۱۳۸۳
۴۱۳
هزارتوی آزمون‌های دشوار؛ زندگی و اندیشه‌های میرچا الیاده در گفت‌وگو با کلود هانری روکه

هزارتوی آزمون‌های دشوار؛ زندگی و اندیشه‌های میرچا الیاده در گفت‌وگو با کلود هانری روکه

پدیدآور: کلود هانری روکه ناشر: بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسهتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مترجم: آرمان صالحی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 7ـ278ـ253ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۲۵۶

خلاصه

کلود هانری روکه (مدرس تاریخ و زیبایی‌شناسی) گفتگوی خود را با لیاده، هزارتویی تشبیه کرده که گذر از آن برای درک زندگی و آثار این اندیشمند لازم است؛ از دوران تحصیل او در هند تا آشنایی‌اش با یونگ و اشتغال به اسطوره‌پژوهی.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

زندگی میرچا الیاده به اندازۀ اندیشه‌های تأثیرگذارش، جذاب و پرمایه است. الیاده در رومانی به دنیا آمد، برای تحصیل به هند رفت، چند رمان نوشت، در سه روزنامۀ معتبر رومانی به طور مدام مقاله نوشت و آثار برجستۀ پرشماری در حوزۀ تاریخ ادیان ارائه داد. در زمان جنگ جهانی دوم به عنوان یک کنشگر فرهنگی جدی در لندن حضور یافت و پس از جنگ، در پاریس و شیکاگو به تدریس پرداخت.

کلود هانری روکه (مدرس تاریخ و زیبایی‌شناسی) گفتگوی خود را با لیاده، هزارتویی تشبیه کرده که گذر از آن برای درک زندگی و آثار این اندیشمند لازم است؛ از دوران تحصیل او در هند تا آشنایی‌اش با یونگ و اشتغال به اسطوره‌پژوهی.

این کتاب گفتگویی شخصی و در عین حال عمومی، ساده و نیز عمیق، منظم و در عین حال فراگیر و دربرگیرندۀ همۀ موضوعاتی است که الیاده سال‌ها با آنها زیسته است. روکه گفتگو با وی را از دوران کودکی و نوجوانی‌اش شروع می‌کند و قدم به قدم با تحولات فکری و اندیشه‌های وی پیش می‌آید. گفتگو با این دین‌پژوه و اسطوره‌شناس، سرشار از نکته‌ها و ناگفته‌هایی است که هر انسان کنجکاو و جستجوگری از خواندنش سیراب می‌شود.

کلود هانری روکه در پیشگفتار این کتاب درباره گفتگو با میرچا الیاده می‌گوید: «برای نفوذ به هزار توی آثار و زندگی یک دانشمند و درک یکپارچگی آن می‌توان از هر دروازه‌ای وارد شد: کاوش و تحصیل در هندوستان در بیست‌سالگی؛ آشنایی و نزدیکی با یونگ در کنفرانس ارانوس در چهل‌سالگی، پایبندی به ریشه‌های سرزمین مادر‌ش یعنی رومانی، که در باور او به جهان‌وطنی نیز به روشنی بازتاب یافته، سیاهۀ طولانی جمع‌آوری اساطیر و درک عمیق آنها، کار تاریخ‌نگاری و افسانه‌آفرینی، همراهی با اندیشه‌های نیکولاس دکوزا و هیمالیا، جملگی نشان می‌دهند که چرا درون‌مایۀ «هم‌زمانی متضادها» تا این حد روشن و تا این حد پرتکرار در سراسر آثار الیاده بازتاب یافته است. با وجود این آیا می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که تک‌تک این تجربیات در نهایت یکی شده‌اند و به یک هدف رسیده‌اند؟ شاید اینکه همه چیز از یک روح اصلی شکوفا شده و آن روح همچون یک بذر، مانند یک درخت آینۀ تمام‌نما و بالقوۀ جهانی است که در آن حضور دارد. روحی که با واکاوی و پژوهش دربارۀ جهان به پرسش‌های هستی‌شناسانۀ جهان پاسخ می‌دهد و به آن غنا می‌بخشد. در نهایت سرچشمۀ هر چیزی تنها به وسیلۀ بروزات و تجلیات پی‌آیند خود آن چیز تجلی یافته است. من به ملاقات مردی رفتم که آثارش نوجوانی مرا تحت تأثیر قرار داده بود، اینک اندیشمندی را می‌دیدم که در حال و اینجا می‌زیست. الیاده هرگز این اشتباه را مرتکب نشده تا علوم اجتماعی را براساس الگوهای علوم طبیعی تبیین نماید. او هرگز فراموش نکرده که کاوشگر برای درک نظام انسانی باید تک‌تک اجزای مربوط به آن را از پیش درک کرده باشد و هرگز نباید خود را بیرون از حوزۀ کاوش قرار دهد. الیاده هرگز در برابر وسوسۀ فرویدگرایی، مارکسیسم یا ساخت‌گرایی سر فرود نیاورد و آگاهانه از جزم‌اندیشی‌ها و افراطی‌گری‌های برآمده از این برچسب‌های فلسفی پرهیز کرده است. کوتاه سخن آنکه، الیاده نقش غیرقابل کاهش تفسیر، شوق خاموش‌ناشدنی برای رسیدن به معنا و گفتمان فلسفی را هرگز از یاد نبرده است. با وجود این، باید تأکید نمایم که موضوعیت الیاده ژورنالیستی نیست. هیچ‌کس انتظار ندارد او را در سیمای یک جلودار زائران کالیفرنیایی به سوی کاتماندو ببیند؛ هیچ‌کس در رویای آن نیست که او را یک «فیلسوف متفاوت با پیشینیان و همتایانش» کشف کند. اگر میرچا الیاده مدرن است به این دلیل است که او سال‌ها پیش درک کرده که «بحران نوع بشر» در واقع بحران انسان غربی است و خردمندانه این است که با شناخت ریشه‌های کهن، آشنا و غیر متمدنانۀ شرایط وجودی انسان آن را درک کنیم و نجاتش دهیم».

فصل بندی کتاب به این ترتیب است:

پیش‌گفتار

خاستگاه‌ها و معانی آنها

درنگی کوتاه

هندوستان واقعی

اروپا

پاریس 1945

زندگی در شیکاگو

تاریخ و هرمنوتیک

شیوۀ کار تاریخ‌پژوه

پیکره‌های خیالی

اسطوره و نوشتن

معنای هزارتو

گاه‌شمار زندگی میرچا الیاده

نظر شما ۲ نظر
  • مدیر۷۷ ماه پیش
    سلام. کتابهای این سایت رو چطوری میشه تهیه کرد؟ جریان این سایت دقیقا چیه؟
    • مدیر۷۷ ماه پیش
      با سلام کتاب‌هایی که در این سایت معرفی می‌شوند برای کتابخانه تخصصی ادبیات در شهر قم تهیه شده‌اند. و جریان این سایت به طور دقیق این است که تازه‌های حوزه ادبیات را در حد امکان به خواننده معرفی می‌نماید.

پربازدید ها بیشتر ...

تاریخ مطبوعات استان همدان (1324 ق ـ 1397 ش)

تاریخ مطبوعات استان همدان (1324 ق ـ 1397 ش)

مجید فروتن

از ویژگی‌های بارز این کتاب، تلاش برای دسترسی به بخشی از اسناد و سوابق دولتی و اصل نشریات یا آرشیو اس