۸۱۶
۳۴۴
مقدمه‌‌ای بر مراحل خلق و تولید ادبیات کودکان 2

مقدمه‌‌ای بر مراحل خلق و تولید ادبیات کودکان 2

پدیدآور: نادر ابراهیمی ناشر: روزبهانتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 2ـ073ـ174ـ600ـ978تعداد صفحات: ۹۸

خلاصه

آنچه در این کتاب آمده، صرفاً مقدمه‌ای است کوتاه بر مسئلۀ مراحل تولید ادبیات کودکان که ویرایش و پرداخت‌های گوناگون نقشی بسیار عظیم و بنیادی در ارائۀ صحیح و سودمند آن و به پیروزی شرافتمندانه رساندن نویسندگان خیراندیش آن دارد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

ادبیات کودکان به دلیل موقعیت بسیار ظریف، حساس و خطرناکی که بچه‌ها دارند و به دلیل تُردی و شکنندگی فراوان روح بلورین آنها، و تأثیرات عمیق و گوناگونی که این ادبیات در نحوۀ تفکر و ساختمانِ آیندۀ ایشان دارد، پا را از محدوده یا گسترۀ هنر ـ بنا بر برخی از تعارفِ متداول و مقبولِ «هنر» ـ بیرون می‌گذارد و به بسیاری از علوم و فنون توسل می‌جوید.

نوشتن ادبیات کودکان یک علم است، یک فن است، و در نهایت امر یک هنر. نویسندۀ ادبیات کودکان وظیفه‌مند است که با بسیاری از علوم و حرکت تکاملی و پیشرفت آنها آشنا باشد؛ از جمله: روان‌شناسی و شُعَب و شاخه‌های متعدد آن، جامعه‌شناسی، تعلیم و تربیت، مردم‌شناسی، زیست‌شناسی، تاریخ و جغرافی، هوش‌شناسی، زبان‌شناسی، معناشناسی، فیزیک، طب (حداقل در محدودۀ طب کودکان یا بهداشت)، و مانند این‌‌ها ... .

نویسندۀ کودکان همچنین وظیفه‌مند است که از یک‌سو ـ بنا به وضعیت آموزشی ادبیات کودکان ـ با فنون و کارهای دستی، مانند نجّاری، بنّایی، پارچه و قالی‌بافی حداقلِ آشنایی را داشته باشد و از سوی دیگر با فنون نگارش ـ فن بسیار ظریف به معنا رساندن واژه‌ها و اصطلاحات جدید و کم و بیش مشکل در خود متن، فن نشانه‌گذاری و اعراب‌گذاری‌های ضرور، فن به کاربردن کلماتی با کمترین بخش یا هجا؛ و همه با در نظر داشتن حد سنی کودکان خوانندۀ اثر و سواد و شرایط فرهنگی و اجتماعی ایشان ـ کاملاً اُخت و آشنا باشد.

نویسندۀ ویژۀ کودکان باید مهارت، قدرتِ کف نفس و توانایی این را داشته باشد که احساس اوج گیرندۀ خود را، آن گاه که برای بچه‌ها می‌نویسد، دمادم مهار کند، از وسعتِ میدانِ واژگانی خودف تا حد لازم بکاهد، قدرت خلق ترکیبات و اصطلاحات بدیع را، با وسواس و وظیفه‌مندی غم‌انگیز و دردآوری کنار بگذارد، هیچ مفهوم گنگ و پیچیده ـ هر چند پُربهایی ـ را مطرح نکند، در ساخت تصاویر، عنان ذهن فراسوگرای خود را رها نسازد، و مطلقاً گرد برانگیزی شدید عواطف خوانندگان معصوم و بی‌پناه خود و سوزناک و اشک‌آور کردن اثر نگردد.

یکی از مهم‌ترین و اصولی‌ترین مسائل مربوط به ادبیات کودکان، ویرایش و پرداخت آن است و بازاندیشی دربارۀ آن، و بازنگری، بازنویسی، و بازسازی آثاری که ظاهراً به پایان رسیده است.

مسئله را اینطور می‌توان طرح کرد که نویسندۀ  ویژۀ کودکان، با همۀ اطلاعاتی که بایستی داشته باشد، این را نیز باید بداند که به هیچ وجه حق ندارد اثر خود را خودسرانه و بدون مشورت با متخصصان و دست‌اندرکاران و کسانی که این آثار به آنها مربوط می‌شود، به زیر چاپ بفرستد و منتشر کند.

اینکه ما ـ به عنوان نویسندۀ کودکان ـ شیفتۀ یک اثر خود باشیم، به هیچ وجه کافی نیست برای آنکه گمان کنیم همۀ کودکان یا کودکان یک قشر و طبقۀ خاص نیز موظف‌اند شیفتۀ آن اثر باشند.

اینکه ما یکی از قصه‌های ویژۀ کودکانِ نوشته خود را بارها خوانده باشیم و نترسیده باشیم و تب نکرده باشیم و خواب‌های آشفته ندیده باشیم و دچار ناراحتی اعصاب نشده باشیم و نظم منطقی تفکراتمان به هم نریخته باشد، ابداً دلیل بر آن نیست که هیچ بچه‌ای هم پس از خواندن این اثر معتبر ما گرفتار این حالات نخواهد شد و یا حق ندارد که بشود.

آنچه در این کتاب آمده، صرفاً مقدمه‌ای است کوتاه بر مسئلۀ مراحل تولید ادبیات کودکان که ویرایش و پرداخت‌های گوناگون نقشی بسیار عظیم و بنیادی در ارائۀ صحیح و سودمند آن و به پیروزی شرافتمندانه رساندن نویسندگان خیراندیش آن دارد. و این جزوه چیزی نیست جز گوشه‌ها و بخش‌هایی از تجربه‌‌ها در طول سالیان سال.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

مراحل عام و خاص نوشتن ادبیات کودکان

مراحل عام در هنر و ادبیات

مراحل ویژۀ ادبیات کودکان

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

منابع مشابه بیشتر ...

رمان نویسی در 90 روز

رمان نویسی در 90 روز

آلن وات

آلن وات نویسنده، کمدین، بازیگر، مدرس و فیلم‌نامه‌نویس کانادایی است. او بعد از برگزاری کلاس تابستانۀ

ابزارهای کمدی‌نویسی: مسئلۀ جدی بانمک‌بودن

ابزارهای کمدی‌نویسی: مسئلۀ جدی بانمک‌بودن

استیو کاپلان

کاپلان برای فهم کمدی به جای نظرهای انتزاعی فلاسفه، تجارب عملی خودش، آن زمان که کارگردان تئاتر بود، ت

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

براعت استهلال یا خوش‌آغازی بر ادبیات داستانی

براعت استهلال یا خوش‌آغازی بر ادبیات داستانی

نادر ابراهیمی

جلد سوم از کتاب‌های «ساختار و مبانی ادبیات داستانی» نادر ابراهیمی با معنا، تعریف و کارکرد «براعت است

لوازم نویسندگی

لوازم نویسندگی

نادر ابراهیمی

این کتاب، جلد اول از کتاب ساختار و مبانی ادبیات داستانی، ماحصل تدریس چندسالۀ نادر ابراهیمی، نویسنده