۲۱۸۹
۵۶۷
بلا تار، زمان بعد

بلا تار، زمان بعد

پدیدآور: ژاک رانسیر ناشر: نقد فرهنگتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مترجم: رضا خلیلی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 4ـ05ـ8405ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۷۸

خلاصه

بلا تار (متولد 1955) کارگردان مشهور مجارستانی و یکی از برجسته‌ترین کارگردانان تاریخ سینمای جهان، آثارش نمونه‌های برجسته‌ای از آثار فخیم هنری و سینمایی و سرشار از موضوعاتی فکری و فلسفی است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

بلا تار (متولد 1955) کارگردان مشهور مجارستانی و یکی از برجسته‌ترین کارگردانان تاریخ سینمای جهان، آثارش نمونه‌های برجسته‌ای از آثار فخیم هنری و سینمایی و سرشار از موضوعاتی فکری و فلسفی است. به گفتۀ خودش در ابتدا او خواهان فیلسوف‌شدن بود و فیلم‌سازی را صرفاً به عنوان یک سرگرمی در پیش گرفته بود؛ اما پس از ساخت فیلم کوتاه هشت‌میلیمتری‌اش، دولت مجارستان اجازۀ ورود به دانشگاه را به او نداد و او همچون بسیار از اصحاب بزرگ عالم فرهنگ، استعداد سرشار خود را در مسیر دیگری، یعنی در مسیر سینمای هنری قرار داد.

آثار دورۀ اول بلا تار، حساسیت عظیم او به زندگی کارگردان و مردم فقیر مردم مجارستان و گرایش وی به واقع‌گرایی را نشان می‌دهد. نخستین اثر خود «آشیانۀ خانوادگی» را در 22 سالگی ساخت. همین امر نشان از نبوغ سرشار و ذاتی وی می‌کند. او این فیلم را بدون هیچ سرمایه یا حمایتی مالی از جانب سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان و فقط با بازیگران غیرحرفه‌ای طی شش روز جلوی دوربین برد. بازیگران بی‌هیچ دستمزدی و تنها به دلیل دوستی با کارگردان جوان در این فیلم بازی کردند. نخستین اثر بلا تار جوان توانست جایزۀ فیلم مانهایم را از آن خود کند. کارگردان مجار تازه بعد از کسب این موفقیت بزرگ بود که تحصیلات خود را در مدرسۀ هنرهای نمایشی و سینمایی مجارستان آغاز کرد. بلا تار در سال 1981 فیلم بلند سینمایی «بیگانه» و در سال بعد فیلم «مردم پیش‌ساخته» را به روی صحنه آورد. در این فیلم اخیر بود که تار در فیلم‌هایش برای نخستین بار از بازیگران حرفه‌ای در نقش‌های اصلی استفاده کرد. به دلیل مضامین فلسفی آثار بلا تار و فیلم‌نامه‌هایی که هیچ عنصر روایی را دربر ندارد و نیز به دلیل دشواربودن درک این آثار، یعنی خلق فیلم‌هایی که درست نقطۀ مقابل فیلم‌های پرفروش هالیوودی و بر خلاف خواست جامعۀ مصرفی و سلیقۀ بازار است، برخی سینمای وی را به آثار تارکوفسکی شبیه می‌دانند. بلا تار در اثر مشهور خود با عنوان «تانگوی شیطان» فیلمی 415 دقیقه‌ای را به اکران آورد که با تحسین بسیاری از سینماگران جهان همراه بود. سفری به روی دشت، هارمونی‌های ورکمایستر، مردی از لندن و اسب تورین از دیگر فیلم‌های او هستند که در بسیاری از کشورهای جهان اکران شده‌اند.

بلا تار در جایی می‌گوید فیلم‌ساز هالیوودی می‌تواند فیلم «نفرین» را در بیست دقیقه بسازد؛ اما فیلم او بیش از صد دقیقه است، زیرا او تمایلی به نشان‌دادن این داستان نداشته، بلکه هدف خود را به تصویرکشیدن زندگی پرسوناژ این فیلم قرار داده است. برخی از منتقدان او را هنرمندی می‌دانند که می‌خواهد پایان دنیا را به تصویر بکشد اما او در این مورد به گونه‌ای دیگر می‌اندیشد. بلا تار باور دارد ما توان درک پایان دنیا به مثابۀ یک مفهوم نداریم. جهان در کلیت خود پایانی ندارد و همواره ادامه خواهد داشت.

ژاک رانسیر فیلسوف چپ‌گرای فرانسوی در این کتاب نگاه جامعی به تمام آثار بلا تار انداخته و با نگاهی انتقادی آثار این فیلم‌ساز را بررسی کرده است که با توجه به گذشتۀ کمونیستی مجارستان بسیار قابل توجه است.

این کتاب از متن اصلی فرانسوی ترجمه شده و با ترجمۀ انگلیسی نیز مطابقت و در صورت لزوم استفاده شده است. همچنین با استفاده از گزیدۀ کتاب «جذابیت باران (مسیرهای طولانی)» نوشتۀ کورین موری و افزودن مصاحبۀ گری پولار با بلا تار، فرد کلمن فیلم‌بردار و میهالی‌ویگ آهنگ‌ساز فیلم‌های او سعی شده است به ژرفای کتاب افزوده شود.

در پایان با افزودن دو پیوست کوشش شده تا خواننده امکان مواجهه‌ای عمیق‌تر را با متن کتاب بیابد. در پیوست نخست با مقایسۀ تطبیقی متن کتاب ژاک رانسیر با ترجمۀ کتاب پیش‌تر چاپ‌شدۀ بلا تار، پس از پایان اشتباهات موجود در ترجمۀ قبلی مشخص شده است. در پیوست دوم با ارائۀ عکس‌هایی از فیلم‌های بلا تار تلاش شده تا ذهنیت روشن‌تری برای خواننده جهت ارتباط هر چه بهتر با متن به وجود آید.

فهرست مطالب کتاب:

سخن ناشر

مقدمۀ مترجم

زمان بعد

داستان‌های خانوادگی

امپراتوری باران

کلاه‌برداران، احمق‌ها و دیوانگان

دایرۀ بسته، باز

مسیرهای بارانی

مصاحبه با بلا تار، فرد کلمن و میهالی‌وبگ

پیوست 1: ترجمه، تألیف یا تخیل؟!

پیوست 2: تصاویر

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

رحمان احمدی ملکی

از بین آثار فلزی، قفل به دلیل دارابودن نوعی رمز عملکرد و درون‌مایۀ رازگون، از اهمیت زیادی در حیطۀ تل

دیگر آثار نویسنده

کلام خاموش: دربارۀ ادبیات و تناقض‌هایش

کلام خاموش: دربارۀ ادبیات و تناقض‌هایش

ژاک رانسیر

ژاک رانسیر در این کتاب پرسش از چیستی ادبیات را از نو طرح می‌کند. ظاهراً همگان تصور روشنی از ادبیات د