۳۲۸۳
۶۲۱
بررسی ساختاری و آواشناختی گویش‌های ترکی جنوب زنجان (قیدار ـ گرماب ـ شاهسون)

بررسی ساختاری و آواشناختی گویش‌های ترکی جنوب زنجان (قیدار ـ گرماب ـ شاهسون)

پدیدآور: مهدی رضائی ناشر: آوای خاورتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰شابک: 3ـ7ـ96362ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۱۷۶

خلاصه

موضوع این کتاب بررسی گویش‌های جنوب استان زنجان (قیدار ـ گرماب ـ شاهسون) می‌باشد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

از دیدگاه بسیاری از اندیشمندان، زبان یک میراث بشری است که صرف نظر از هر نژاد و تیره‌ای باید در زنده نگاه داشتن آن کوشا بود. در عصر مدرن زبان‌هایی که صاحب نظام نوشتاری منظمی نیستند، به سرعت دچار تغییر و دگرگونی می‌گردند. این تغییرات گاهی می‌تواند به نابودی کامل یک زبان منجر شود. در این راستا سیستم آموزشی، رسانه‌ها و سیاست‌های کلی یک کشور نقش تعیین‌کننده‌ای در مسئله حیات و ممات زبان‌ها دارد. بر فعالان حوزه زبان و زبان‌شناسی هم وظیفه است تا در ثبت و ضبط این یادگارهای فرهنگی و تاریخی نهایت سعی و تلاش خود را انجام دهند.

جغرافیای ایران خواستگاه و موطن بسیاری از زبان‌ها در طول اعصار گذشته بوده است. زبان‌هایی بودند که در طی قرون گذشته چهره در نقاب خاک کشیده و جای خود را به دیگر زبان‌ها داده‌اند. زبان‌هایی هم هستند که تا به امروز به حیات خود ادامه داده‌اند. یکی از زبان‌هایی که در اغلب مناطق ایران گویشوران فراوانی دارد، زبان ترکی می‌باشد. این زبان در سراسر جغرافیای اوراسیا شاخه‌های متعددی دارد و ترکی موجود در ایران (به استثنای ترکی خلجی و قزاقی) جزو شاخه غربی این خانواده بزرگ زبانی می‌باشد. در ایران زبان ترکی دارای گویش‌های مختلفی است که هر یک از این گویش‌ها بنا به سیر تاریخی و حوزه جغرافیایی خود دارای ویژگی‌های ساختاری منحصربه‌فرد می‌باشد. گویش‌شناسی یکی از شاخه‌های اصلی رشته زبان و ادبیات ترکی می‌باشد. در همین راستا گویش‌های مختلف متعلق به زبان ترکی از جانب زبان‌شناسان و محققان متعدد مورد بررسی قرار گرفته است. در چند دهه اخیر گویش‌های ترکی ایران نیز مورد توجه بسیاری از محققان غربی و ایرانی واقع شده است و تألیفات ارزنده‌ای در این زمینه صورت پذیرفته است.

موضوع این کتاب بررسی گویش‌های جنوب استان زنجان (قیدار ـ گرماب ـ شاهسون) می‌باشد.

این کتاب متشکل از پنج بخش اصلی شامل مقدمه، آواشناسی، صرف، متن و واژه‌نامه دستوری است. در بخش مقدمه نحوه تحقیق و روش تحریر اثر به نگارش درآمده است. همچنین در این بخش در مورد منطقه‌های ذکر شده اطلاعات کامل و جامع ارائه گردیده است. در بخش‌های دوم و سوم گویش‌های منطقه از نظر آواشناختی و ساختاری مورد بررسی قرار گرفته است. در نتیجه این بررسی، ویژگی‌های زبانی منطقه مشخص گردیده و گویش‌ها گروه‌بندی شده است. در منطقه قیدار و حومه دو گویش اصلی موجود است؛ گویش اول شاخه ـ آی (Ayـ) و گویش دوم شاخه ـ سین (sinـ) می باشد. شاخه ـ آی (Ayـ) نیز به نوبه خود به دو زیرشاخه تقسیم می‌شود. در بخش پایانی هم شامل متون گردآوری شده و واژه‌نامه دستوری است.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

منابع مشابه بیشتر ...

سلام بر حیدربابا: ترجمۀ حیدربابای شهریار به شعر فارسی

سلام بر حیدربابا: ترجمۀ حیدربابای شهریار به شعر فارسی

امیرحسین الهیاری

این کتاب کامل‌ترین ترجمه از جاودانۀ حیدربابای استاد شهریار است. در مقدمۀ کتاب به تشریح ویژگی‌های م

مولانا شوقی تبریزی: تخمیس غزل‌های فضولی

مولانا شوقی تبریزی: تخمیس غزل‌های فضولی

حسین محمدزادۀ صدیق

این کتاب دربرگیرندۀ یازده تخمیس از یازده غزل ترکی حکیم فضولی (913 ـ 976 ق) است که توسط مولانا شوقی ت