۱۰۹۲
۳۹۰
واژگان کلیدی فلسفۀ دین

واژگان کلیدی فلسفۀ دین

پدیدآور: ریموند ون آراگون ناشر: ریسمانتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مترجم: علیرضا فرجی مکان چاپ: ایلامتیراژ: ۱۰۵۰شابک: 5ـ39ـ7017ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۲۳۳

خلاصه

مي‌توان اين كتاب را افزون بر اثري اصطلاح‌شناسانه در فلسفۀ دين، درآمدي بر فلسفة دين نيز دانست.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

فلسفۀ دین قلمرویی از فلسفه است که روش‌های فلسفی را در اختیار گرفته و آنها را درباره موضوعات موردنظر دین به کار می‌برد. به دیگر سخن برای اثبات ایمان به استدلال تکیه دارد. حاصل این کاربرد ـ و این واقعیت صرف که اعمال شده است ـ هم جالب است و هم منشأ جدال فراوان می‌باشد.

مباحثی که در ذیل فلسفۀ دین قرار دارند، فراوانند؛ اما به طور مفید به سه دسته تقسیم می‌شوند: دسته نخست، پرسش‌های معرفت‌شناسانه که بعضی از موضوعات این رشته علمی را تشکیل می‌دهند: ویژگی باور عقلانی یا موجه چیست؟ ویژگی معرفت چیست؟ آیا یک باور خردمندانه، موجه و شناخته‌شده بودن باید بر اساس شواهد باشد؟ پاسخ به این پرسش‌ها شامل همه نوع باوری است. از اینجا است که می‌توانند در زمینه‌های باورهای دینی به کار روند ودر سال‌های اخیر این کاربرد به شیوه‌های بنیادین مطرح شده است. در واقع پرسش دربارۀ ویژگی عقلانی یا موجه‌بودن باورهای دینی، ما را به مباحثی که دربارۀ رابطۀ میان دین و عقل بحث شده است، می‌کشاند. از این‌رو آنها پرسش‌های اساسی در فلسفۀ دین به حساب می‌آیند.

دستۀ دوم پرسش‌های فلسفی کلی دربارۀ دین هستند. در این مقوله به ماهیت زبان دینی و تجربۀ دینی پرداخته می‌شود.

در باب زبان دین، چنین پرسش‌هایی مطرح می‌شود که: آیا تصورات ذهنی ما می‌توانند راجع به خداوند به کار روند؟ آیا تصورات ما درباب خداوند از عوامل فرهنگی متأثر بوده یا تحت تأثیر بیش داوری‌های نادرست است؟ درباره تجربه دین، این پرسش مطرح است که ماهیت زبان دینی چیست؟ آیا چنین تجاربی میان ادیان مشترک هستند؟ این پرسش‌ها به طور کلی، ما را به پرسش‌های بیش‌تری درباره دین رهنمون می‌کنند: چگونه باید درباره پدیده تنوع ادیان بیندیشیم؟ آیا ادیان گوناگون روش‌های مطمئنی درباره غایت و اهداف یگانه به ما نشان می‌دهند؟ یا این که نسبت به هم دیگر تفاوت اساسی دارند؟

گونه سوم از مباحث فلسفه دین مربوط است به موضوعات و مباحث فلسفی درباره ادعاهای ویژه دینی با ارائه استدلال‌هایی که یا علیه آنها و هم چنین کنکاش درباره وعانی و استلزاماتشان. بیشتر آثار در این مقوله به باور درباره خدا ارتباط دارند. مانند آنجا که فلاسفه استدلال‌هایی له یا علیه وجود خدا مطرح می‌کنند و درباره آنچه شبیه خدا است و آنچه اشاره به ذات خداوند دارد بحث کرده و درباره اخلاق و اختیار انسان می‌اندیشند. پرسش‌های فلسفی دیگری درباره بسیاری از ادعاهای ادیان، که شامل باور به معجزات و فناناپذیری انسان است، مطرح می‌شوند. 

در اين كتاب براي هر اصطلاح توضيح كافي داده شده است تا خواننده به دركي روشن از آن برسد؛ در انتهاي توضيحات هر اصطلاح، منابعي براي مطالعه بيشتر معرفي شده است؛ افزون بر توضيح مهم‌ترين اصطلاحات كليدي در فلسفۀ دين، مهم‌ترين آثار و نيز مهم‌ترين انديشمندان اين حوزه نيز معرفي شده است. در واقع مي‌توان اين كتاب را افزون بر اثري اصطلاح‌شناسانه در فلسفۀ دين، درآمدي بر فلسفة دين نيز دانست.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌درآمد

فصل نخست: واژگان کلیدی در فلسفۀ دین

فصل دوم: اندیشمندان کلیدی در فلسفۀ دین

فصل سوم: متون کلیدی در فلسفۀ دین

نمایه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حکایتی از پله دوم

حکایتی از پله دوم

فریدون مجلسی

مجلسی که از دیپلمات‌های قدیمی کشورمان است، در این کتاب به روایت زلال و خودمانی خاطرات خویش می‌پردازد

پرده پرده تا وصال؛ شرح جامع اصطلات و مشکلات کشف المحجوب هجویری (دو جلد)

پرده پرده تا وصال؛ شرح جامع اصطلات و مشکلات کشف المحجوب هجویری (دو جلد)

هاجر خادم، رضا اقدامی

خواندن نثر مصنوع و غامض کتب عرفانی همواره جویندگان علم را دچار سردرگمی کرده و چه‌بسا آنان را از مطال

منابع مشابه

واژگان کلیدی در فلسفۀ دین

واژگان کلیدی در فلسفۀ دین

ریموند ون آراگون

فلسفۀ دین قلمرویی از فلسفه است که روش‌های فلسفی را در اختیار گرفته و آنها را دربارۀ موضوعات موردنظر

فرهنگ سبک‌شناسی

فرهنگ سبک‌شناسی

نینا نورگارد، بئاتریکس بوسه، روسیو مونتورو

این کتاب قصد دارد نمایی کلی از جعبه ابزار سبک‌شناسی، ابزار قابل دسترس آن، انگاره‌های زبان‌شناختی مخت

دیگر آثار نویسنده

واژگان کلیدی در فلسفۀ دین

واژگان کلیدی در فلسفۀ دین

ریموند ون آراگون

فلسفۀ دین قلمرویی از فلسفه است که روش‌های فلسفی را در اختیار گرفته و آنها را دربارۀ موضوعات موردنظر