۱۰۰۵
۳۴۴
درآمدی بر شناخت هنر مدرن

درآمدی بر شناخت هنر مدرن

پدیدآور: مانیکا بوم ـ داچن و جَنِت کوک ناشر: فنجانتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مترجم: نرگس انتخابی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 8ـ7ـ94912ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۳۴

خلاصه

این کتاب به جای آنکه به توالی تاریخ جنبش‌های هنری بپردازد، با رویکردی موضوعی، برخی شاهکارهای هنر مدرن را زیر عناوین گوناگون مانند احساسات، جنگ، زندگی شهری، حرکت و غیره بررسی می‌کند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

هنر مدرن با بیش از یک قرن سابقۀ تاریخی همچنان مورد بی‌اعتنایی و بی‌مهری عده‌ای قرار دارد. برخی فکر می‌کنند ارزش هنری تنها به مهارت تکنیکی هنرمند بستگی دارد و ذهنیت ناب او در این معادله نقشی ایفا نمی‌کند. برخی هم بر این باورند که نقاشی باید تصویری کاملاً واقع‌گرایانه ارائه دهد. غافل از اینکه یک پردۀ نقاشی تنها یک وهم بصری است و تصویر کردن جهان سه‌بعدی بر صفحه‌ای دوبعدی کار خارق‌العاده‌ای است که حتماً عکاسی و دیگر رسانه‌های مدرن بسی بهتر از عهدۀ آن بر‌می‌آیند.

این کتاب به جای آنکه به توالی تاریخ جنبش‌های هنری بپردازد، با رویکردی موضوعی، برخی شاهکارهای هنر مدرن را زیر عناوین گوناگون مانند احساسات، جنگ، زندگی شهری، حرکت و غیره بررسی می‌کند. در این میان، با طرح پرسش‌هایی خواننده را با اثر درگیر می‌کند و از او می‌خواهد نقشی فعال در تحلیل اثر ایفا کند تا به این درک برسد که واکنش شخصی او نسبت به یک اثر از همان اعتباری برخوردار است که نظر یک کارشناس هنری. علاوه بر این، اطلاعات مفیدی دربارۀ هنرمندان تأثیرگذار، جنبش‌ها، پس‌زمینۀ اجتماعی و سیاسی آثار و اصطلاحات هنری به دست می‌دهد و گاه با ارائۀ کارتون‌هایی که از مجلات گردآوری شده‌اند، واکنش‌ها با این آثار را در زمانۀ خود به تصویر می‌کشد.

هنر مدرن برای بسیاری از مردم سرگیجه‌آور و دلسردکننده است. در این کتاب سعی شده پرده از ابهام هنر مدرن برداشته شود تا خوانندگان بتوانند با نگاهی بازتر آثار هنرمندان مدرن را بررسی کنند. هر چهار صفحۀ کتاب به یک موضوع یا مسئلۀ مهم در هنر مدرن، مثل طبیعت یا زندگی شهری می‌پردازد. در هر بخش دو یا سه اثر به دقت تحلیل و پرده‌های نقاشی یا پیکره‌های دیگری برای تماشا پیشنهاد شده‌اند.

تماشای آثار هنری در این کتاب و دیگر کتاب‌های هنری جایگزین مناسبی برای تماشای اصل آثار نیست. از این‌رو در کنار هر اثر اطلاعاتی آمده در مورد موزه‌ها یا گالری‌هایی که این آثار در آنها نگهداری می‌شوند. گرچه بسیاری از آثاری که در این کتاب از آنها نام برده شده همواره در موزه‌ها نمایش داده می‌شوند، اما بعضی از آثاری که برای تماشا پیشنهاد شده‌اند، به خاطر محدودیت فضای موزه‌ها چنین وضعی ندارند.

از آنجا که این آثار از مجموعه‌های مختلفی در ساسر جهان گردآوری شده‌اند، امکان تماشای همۀ آنها از نزدیک وجود ندارد. پس سعی کنید اصل اثر را در ذهن خود مجسم کنید، به‌خصوص رنگ، جنس و اندازۀ آن را. به ابعاد اثر که در حاشیۀ کار نوشته شده توجه کنید. از چپ به راست طول و عرض اثر را می‌بینید و در مورد پیکره‌ها ضخامت هم در آخر ذکر شده است.

در بعضی صفحه‌های کتاب تصاویری کارتونی آمده که از مجله‌ها و روزنامه‌های صد سال گذشته انتخاب شده‌اند. این کارتون‌ها، علاوه بر خنده‌دار بودن، اغلب نشان‌دهندۀ برخورد معاصران هنرمندان مدرن با آثار آنها است.

در پیوست «هنرمندها» شرح مختصری دربارۀ زندگی و آثار هنرمندهایی آمده که نام‌شان در کتاب ذکر شده است. برای آشنایی مختصر با هدف‌ها و ایده‌های هر جنبش در پیوست «جنبش‌ها» مطالبی آمده است. برای آن دسته از اصطلاحات تخصصی که در متن با علامت * مشخص شده‌اند، در پیوست «اصلاح‌نامه» توضیح مختصری آمده است. 

فهرست مطالب کتاب:

تقدیم‌نامۀ مترجم

درآمدپهنر مدرن یعنی چه؟

طبیعت بی‌جان

طبیعت

انسان

احساسات

مدل در هنرهای تجسمی

زندگی شهری

حرکت

سیاست

تبلیغات

جنگ

رؤیا

دین

معنویت

هنر ایده‌ها

هنر، خارج از نگارخانه

هنر، معماری، طراحی

هنر مدرن و فرهنگ عامه

جریان‌های هنری متأخر

به چه قیمتی

هنر، راه رسیدن به شهرت؟

هنرمند‌ها

جنبش‌ها

اصطلاح‌‌نامه

نام‌نامه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

غلامعلی گرایی، زهراسادات حسینی

خرپژوهی در شعر طنز فارسی یکی از زمینه‌های طنز بوده که باید به‌جد مورد تحقیق و پژوهش قرار می‌گرفت. نو

منابع مشابه بیشتر ...

مارکسیسم و هنر آوانگارد: بویس، وارهول، کلن، دوشان

مارکسیسم و هنر آوانگارد: بویس، وارهول، کلن، دوشان

تی‌یری دو دوو

رشته سرخی که این چهارآوانگاردیست را به هم پیوند می‌دهد، اقتصاد سیاسی مارکس است. در واقع رویکرد نویسن

چشم پاینده: جستارهایی دربارۀ هنر

چشم پاینده: جستارهایی دربارۀ هنر

جولین بارنز

این کتاب مجموعه‌ای از جستارهای جولین بارنز در باب نقاشی‌های مورد علاقه وی است. بارنز از چشم یک رمان‌