۸۸۸
۰
دیده و درون: یازده گفتگو دربارۀ عکس و عکاسی با اصحاب هنر، ادبیات و علوم انسانی 1375 ـ 1377

دیده و درون: یازده گفتگو دربارۀ عکس و عکاسی با اصحاب هنر، ادبیات و علوم انسانی 1375 ـ 1377

پدیدآور: به اهتمام کورش ادیم ناشر: قوتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 9ـ044ـ156ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۱۰۵

خلاصه

در این کتاب عکاسان و علاقمندان به عکاسی و مباحث بینارشته‌ای مربوط به این عرصه می‌توانند گفتگوی کورش ادیم با: مسعود خیام، یونس شکرخواه، محمد شمخانی، عباس صفاری، عمران صلاحی، محمد ضیمران، ناصر فکوهی، شمس لنگرودی، محمد مددپور و یوسفعلی میرشکاک را بخوانند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

در این کتاب عکاسان و علاقمندان به عکاسی و مباحث بینارشته‌ای مربوط به این عرصه می‌توانند گفتگوی کورش ادیم با: مسعود خیام، یونس شکرخواه، محمد شمخانی، عباس صفاری، عمران صلاحی، محمد ضیمران، ناصر فکوهی، شمس لنگرودی، محمد مددپور و یوسفعلی میرشکاک را بخوانند.

سال‌هاست که اهل نظر در باب ضرورت گفتگو و تبادل نظر با اصحاب هنر، ادبیات و علوم انسانی در مباحث مربوط به عکاسی سخن گفته‌اند و در میزان تأثیرش در رشد و توسعه متقابل تأکید کرده‌اند. نقش بینارشته‌ای عکاسی در این میان غیر‌قابل انکار است و فقدان نهاد‌های رسمی و غیر‌رسمی که در جهان اول وظیفۀ ارتباط‌دهنده دو سوی این گفتمان را به عهده دارند، در سال ۱۳۷۴ نویسنده به انجام این گفتگوها و انتشار آن واداشت. کار برنامه‌ریزی و اجرای این مجموعه از سال ۱۳۷۴ آغاز شده و جز دو مورد بقیه تا سال ۱۳۷۷ به پایان رسید و برخی نیز تا اواسط دهۀ ۸۰ در مطبوعات روز منتشر شده است. طبیعی است پرسش‌ها از دغدغه‌های شخصی نویسنده منشأ گرفته است و طرح آن و خوانش پاسخ‌ها برای برخی گرایش‌های عکاسی راهگشاتر می‌کند. هرچند تحولات شگرف و اساسی طی ۲۰ سال اخیر عکاسی و سازوکارِ آن نیز دستخوش تغییرات بنیادی کرده است (که دورۀ گذار از آنالوگ به دیجیتال مصداق بارز و قطعی آن است) اما بسیاری از پرسش‌های طرح شده و پاسخ‌های ارائه شده امروزه نیز کارآمد و قابل بررسی است. افزون بر این کنکاش، رأی و نظر اصحاب فرهنگ در آن بازه زمانی به کار پژوهندگان و جستجوگرانِ آینده خواهد آمد.

کسانی که در این کتاب مورد سؤال قرار گرفته‌اند، از گرایش‌ها و پایگاه‌های مختلف فکری و ایدئولوژیک انتخاب شده و در حوزه‌های مختلف متخصص و صاحب‌نظرند از فلسفه و شعر گرفته تا انسان‌شناسی و مطالعات اجتماعی و رسانه و علوم ارتباطات.

برشی از کتاب: در پرسش و پاسخ از عباس صفاری، وی در پاسخ به این سؤال که «خیال و رؤیا در شعر که تجلی‌گاهشان است، اوج می‌گیرد. آیا در عکس می‌توان در این ساحت گام برداشت؟ چگونه؟» می‌گوید: «فکر نمی‌کنم از این نظر محدودیت عمده‌ای برای عکاس وجود داشته باشد که مانع از تجربۀ او در این زمینه‌ها گردد. تا زمانی که عناصر وهم‌زا و مناظر خیال‌انگیز در طبیعت وجود دارند، که خوشبختانه کم نیستند، این امکان برای عکاس وجود دارد که بتواند به صور مختلف خیال دست یابد. عناصری مانند مه، نور، تاریکی، سایه روشن، اشیا و اماکن متروکه و چشم‌اندازهای تهی و رابطۀ آنها با یکدیگر، همه از امکاناتی برخوردارند که با یاری آن می‌توان به گسترش خیال در ذهن بیننده دامن زد. اما در نهایت این چشم عکاس است که باید قادر به دیدن جنبه‌های وهم‌زای یک منظره باشد و توان این را نیز داشته باشد که آن از کل چشم‌انداز، منزوی کرده و در فریم واحدی به دام بیاندازد». (ص 69)

فهرست مطالب کتاب:

همچون مقدمه

مسعود خیام

یونس شکرخواه

محمد شمخانی

عباس صفاری

عمران صلاحی

محمد ضیمران

ناصر فکوهی

شمس لنگرودی

محمد مددپور

یوسفعلی میرشکاک

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

منابع مشابه

مردی با دوربین عکاسی: گفتگو با رضانور بختیار

مردی با دوربین عکاسی: گفتگو با رضانور بختیار

به کوشش پژمان نظرزاده آبکنار

نوع نگاه و شیوۀ عکاسی رضانور بختیار به گونه‌ای است که مراجعه به آثارش در سال‌های بعد ممکن است موجب ق