۱۱۶۴
۳۷۴
گزین‌‌گویه‌هایی از ویرجینیا وولف

گزین‌‌گویه‌هایی از ویرجینیا وولف

پدیدآور: ویرجینیا وولف به ویراستاری لوس بونرو ناشر: چشمهتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مترجم: ناهید طباطبایی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 4ـ858ـ229ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۹۶

خلاصه

ادبیات ویرجینیا وولف چنان پرطنین، شفاف و متکثر است که ممکن است انسان از دریافت تمامی آن چیزهایی که برای‌مان به جا گذاشته نومید شود؛ اما نقل‌قول‌های او در ما زندگی می‌کند و شاید به موقع خود شکوفه دهد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

هر چند ویرجینیا وولف در پهنۀ وسیعی از موضوعات ـ اغلب موضوعاتی حسی ـ با قدرت و تشخیص به بیان تأثرات خود پرداخته، اما هرگز سعی نکرده تا با وعظ و خطابه، عقاید خود را به دیگران تحمیل کند. هدف او متقاعد کردن مخاطب از طریق بسط مباحث با نیروی تخیل و نیز تجارب خود بوده. او اساساً واعظ نبود و اگر چه بسیار بذله‌گو بود با طنز خود جلوه‌فروشی نمی‌کرد.

ادبیات ویرجینیا وولف چنان پرطنین، شفاف و متکثر است که ممکن است انسان از دریافت تمامی آن چیزهایی که برای‌مان به جا گذاشته نومید شود؛ اما نقل‌قول‌های او در ما زندگی می‌کند و شاید به موقع خود شکوفه دهد.

ویرجینیا وولف به طور حرفه‌ای نویسندۀ طنز محسوب نمی‌شد، اما می‌توانست کنایه‌گو، طعنه‌زن و تحریک‌کننده باشد و هنگامی که دربارۀ مردمی قضاوت می‌کرد که شاهد ریاکاری و عدم صمیمیت‌شان بود، بی‌رحمی از این ویژگی بهره می‌برد. از دیگر خصوصیات او این بود که می‌توانست خود را انکار کند و می‌دانیم تنها مردم هوشمند هستند که می‌توانند عقیدۀ خود را عوض کنند.

نقل و قول‌های ذکر شده در این کتاب همه حاصل تکامل افکار و اندیشه‌های او در طول زمان است. انتخاب عناوین فصل‌ها طبیعتاً از موضوعات افکار و نوشته‌های او تبعیت می‌کند. تمامی نقل قول‌ها از داستان‌ها، نامه‌ها، مقاله‌ها و نقدهای او انتخاب شده است.

تعدا نقل‌قول‌های برگزیده از داستان‌ها به نسبت کمتر هستند؛ چون متن داستان‌ها غالباً شاعرانه و تغزلی‌اند و به شرح تفرج در طبیعت انسان، راز و رمز و سکوب روح بشر و طنین‌های ناشنیدۀ آن می پردازند. افزون بر این فشردۀ نقل قول یک شخصیت داستانی، لزوماً عقیدۀ نویسنده را نشان نمی‌دهد. مسئلۀ دیگر داستان‌ها این است که تعبیرات شاعرانه‌ای از پیچیدگی‌های روانی و گریزان از هویت‌های فردی در آنها وجود دارد که به‌سادگی دربارۀ رفتار بشری و مسائل انسانی تعمیم نمی‌یابند.

کتاب‌های غیرداستانی ویرجینیا وولف، دو کتاب برجستۀ «اتاقی از آن خود» و «سه‌گینی» مبیّن افکار او در مورد زنان هستند که کتاب دوم باید به دنبال کتاب «سال‌ها» مطالعه شود. «سه‌گینی» گلۀ سختی است از محرومیت تحصیلی «دخترانِ مردان تحصیل‌کرده» که زمانی طولانی رواج داشت. این کتاب همچنین اعتراضی سخت و شجاعانه علیه جنگ است. او می‌اندیشد که غریزۀ مردانۀ جنگیدن و عشق به افتخارات نظامی به‌علاوۀ نیروی کنترل‌نشدنی مردانه در سراسر جهان مسئول جنگ بوده است.

