آن سوی دریا

فصل پنجم: مادر کبیر و تمامیت

بخش دوم: شر در افسانه‌ها

فصل ششم: سطوح باستانی و ابتدایی شر

فصل هفتم: تسخیرشدن به وسیلۀ شر

فصل هشتم: دیدار با قدرت‌های شر (تابوها)

فصل نهم: شر «داغ» و شرّ «سرد»

فصل دهم: در جست‌وجوی قلب پنهان‌شده

فصل یازدهم: مسابقۀ جادویی

فصل دوازدهم: هستۀ روان

فصل سیزدهم: ازدواج پادشاه و ملکه

نظر شما ۱ نظر
  • مدیر۵۲ ماه پیش
    باسلام چه جوری میتونم کل کتاب رو به صورت pdf داشته باشم . ممنون

پربازدید ها بیشتر ...

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز

منابع مشابه بیشتر ...

انگشتر سحرآمیز: قصه‌های عامیانۀ روسی از مجموعۀ الکساندر آفاناسیف با تصویرگری الکساندر کورکین

انگشتر سحرآمیز: قصه‌های عامیانۀ روسی از مجموعۀ الکساندر آفاناسیف با تصویرگری الکساندر کورکین

الکساندر آفاناسیف

این کتاب، گزیده‌ای است از مجموعۀ عظیم قصه‌های عامیانۀ روسی که الکساندر آفاناسیف، از پیشگامان پژوهش د

صد افسانه: برگزیده‌ای از افسانه‌های کهن یونانی ـ لاتینی

صد افسانه: برگزیده‌ای از افسانه‌های کهن یونانی ـ لاتینی

برگردان به نظم و نثر: جلال خالقی مطلق

جلال خالقی مطلق در این کتاب طعم شیرین فرهنگ و ذوق و خیال‌پردازی و حکمت یونان و رُمِ باستان را به مخا