۱۰۹۵
۴۲۷
سبک

سبک

پدیدآور: والتر پیتر ناشر: سبزانتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مترجم: رحیم کوشش مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۶۰۰شابک: 0ـ212ـ117ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۱۲

خلاصه

کتاب «سبک» مجموعه سه مقاله از والتر پیتر می‌باشد که در سه بخش «سبک»، «وردزورث» و «کولریج» آمده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

والتر پیتر مقاله‌نویس و منتقد ادبی و هنری برجسته انگلیسی است. وی در لندن چشم به دنیا گشود و بیشترین بخش از زندگانی خود را با اشتغال به تحصیل و تدریس در دانشگاه آکسفورد گذراند. او عمدتاً تلاش می‌کرد با تکیه بر رمان‌های تاریخی، داستان‌ها و به‌خصوص مقالاتی که در عهد رنسانس نوشته شده‌اند هنر و ادبیات آن عصر را برای مردمان روزگار خود تفسیر و تبیین نماید. او همواره سعی داشت به سبک عالی و فنی بنویسد، اما در عین حال از عمق مطلب نیز غافل نبود. چیزی که وی را در دنیای زیبایی‌شناسی مشهور کرد، توجه خاص او به تأثیرات لذت‌بخش هنر بر روی بیننده یا خواننده بود.
کتاب «سبک» مجموعه سه مقاله از والتر پیتر می‌باشد که در سه بخش «سبک»، «وردزورث» و «کولریج» آمده است.

 نویسنده در قسمت اول (سبک) به تفاوت میان شعر و نثر می‌پردازد و از بزرگانی همچون افلاطون، براون، تیلور و ... سخن می‌گوید. از جمله آنچه می‌توان در این قسمت پاسخی برای آن یافت، موارد زیر است: اگر نویسنده‌ای مطلبی برای بیان داشته باشد آیا قوانین و محدودیت‌های واژگان و ساختار عواملی بازدارنده هستند و یا هنرمند واقعی کسی است که از میان تک‌تک این قواعد راهی برای هنرنمایی پیدا کند؟ ابتذال و عامیانگی آثار نویسنده از کجا ناشی می‌شود؟ آیا همه بار یک کتاب بر دوش نویسنده است و خواننده رسالتی برعهده ندارد؟ دقت خواننده و خویشتن‌داری و مهارت او کجای قضیه جای دارد؟ آیا فضل‌فروشی نشانه‌ای است از آگاهی فراوان نویسنده و شاعر یا از خامی او خبر می‌دهد؟ آیا اینکه نویسنده همه چیز را کامل توضیح دهد خوب است یا باید برای خواننده فرهیخته خود جایی برای کشف مطلب باقی بگذارد؟ همچنین در این قسمت درباره دو اصطلاح «روح» و «ذهن» توضیحات مبسوطی ارائه شده است.
در قسمت دوم (وردزورث)، نویسنده به بیان تفاوت تخیل عادی و تخیل هنری می‌پردازد و از این رو به «وردزورث»، شاعر انگلیسی که از جمله کسانی است که در این باب سخن بسیار گفته‌اند، اشاره می‌کند. در این بخش موضوعاتی نظیر تأثیر الهام در شعر، شعر مدرن، نظریه وحدت وجود، احساسات مذهبی و ... مرور شده و از نویسندگانی مانند سنانسور، تئوفیل گوتیه و ... نام برده می‌شود.

این قسمت همچنین در مورد پاسخ سؤالات زیر بحث خواهد کرد:
وردزورث کدام احساس به‌خصوص را می‌خواست بیان کند و قصد ارضای کدامین قوه ادراک را داشت؟ موضوعات و محرک‌هایی که نیروی تخیل او را برمی‌انگیزند، کدامند؟ او به کدام‌یک از ویژگی‌های اشیاء و اشخاص ارج می‌نهد؟ و کدام‌یک از احساسات و ادراکات را می‌تواند به گونه‌ای به‌خصوص برای دیگران بیان نماید؟
قسمت سوم (کولریج) از پیوند گذشته با آینده سخن می‌گوید و از کولریج که جاذبه‌اش در پیوند او با شیوه‌های تحقیقات فلسفی قدیم‌تر است، نام می‌برد. از «نسبیت» و «قطع و یقین» می‌گوید و از این‌رو فلسفه قدیم با جدید را مقایسه می‌کند. کولریج شاعری است که با ظرافت و زیبایی بسیار از دنیای ارواح می‌گوید و آنچه می‌گوید همه باورپذیر است. پیتر در این فصل، به مقایسه بین کولریج و وردزورث می‌پردازد: «در خلق و خوی وردزورث خدشه و خللی نبود. فضای خوب کوهستان، اندیشه‌اش را تسخیر کرده بود. برخوردار از تن‌درستی بود و زندگی آرام و در عین حال اسرارآمیزی داشت. کولریج ذاتاً غمزده‌تر بود، اندیشه‌اش بیشتر رنگ و بوی خردورزی داشت و ذوق و استعداد خود را در چهارچوب‌های خاص به کار می‌گرفت. آنچه در آثار وردزورث بیشتر جنبة احساسی ـ عاطفی داشت، در اشعار کولریج به صورت یک اندیشه و قاعدة فلسفی درآمد».

او همچنین از فلسفه تجربه‌گرا، مکتب دریاچه و ... صحبت می‌کند و از افلاطون و شکسپیر نام می‌برد.
در این کتاب همچنین ترجمه نمونه‌هایی از اشعار هر دو شاعر آورده شده است.

فهرست مطالب کتاب:

درآمد

فصل اول: سبک

فصل دوم: وردزورث

فصل سوم: کولریج

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

شکونتلا

شکونتلا

کالی داسه

جهانیان کالی داسه را به نام شاعر «شکونتلا» می‌شناسند. هندیان همواره خود شیفتۀ این اثر بوده‌اند؛ چه د

منابع مشابه بیشتر ...

سبک‌شناسی خطاب در آیات مکی قرآن کریم

سبک‌شناسی خطاب در آیات مکی قرآن کریم

محمدعلی کاظمی‌تبار، میثم کرمی

با توجه به حجم گستردۀ آیات قرآن و تفاوتی که از جهات مختلف میان آیات مکی و مدنی وجود دارد، در این کتا

سبک شناسی انتقادی

سبک شناسی انتقادی

لسلی جفریز

این کتاب مجموعه‌ای از ابزارها را معرفی می‌کند که گرچه کامل نیستند، اما جامع‌تر از آنچه در ادبیات تحل