۱۴۱۱
۴۷۳
نظام جمله در زبان عربی

نظام جمله در زبان عربی

پدیدآور: مصطفی حمیده ناشر: سازمان جهاد دانشگاهیتاریخ چاپ: ۱۳۹۴مترجم: عدنان طهماسبی، جواد اصغری، سعدالله همایونی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 2ـ186ـ133ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۲۲۰

خلاصه

این کتاب برگردان کتاب «نظام الارتباط والربط فی ترکیب الجملة العربیة» نوشته دکتر مصطفی حُمیده است که در سال 1997 میلادی منتشر شده است. دلیل اصلی در انتخاب این کتاب برای ترجمه، تحلیل دقیق نظام جمله در زبان عربی، جامع بودن آن به لحاظ رویکرد و پرداختن به جنبه‌های مختلف این مفهوم از منظر پژوهش‌های زبان‌شناختی است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

این کتاب برگردان کتاب «نظام الارتباط والربط فی ترکیب الجملة العربیة» نوشته دکتر مصطفی حُمیده است که در سال 1997 میلادی منتشر شده است. دلیل اصلی در انتخاب این کتاب برای ترجمه، تحلیل دقیق نظام جمله در زبان عربی، جامع بودن آن به لحاظ رویکرد و پرداختن به جنبه‌های مختلف این مفهوم از منظر پژوهش‌های زبان‌شناختی است.

این پژوهش ساختمان جمله را از جنبه ترکیبی آن و به طور کلی متن را مورد بررسی قرار می‌دهد و با روشی توصیفی ـ تحلیلی درصدد است تا به منظور دستیابی به دلالت معنای عام، نظام حاکم بر اجزای اصلی جمله و نیز جملات با یکدیگر را به مداقه بگذارد. در این پژوهش روشن می‌شود که این انسجام بر اساس دو پدیدۀ ترکیبی زبان صورت می‌گیرد که عبارتند از: ارتباط و ربط.

مراد از ارتباط: برقراری رابطۀ نحوی و سیاقی تنگاتنگی بین دو معنا بدون هرگونه عامل لفظی است، درست مانند رابطۀ یک شیئ با خود آن. مراد از ربط: ایجاد رابطۀ نحوی و سیاقی بین دو معنا با استفاده از یک عامل لفظی از قبیل ادات ربط یا ضمیر بارز و عائدی است که بر آن رابطه دلالت دارد. زبان عربی به منظور جلوگیری از ابهام در فهم انقطاع بین دو معنا یا جلوگیری از ابهام در فهم ارتباط بین آن دو به پدیده ربط روی می‌آورد؛ از این‌رو ربط حد وسط بین ارتباط و انقطاع به شمار می‌آید.

نویسنده در این پژوهش درصدد است تا ضمن بررسی نظام ترکیبی جمله در زبان عربی، ابواب مختلف نحو را با رویکردی جدید بر اساس نظامی ترکیبی مبتنی بر انسجام معانی جزئی سازماندهی کند. افزون بر این در این پژوهش تلاش شده تا نظریه «تعلیق» عبدالقاهر جرجانی در سایه زبان‌شناسی نوین مورد آزمایش قرار گیرد و روابط ارتباط همنشینی افقی بین دلالت عناصر اصلی جمله را تبیین کند و به پیوند بین آن روابط و روابط ارتباط و ربط بین معانی نحو کاربردی در درون جمله دست یابد. همچنین درصدد است تا ـ از طریق ارتباط و ربط ـ مفهوم پیچیدگی را بررسی کند که گاهی دلالت معنایی عام جمله را با احتمالات متعددی همراه می‌کند. در ادامه به بررسی پدیده تعداد روساخت‌هایی می‌پردازد که زبان عربی برای بیان ژرف‌ساختی یکسان به کار می‌گیرد.

این کتاب شامل یک پیش‌گفتار و چهار فصل است. پیش‌گفتار اندیشۀ ارتباط و ربط را ریشه‌یابی می‌کند. سپس با اشاره به نظریۀ تعلیق عبدالقاهر جرجانی دیدگاه جدیدی را دربارۀ ارزش و اهمیت علمی آن ارائه می‌نماید و این نظریه را با فرایند ارتباط زبانی در زبان‌شناسی معاصر پیوند می‌زند. در ادامه روش مبتنی بر «إعراب» و نظریه عامل نحویان را به چالش می‌کشد و از همۀ این امور به نتایجی دست می‌یابد که محتوای پژوهش را در فصل‌های بعد تقویت می‌کند.

فصل اول این پژوهش روابط ارتباط بین معانی را از منظر معناشناسی بررسی می‌کند. این پژوهی این بررسی را برای درک مقصود از روابط نحوی ـ سیاقی ضروری می‌داند؛ روابطی که از طریق دو نظام ارتباط و ربط حاصل می‌شود. فصل دوم همسو با این پژوهش به بررسی مفهوم ارتباط و رفت می‌پردازد. از آنجا که این فصل مبتنی بر موضوعات مطرح شده در پیش‌گفتار و فصل اول است، با تأخیر در فصل دوم به بررسی آن پرداخته شده است. فصل سوم جایگاه‌های ارتباط را در جملۀ زبان عربی مورد بررسی قرار می‌دهد. فصل چهارم جایگاه‌های ربط و وسایل آن را از قبیل ضمیر بارز عائد و دیگر ادوات ربط را بررسی می‌کند. در نهایت موضوع با یک خاتمه به پایان رسیده و در آن به مهم‌ترین نتایج حاصل از این پژوهش اشاره شده است.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه ناشر

مقدمه مترجمان

مقدمه

پیش‌گفتار

فصل اول: ارتباط بین معانی از منظر معناشناختی

فصل دوم: مفهوم ارتباط و ربط

فصل سوم: ارتباط در ترکیب جمله در زبان عربی

فصل چهارم: «ربط» در ترکیب جملات زبان عربی

نتیجه‌گیری

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

رحمان احمدی ملکی

از بین آثار فلزی، قفل به دلیل دارابودن نوعی رمز عملکرد و درون‌مایۀ رازگون، از اهمیت زیادی در حیطۀ تل