۲۰۹۳
۸۱۱
از چشم نابینایان

از چشم نابینایان

پدیدآور: دنی دیدرو، گرت هوفمان، آندره ژید ناشر: ماهیتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مترجم: اسکندر آبادی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۵۰۰شابک: 6ـ253ـ209ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۲۸۸

خلاصه

از چشم نابینایان کتابی است دربارۀ نابینایی و شامل چهار بخش می‌شود.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

از چشم نابینایان کتابی است دربارۀ نابینایی و شامل چهار بخش می‌شود. اولین متنی را که در اینجا آورده شده رساله‌ای است از دنی‌دیدرو (1713 ـ 1784)، فیلسوف نامدار دوران روشنگری، دیدور از مؤلفان اصلی دایرۀ‌المعارف است که از شالوده‌های نظری مدرنیته به شمار می‌رود. این رساله که در قالب نامه‌ای به همسر فیلسوف نوشته شده، یکی از نخستین رساله‌هایی است که به شکل ویژه به نابینایی پرداخته و جوانب و مسائل اصلی آن را بازگو کرده است.

متن دوم متعلق به ادبیات مدرن آلمان است. نویسندۀ آن، گرت هوفمان (1931،1993) در ایران شهرت چندانی ندارد، اما نویسندۀ مهمی است و کارهایش به بسیاری از زبان‌های غربی ترجمه شده است. داستان «سقوط کوران» گوشه‌ای از تاریخ هنر را دستمایه قرار داده و روند شکل‌گیری تابلو معروفی از پیتر بروگل (1525ـ1569) نقاش نامدار هلندی، را با ظرافت بازگو کرده است. ماجرا به پایان سده‌های میانه مربوط می‌شود و داستان با لحن طنز و ژرف‌بینی ویژه‌ای هم به چند و چون هنر نقاشی در آن دوران پرداخته است و هم به موقعیت نابینایان در جامعه.

متن سوم داستانی است از آندره ژید (1869 ـ 1951) سمفونی پاستورال از معروف‌ترین آثار این نویسندۀ نامدار فرانسوی به شمار می‌رود و در سال 1946 ژان دلانوی، کارگردان نامی آن را به فیلم برگردانده است.

بخش آخر کتاب هم گفتگویی است با مترجم دربارۀ نابینایی و نابینایان. مترجم در ابتدای این گفتگو دربارۀ معیار و انگیزۀ انتخاب این سه متن برای ترجمه افزون بر محوریت نابینایی می‌گوید: «نوع نگرش یا پرداخت این سه متن با دیگر متن‌هایی که من خوانده و دیده‌ام فرق دارد. یکی اینکه نابینایی و نابینایان محور اصلی این سه متن هستند و نه فقط بخشی از کار. دیگر اینکه نابینایی استعاره‌ای برای پرداختن به پدیده‌های دیگر نشده، بلکه مضمون اصلی و واقعی است. فاصلۀ بسیار زیاد میان انتشار این سه متن هم جالب توجه است. مقالۀ دنی دیدرو ـ فیلسوف دورۀ روشنگری ـ در سال 1749 منتشر شده، آندره ژید داستانش را در سال 1919 نوشته و گرت هوفمان اثر خود را در سال 1970 آفریده است، گرچه موضوع این آخری نابینایان سدۀ شانزدهم است. برخورد من با این متن‌ها هم به همین ترتیب زمانی بود. خب جالب هم هست که فیلسوف بلندآوازۀ سدۀ هجدهم به موضوعی می‌پردازد که اهل اندیشه و قلم معمولا به آسانی از آن می‌گذرند». (ص 249)

فهرست مطالب کتاب:

سخنی دربارۀ کتاب

نامه‌ای دربارۀ نابینایان برای آگاهی نابینایان/ دنی دیدرو

سقوط کوران/ گرت هوفمان

سمفونی پاستورال/ آندره ژید

نابینایی و فرهنگ/ گفتگوی اسکندر آبادی و علی امینی نجفی

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مهیار علوی‌مقدم

تأویل و رویکرد هرمنوتیکی، باعث افزایش بهره‌گیری هر چه بیشتر خواننده از ارزش‌های شناخته‌نشدۀ متن می‌ش

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

منابع مشابه بیشتر ...

تاریخ فرهنگی عینک

تاریخ فرهنگی عینک

استفانا سابین

این کتاب نشان می‌دهد که چگونه عینک طی چند قرن به تحولاتی تاریخی صورت بخشید و سرچشمۀ یک انقلاب بی‌سرو

مرگ زبان

مرگ زبان

دیوید کریستال

به‌خطرافتادن شتابان و نابودی بسیاری از زبان‌های اقلیت در سراسر جهان موضوعی نگران‌کننده است؛ نه‌تنها