۱۳۲۵
۵۳۲
100 دانشمند تأثیرگذار تاریخ؛ راهنمای بریتانیکا در معرفی تأثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ

100 دانشمند تأثیرگذار تاریخ؛ راهنمای بریتانیکا در معرفی تأثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ

پدیدآور: راجرز کارا ناشر: معینتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مترجم: اسکندر قربانی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۲۰۰شابک: 5ـ163ـ165ـ964ـ978تعداد صفحات: ۵۳۱

خلاصه

این کتاب ترجمۀ اثری با عنوان «راهنمای دانشنامۀ بریتانیکا برای اثرگذارترین چهره‌های جهان ـ 100 تن از اثرگذارترین دانشمندان تاریخ» ویراستۀ کارا راجرز، سرویراستار دانشنامۀ بریتانیکا، متخصص زیست‌پزشکی و علوم زندگی، دارای دانشنامۀ دکتری در داروشناسی و سم‌شناسی و مقیم شیکاگو است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

این کتاب ترجمۀ اثری با عنوان «راهنمای دانشنامۀ بریتانیکا برای اثرگذارترین چهره‌های جهان ـ 100 تن از اثرگذارترین دانشمندان تاریخ» ویراستۀ کارا راجرز، سرویراستار دانشنامۀ بریتانیکا، متخصص زیست‌پزشکی و علوم زندگی، دارای دانشنامۀ دکتری در داروشناسی و سم‌شناسی و مقیم شیکاگو است.

دانشمندانی که نام‌شان در این کتاب آمده، در زمینه‌های گستردۀ پزشکی، گیاه‌شناسی، فلسفه، روان‌شناسی، روان‌شناسی تجربی، روان‌پزشکی، روان‌کاوی، دانشنامه‌نویسی، اخترشناسی، ریاضیات، جغرافیا، کاوش در دریاها و اقیانوس‌ها، شیمی ـ فیزیک، فیزیک ـ شیمی، فلسفۀ طبیعت، فیزیک، فیزیک اتمی، فیزیک نظری، باکتری‌شناسی، طبیعت‌شناسی، شیمی پزشکی، میکروب‌شناسی، رده‌بندی، الکتروشیمی، فیزیک اخترشناسی، پزشکی ـ جراحی، هواشناسی، زیست‌شناسی تکاملی، تکامل، شیمی ـ میکروب‌شناسی، فیزیولوژی، ژن‌شناسی، محیط‌زیست، باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، دیرینه‌شناسی، کیهان‌شناسی، ریاضی ـ منطق، کشاورزی ـ آسیب‌شناسی گیاه، پراش پرتو ایکس، رفتارشناسی حیوانات و .... به پژوهش پرداخته‌اند.

انسان از نخستین لحظه‌های پیدایش کوشیده تا جهان پیرامون خود را بشناسد و آن را توضیح دهد و در این روند کنجکاوان سیری‌ناپذیر میان ما، اغلب دانشمندان شده‌اند. دانشمندانی که نام‌شان در این کتاب آمده است، دانش بشر را شکل داده‌‌اند و همۀ رشته‌های علمی، از زیست‌شناسی پایه گرفته تا سیاه‌چاله‌ها را پدید آورده‌اند. پاره‌ای از آنها، پرسش‌هایی درباره چیستی بدن انسان طرح کرده‌اند و نگاه برخی دیگر نیز به اجرام آسمانی جلب شده است. توجه آنها به قدری بر آزمایش و بررسی ذرات میکروسکوپی متمرکز و بینش جمعی‌شان چنان گسترده بود که بسیاری از شگفتی‌های شگرف جهان، از قبیل گرانش، نسبیت و حتی ذات طبیعت خود حیات را برای ما آشکار کرده‌اند. زندگی‌نامه بسیاری از چهره‌های تابناک علم، دانشمندانی چون ایزاک آسیموف، مارسل فلورکین زیست ـ شیمیدان نامدار، جنر، لویی پاستور، جوزف لیستر و... در این کتاب آمده است.

زنان و مردانی که شرح زندگی‌شان در این کتاب آمده است، در قلمرو یافته‌های علمی تأثیرگذار بوده‌اند و وقتی خواننده زندگی و آثارشان را در رشته علمی و تخصصی که خود برگزیده‌اند به طور ژرف‌تری بررسی می‌کند، تأثیرگذار بودن آنها بر وی آشکار می‌شود. ذهن درخشان بسیاری از دانشمندان پیشین غالباً برای بیش از یک رشتۀ علمی سودمند بوده است. ارسطو به‌درستی بنیان‌گذار منطق صوری، مطالعه و بررسی شیمی، زیست‌شناسی، فیزیک، جانورشناسی، گیاه‌شناس، روان‌شناسی، تاریخ، نظریۀ ادبی در سده‌های میانه و بزرگ‌ترین اندیشمند در طول تاریخ شناخته شده است.

علم به تأیید بسیاری از گزارش‌های این کتاب، عرصه رقابت و در عین حال به طرز عجیبی زمینۀ همکاری است. حوزه‌ای که در آن پژوهشگران یافته‌های یکدیگر را یا ابطال می‌کنند یا از آنها در راستای تحقیقات و بررسی‌هایشان بهره‌مند می‌شوند.

از آنجا که خاستگاه همۀ اندیشه‌های مهمی که پشتوانۀ علم نوین‌اند، یونان است، در این مجموعه نیز بازگویی و بازنمایی سرگذشت اندیشه‌های علمی از یونان و با شرح کوشش‌های علمی اسکلپیوس آغاز می‌شود. پزشک چیره‌دستی که بعدها به عنوان قهرمان بسیار ستایش و سرانجام همچون خدایان پرستش شد. بقراط پزشک هم‌روزگار ارسطو که پدر علم پزشکی خوانده می‌شود، آغازگر مطالعۀ سازمان‌یافته در زمینۀ پزشکی و «سوگندنامۀ بقراط» ماندگارترین میراث در علم پزشکی است.

در این کتاب از بین دانشمندان ایرانی که در تاریخ دانش بشری بسیار تأثیرگذار بودند، نام چهار تن با اسامی محمد بن موسی خوارزمی، محمد زکریای رازی، ابوعلی سینا و غیاث‌الدین جمشید کاشانی به چشم می‌خورد که زندگی‌نامه و مهم‌ترین آثار آنها آورده شده است.

در بخش مربوط به محمد بن موسی خوارزمی در این کتاب می‌خوانیم: «هیچ‌یک از ریاضی‌دانان سده‌های میانه به اندازۀ خوارزمی بر دانش ریاضی تأثیرگذار نبوده و در پیشبرد و گسترش آن نقش نداشته‌اند. همین امر گواه روشنی بر پیشگامی او در علم ریاضی است. اسمیت و کارپینسکس دربارۀ خوارزمی می‌گویند: «او استاد برجستۀ عصر طلایی بغداد و یکی از نخستین پژوهشگران مسلمان است که آثار کلاسیک شرق و غرب را جمع‌آوری و حفظ کرده، در نهایت آنها را برای اروپاییان به جا گذاشته است». جهانیان دانش جبر و مقابله را وامدار این دانشمند عالی‌قدرند». (ص 58)

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایران در آینۀ شعر روس

ایران در آینۀ شعر روس

میخاییل سینلنیکوف

این کتاب برگرفته از کتاب «ایران و درون‌مایه‌های ایرانی در شعر شاعران روس» اثر میخاییل سینلنیکوف شاعر