۱۰۵۹
۳۸۳
جامعه‌شناسی سینمایی؛ زندگی اجتماعی در گذار فیلم

جامعه‌شناسی سینمایی؛ زندگی اجتماعی در گذار فیلم

پدیدآور: جین ان ساترلند، کاترین فلتی ناشر: دریای تنهایی و بهمن برناتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مترجم: ح.ا. تنهایی، لیلا شعبانی مکان چاپ: تهران و کرجتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 7ـ2ـ96837ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۶۰

خلاصه

در این کتاب خواننده کمتر با جنبه‌های تکنیکی و فنی تولید فیلم سروکار دارد و بیشتر بر داستان‌های گفته‌شده از طریق فیلم‌ها و چگونگی بیان این فیلم‌ها سروکار دارد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

در سراسر جهان مردم برای فرار، برای روشنگری یا برای سرگرمی به سینما می‌روند. در واقع فیلم‌ها یکی از متداول و رایج‌ترین تجربه‌های اجتماعی هستند. سینما رفتن یک رویداد اجتماعی است. ما با کسانی که برایمان مهم هستند سینما می‌رویم و آن را در زمینه‌ای اجتماعی تجربه می‌کنیم.

در این کتاب خواننده کمتر با جنبه‌های تکنیکی و فنی تولید فیلم سروکار دارد و بیشتر بر داستان‌های گفته‌شده از طریق فیلم‌ها و چگونگی بیان این فیلم‌ها سروکار دارد. آیا چیز خاصی وجود دارد که دیدگاه جامعه‌شناختی به مطالعۀ فیلم‌ها اضافه کرده باشد؟ چیزی که برای بازبینی مهم است، جامعه‌شناسی از گذار فیلم است، چگونه جامعه‌شناس‌ها می‌توانند از فیلم برای درک بهتر جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، استفاده کنند؟

همانطور که اتیکوس فینچ (گرگوری پک) برای دخترش شرح می‌دهد، بهترین راه شناخت دیگران این است که آنچه که فکر می‌کنیم می‌دانیم را کنار گذاشته و دنیا را از دریچۀ چشم آنها نگاه کنیم. ما در جامعه‌شناسی این کار را verstehen می‌نامیم، اصطلاحی که وبر برای اشاره به تلاش دانشمندان جامعه‌شناسی در فهم نیات و زمینۀ اقدامات و کنش متقابل‌‌های انسانی استفاده نمود.

در فصل اول برای خواننده جعبه ابزاری (نظریه و روش) و منبع داده‌ها (فیلم) ارائه می‌شود تا در جامعه‌شناسی به کار گیرد. فیلم‌ها می‌توانند به طور اثربخشی به این شیوه استفاده شوند، زیرا 1. به تماشاچیان دسترسی به دنیای اجتماعی فراسوی خود را می‌دهند. 2. فرصتی برای فهم روابط بین تجربۀ فرد و زمینۀ اجتماعی وسیع‌تری که اقدامات و گزینه‌های فرد را ساختار می‌دهند، می‌سازد.

فصل دوم به کاوش نظریه‌های جامعه‌شناختی و چگونگی استفاده از آنها در تحلیل و تفسیر فیلم می‌پردازد. در سانسور، روبینفلد سه دیدگاه نظری را برای صنف‌های هالیوود و تصاویری که تولید می‌کند، اعمال نموده است. در هر دو خوانش این فصل از کارهای کلاسیک مارکس و وبر و منتقدان جامعۀ مدرن استفاده می‌شود.

کیمل برگذر جامعه از نظام سنتی و فئودال به سرمایه‌داری مدرن و تقابل بین جامعه به عنوان «یک فرهنگ معنوی روستایی، در آرامش با خودش و در ارتباط عمیق با طبیعت و یک ماشین تکنوکرات و بوروکرات مدرنیسم» متمرکز شده است. اثرات عقلانی شدن هنگام بوروکراتیک شدن جامعه چیزی است که وبر آن را قفس آهنی نامیده است.

داهمس بین این دو نوع نظریۀ اجتماعی تفاوت گزارده است: بازتاب‌شونده و بازتاب‌دهنده. نظریه‌های بازتاب‌شونده (انتقادی) به ‌شناسایی تضادها و تقابل در جامعه مدرن می‌پردازد، در حالی که نظریه‌های بازتاب‌‌دهنده شرح می‌دهند که تمام جامعه (نهادها، افراد، نوآوری‌ها) بازتاب یا تظاهرات ارزش‌ها و عقاید آن جامعه هستند. داهمس سوی‌گیری این دو نظریه را در کتاب ماتریکس کاویده، سه‌گانگی چیزی «از قلب مفهوم از خودبیگانگی و قفس آهنی بیان نمی‌کند: که چیزی درونی در جوامع مدرن کار می‌کند، که نظریۀ اجتماعی واسطه و راهکاری است که می‌تواند روشنی ببخشد ـ و این هم برای زندگی ما و هم برای پژوهش‌ها و نیز فهم ما از جامعه‌شناسی به مثابۀ دانش اجتماعی معنا می‌گیرد. فصل سوم به تبیین طبقۀ اجتماعی و نابرابری می‌پردازد، فصل چهارم به بررسی نژاد و قومیت، و فصل پنجم جنسیت و تمایلات جنسی را پوشش می‌دهد. در حالی که خوانش‌های این فصل بر طبقۀ اجتماعی، نژاد و قومیت و جنس و جنسیت متمرکز است، اینها ابعاد متمایز و جداگانه‌ای از زندگی افراد یا در حالت وسیع‌تر ساختارهای اجتماعی نیستند؛ آنها نظام‌های متقاطعی از سرکوب هستند. افراد دارای هویت‌ها و مکان‌های متقاطعی هستند، سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی به‌شکل نابرابری‌های متقاطع ساختاردهی می‌شوند. هر چند، چالش‌های روش‌شناختی زیادی برای مشاهده و تجزیه و تحلیل این متقاطع بودن وجود دارد.

درخوانش‌های این سه فصل از چیزی استفاده می‌شود که بستی لوکال (1996) آن را «مدل رابطه‌ای» نامیده، که شامل هم‌ ستم‌کردن و هم امتیاز دادن است: کسانی که (مستقیماً یا غیرمستقیم) سود می‌برند و کسانی که بخاطر نابرابری ضرر می‌کنند.

در فصل سوم، دوود مفهوم تحرک اجتماعی و وفاداری فرهنگی را به ایده‌ای اضافه کرده است: او بیان می‌کند تحرک نه تنها ممکن، بلکه قطعی است، اگر فرد انگیزه و فن آن را داشته باشد. بولمن توجه ما را به تنش بین دیدگاه طبقۀ متوسط در مورد تحصیل و تحرک صعودی و واقعیت‌های زندگی و مدرسه رفتن در منطقۀ فقیری از شهر، معطوف می‌دارد. در سانسور، فلتی دربارۀ دو فیلم آموزشی راجع به طبقات اجتماعی را بحث می‌کند، یکی در دهه 1950 و دیگری در آغاز قرن بیست و یکم تولید شده است و به بیان مفاهیم جامعه‌شناسی کلیدی راجع به نابرابری و فرصت‌های اجتماعی می‌پردازد.

فهرست مطالب کتاب:

پیشگفتار

فصل یکم: مقدمه

فصل دوم: نظریۀ جامعه‌شناختی

فصل سوم: طبقۀ اجتماعی

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

رحمان احمدی ملکی

از بین آثار فلزی، قفل به دلیل دارابودن نوعی رمز عملکرد و درون‌مایۀ رازگون، از اهمیت زیادی در حیطۀ تل