۱۷۰۲
۴۷۲
مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی صرف

مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی صرف

پدیدآور: جمعی از نویسندگان به کوشش شهرام مدرس خیابانی و فریبا قطره ناشر: نویسه پارسیتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۰۰شابک: 0ـ40ـ7030ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۲۰۰

خلاصه

این کتاب دربرگیرندۀ هشت مقاله از آثار رسیده به چهارمین همایش ملی صرف هستند. ویژگی این مقاله‌ها توصیف و طبقه‌بندی یک ویژگی صرفی یا معرفی نظریۀ صرفی جدید است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

نگاهی به دستور سنتی که در آن طبقه‌بندی مقولات کلام و بررسی حالت‌های دستوری واژه‌ها جایگاهی ویژه دارد تا دستور زایشی که در آن واژگان یکی از حوزه‌های مستقل دستور شمرده می‌شود، بیانگر توجه ویژۀ دستورنویسان و زبان‌شناسان به حوزۀ صرف است. وجود ویژگی‌های متنوع واژگانی در زبان‌های مختلف و در پی آن شکل‌گیری نظریه‌های متعدد صرفی، گسترۀ این شاخه از زبان‌شناسی را بیش از پیش نمایان می‌سازد؛ این گستره به نگرشی نسبتاً نوین در زبان‌شناسی یعنی زبان‌شناسی شناختی، نیز کشیده می‌شود و صرف شناختی دریچه‌ای نو در پژوهش‌های زبان‌شناختی می‌گشاید. در این میان بهره‌گیری از دستاوردهای زبان‌شناسی رایانشی و به ویژه زبان‌شناسی پیکره‌ای و استفاده از داده‌های کمی، شرایط را برای تأیید نظریه‌های صرفی فراهم می‌کند. سرعت پیشرفت در این حوزۀ علمی به حدی است که برگزاری دائمی همایش‌های علمی تخصصی را برای ارائه دستاوردها و تبادل نظر صاحب‌نظران، ضروری می‌نماید.

انجمن زبان‌شناسی ایران، نهادی پیشرو در برگزاری همایش‌های تخصصی زبان‌شناسی، این افتخار را دارد تا پس از برگزاری موفق سه همایش ملی در حوزۀ صرف، برای چهارمین بار برگزار کنندۀ «همایش ملی صرف» با محوریت «نظریه‌های صرفی نوین در زبان‌های ایرانی» باشد.

این کتاب دربرگیرندۀ هشت مقاله از آثار رسیده به این همایش هستند. ویژگی این مقاله‌ها توصیف و طبقه‌بندی یک ویژگی صرفی یا معرفی نظریۀ صرفی جدید است.

در چکیدۀ مقاله «حالت‌نمایی صفر در فارسی» چنین آمده است: «حالت دستوری در زبان به‌عنوان نشانه‌ای صرفی در نظر گرفته می‌شود که همراه با اسم می‌آید و نقش نحوی یا دستوری اسم را نشان می‌دهد. در زبان‌هایی که از نظام حالت بهره می‌برند، حالت غالباً به صورت تکواژی دستوری به اسم افزوده می‌شود و نقش آن را نشان می‌دهد؛ اما در بسیاری از زبان‌ها حالت با استفاده از ضمایر متفاوت فاعلی و مفعولی و یا حروف اضافه همراه با اسم نمود می‌یابد. مهمترین حالت‌های دستوری حالت‌های فاعلی، مفعولی، مفعول غیرمستقیم و ملکی هستند. در فارسی معیار امروزی برای نشان‌دادن مفعول مستقیم نشانه پس‌اضافه «را» و برای مفعول غیرمستقیم حروف اضافه قبل از اسم به کار می‌رود. همچنین، در فارسی علاوه بر نقش‌های مفعول مستقیم و غیرمستقیم که نشانه آشکار حالت‌نمایی دارند، فاعل نیز دارای نشانه حالت‌نمایی است که بر روی اسم مشخص می‌شود. پایانه حالت فاعلی تکواژی صفر است که در جمله نمایان نیست؛ اما وجود دارد. این مقاله کوششی است برای تبیین و اثبات وجود حالت‌نمایی فاعلی صفر در زبان‌فارسی معیار امروز». (ص 81)

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

انضمام در زبان کردی سورانی/ شاهین احمدی‌شاد، یادگار کریمی

بررسی پسوند «گر» فارسی در چارچوب ساختواژۀ شناختی/ پارسا بامشادی، شادی انصاریان

اسم‌های مرکب برون‌مرکز به عنوان آمیزه‌های مفهومی تک‌ساحتی/ معصومه دیانتی، حدائق رضایی، عادل رفیعی

حالت‌نمایی صفر در فارسی/ مهدی سبزواری

بازنمایی مشخصه‌های صرفی ـ نحوی فعل در گویش لری بالاگریوه/ آرزو سلیمانی، فریبا قطره

طرح‌واره‌ها در صرف ساخت‌محور: الگویی برای واژه‌سازی/ شهره صادقی

واژه‌های مرکب مختوم به ستاک حال از منظر صرف ساختی: مورد [xـ یاب]/ ذلیخا عظیم‌دخت، عادل رفیعی

بررسی ساختار اسم‌های دارای ساختار «اسم 1 (و) اسم2» در زبان فارسی براساس نظریه آمیزش مفهومی/ فریبا قطره، مینا قندهاری

چکیده انگلیسی مقالات

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایران در آینۀ شعر روس

ایران در آینۀ شعر روس

میخاییل سینلنیکوف

این کتاب برگرفته از کتاب «ایران و درون‌مایه‌های ایرانی در شعر شاعران روس» اثر میخاییل سینلنیکوف شاعر

منابع مشابه بیشتر ...

نام ها و یادها: تحشیه‌ای بر آدم‌ها و کتاب‌ها

نام ها و یادها: تحشیه‌ای بر آدم‌ها و کتاب‌ها

ناصر علیخواه به کوشش مونا علیخواه

علیخواه در این كتاب، تحشیه‌هایی بر مهم‌ترین آدم‌ها و كتاب‌های زندگی‌اش زده و با هر حاشیه‌نویسی، خوان