بعضی نقل‌قول‌ها که زیر فصل نویسندگان دیگر آمده، خواننده را از خلاصۀ ملاحظات ویرجینیا وولف به عنوان یک منتقد آگاه می‌کند. او منتقد و کارشناسی خبره بود و برای گذراندن زندگی به نوشتن نقد می‌پرداخت. او به طور کلی در مورد کتاب‌ها حسی حاکی از هم‌دردی داشت؛ اما قضاوتش در مورد تولیدات ادبی می‌توانست کاملاً دور از هم‌دردی باشد.

تنها نقل‌قول‌های کوتاهی دربارۀ هنر او به عنوان یک نویسنده در کتاب آمده که منبع آن خاطرات نویسنده است. در واقع اشتیاق او به ادبیات بود که او را تا زمانی که تاب آورد، زنده نگه داشت. دلیل این مدعا پرسش‌های او دربارۀ طبیعت هنر است و تمرکز همیشگی‌اش بر رازورمز قدرت خلاقیت که هم درد و هم درمانش بود و نیز سؤال تشویش‌برانگیزش در مورد ارزش نهایی آثارش و اعتبارش به عنوان یک نویسنده. در همان بخش تحت عنوان «دربارۀ خودش» نقل‌قول‌هایی دربارۀ زندگی او آمده تا یادآور شخصیت وولف باشد، یادآور سرکشی‌های او، استقلال ذهنی و وقارش، شجاعتش، تنش‌های عاطفی درونی‌اش و چشم‌انداز غم‌انگیزش از زندگی. که این آخری در 1940 با تهدید حزب نازی که به نظر او به منزلۀ امکان پایان تمدن و جلوداری سلطنت بربریت بود، گسترش یافت. تهدیدی که هر کسی را شامل می‌شد، به خصوص همسر یهودی او و خودش را.

در آخرین نقل‌قول‌ این کتاب او از رشد هیولایی زندگی‌نامه‌نویسی و نقد، وقتی خواندن آثار نویسنده برای تمام آن چیزی که می‌خواهیم بدانیم می‌تواند کافی باشد، سخن می‌گوید. در واقع این نوع آثار را می‌توان زاییدۀ صنعت ادبیات دانست. این صنعت به وولف ضربه می‌زند؛ چون به عنوان کیفیتی استثنایی بر شیدایی او که در آثار و شخصیتش نیز دیده می‌شود، تأکید می‌کند.

این کتاب می‌تواند پیش‌درآمدی باشد برای آنانی که تاکنون چیز زیادی از آثار ویرجینیا وولف نخوانده‌اند و به‌یقین مایل هستند بیشتر دربارۀ او بدانند. نیز برای کسانی که سال‌ها قبل آثار او را خوانده‌اند، بی‌شک می‌تواند یادآور عباراتی دوست‌داشتنی و نیمۀ فراموش‌شده باشد.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمۀ مؤلف

مرگ فرشتۀ خانگی

سال‌شمار زندگی

دربارۀ خودش

جامعۀ انگلیس

سیاست

انگلیس و میهن‌پرستی

مذهب و کلیسا

مرگ

عشق و ازدواج

زنان و مردان

مردم

زندگی

بیماری و پزشکان

عذا و آشامیدنی

گفته‌ها، نامه‌ها، خاطره‌ها

بلومزبری و روشنفکران

نویسندگان دیگر

کودا

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

زبان ملت، هستی ملت

زبان ملت، هستی ملت

امامعلی رحمان

زبان تاجیکستان با استقلال وطن پیوند ناگسستنی دارد؛ یعنی وقتی که وطن آزاد و مستقل بوده است، زبان هم ش

منابع مشابه بیشتر ...

همراه با احمد محمود

همراه با احمد محمود

به کوشش کیوان باژن

این شناخت‌نامه به طرح همه‌سویۀ شرایط عینی و ذهنی پیرامونی احمد محمود می‌پردازد. در اینجا منظور از شر

درس‌گفتارهای نقد ادبی

درس‌گفتارهای نقد ادبی

عبدالحسین زرین‌کوب با مقدمه و حواشی احمد خاتمی

آنچه در این کتاب فراهم آمده است مجموعه‌ای است از تاریخ نقد، سنت نقد ادبی در ایران، درس‌گفتارهای نقد