۱۵۴۱
۵۸۵
سپیدی‌های پراکنده: شعر و شاعری احمدرضا احمدی

سپیدی‌های پراکنده: شعر و شاعری احمدرضا احمدی

پدیدآور: جمعی از نویسندگان برگزیدۀ رسول رخشا ناشر: قطرهتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۲۰۰شابک: 0ـ911ـ119ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۵۲۴

خلاصه

این کتاب مجموعه‌ای از نقدها، مقالات و یادداشت‌هایی است که در طول بیش از پنجاه سال نوشته و به جز یکی‌دوتایشان همگی در نشریات منتشر شده‌اند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

احمدرضا احمدی در ساعت ۱۲ ظهر روز دوشنبه ۳۰ اردیبشهت ماه ۱۳۱۹ در کرمان متولد شد. پدر وی کارمند وزارت دارایی بود و پنج فرزند داشت که احمدرضا کوچکترین آنها بود. جد پدری وی ثقةالاسلام کرمانی و جد مادری‌اش آقا شیخ محمود کرمانی است. سال اول دبستان را در مدرسه کاویانی کرمان گذراند و در سال ۱۳۲۶ با خانواده به تهران کوچ کرد. در دبستان ادب و صفوی تهران دوران ابتدایی را به پایان برد و دورۀ دبیرستان را در دارالفنون تهران به پایان رساند. در سال ۱۳۴۵ دورۀ خدمت سربازی را به عنوان سپاهی دانش در روستای ماهونک کرمان آموزگاری کرد. در سال ۱۳۴۳ به همراه نادر ابراهیمی، اسماعیل نوری علاء، مهرداد صمدی، محمدعلی سپانلو، بهرام بیضایی، اکبر رادی، جعفر کوش‌آبادی، مریم جزایری و جمیله دبیری گروه طرفه را با هدف دفاع از هنر موج نو تأسیس کرد. انتشار دو شماره از مجلۀ طرفه و تعدادی کتاب در زمینۀ شعر و داستان از فعالیت‌های این گروه است.

در مهر ماه سال ۱۳۴۹ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشغول به کار شد. تا سال ۱۳۵۸ در سمت مدیر تولید موسیقی برای صفحه و نوار ماند و از سال ۱۳۵۸ تا زمان بازنشستگی یعنی سال ۱۳۷۳ در بخش انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ویراستاری مشغول بود.

تدوین ردیف موسیقی ایرانی، آوازهای محمدرضا شجریان، شعرخوانی و ضبط صدای شاعران مهم (با آثاری از نیما یوشیج، احمد شاملو، نادر نادرپور، فروغ فرخزاد، یدالله رؤیایی، نصرت رحمانی و...) از جمله فعالیت‌های وی در کانون بوده‌است. برخی از آثار تولیدی تحت سرپرستی وی به این شرح است: مجموعه صدای شاعر که معرفی شعر معاصر و شعر کلاسیک فارسی بود؛ مجموعه زندگی و آثار موسیقی‌دانان ایران و جهان؛ مجموعه آوازهای فولکلور ایران؛ مجموعۀ کل ردیف موسیقی ایران؛ مجموعۀ بازسازی تصنیف‌های کلاسیک موسیقی ایران؛ مجموعۀ قصه برای کودکان.

این کتاب مجموعه‌ای از نقدها، مقالات و یادداشت‌هایی است که در طول بیش از پنجاه سال نوشته و به جز یکی‌دوتایشان همگی در نشریات منتشر شده‌اند. کتاب به دو بخش تقسیم شده است. یکی گزارش شعر که شامل نقدها و یادداشت‌هایی دربارۀ شعر احمدرضا احمدی است و دیگری مشق یادها که دربارۀ خود احمدرضا احمدی است. مطالبی که در این کتاب آورده شده، از میان انبوهی از مطالب مطبوعاتی برگزیده شده است و گردآورنده در انتخاب نقدها و مقالات کوشیده آنهایی در این کتاب آورده شود که به جنبه‌های کلی شعر او از نظر ساختار و محتوا پرداخته و به نوعی ویژگی‌های خصلت‌نمای شعر او را نشان داده و جهان‌وارۀ شعر او را ترسیم کرده و همین‌طور جهان‌بینی شاعر را به مخاطب شناسانده باشد. در انتخاب نقدها نیز سعی شده به روند تاریخی آنها توجه شود و همین‌طور نقدهایی که از منظرهای متفاوت به شعر احمدرضا احمدی پرداخته‌اند.

نکتۀ جالب در سیر تاریخی نوشتن مطالب این کتاب این است که به جز چند نقدی که در دهۀ چهل، یعنی وقتی که احمدی با کتاب اول و دومش به عنوان پدیده‌ای نو و متفاوت در عرصۀ شعر فارسی ظهور می‌کند و محل بحث و نقدهای متعدد می‌شود، باقی نقدها در دهه و سال‌های اخیر نوشته شده‌اند. گویی آن سال‌ها احمدی جرقه‌ای بوده است که افزون بر نشان‌دادن راه تازه‌ای در شعر، نمایندگی شکل خاصی از شعر را عهده‌دار بود است و پس از گذشت سال‌ها و کار مستمر در کسوت آهستگی و پیوستگی آن جرقه، حالا بدل به شعله‌‌ای شده است که طیف گسترده و وسیعی از مخاطبان را دور خود جمع کرده و به آنها معنا، گرما و روشنایی داده است.

بخش دوم کتاب یعنی «مشق یادها» نویسندگانی دارد که هر کدام از آنها جایگاه شناخته‌شده‌ای در عرصۀ فرهنگ و هنر دارند، از طیف‌های گوناگونی هستند و در حوزه‌های متفاوت هنری فرهنگی مشغول هستند. کسانی که در طی سال‌ها معاشر و دوست و همکارشان بوده است؛ در واقع این یادداشت‌ها و نویسندگان‌شان نیز دلیلی است بر این مدعا دربارۀ احمدرضا و هم‌نسلانش و چندوجهی بودن کار و آثارشان.

مخاطب این کتاب بعد از خواندن کتاب می‌تواند چشم‌اندازی حلال از شعر و شاعری احمدرضا احمدی را ببیند. طوری که در خلال درک زیبایی‌شناسی شعر او می‌تواند به شکل بیان و جهان‌بینی شاعر و نیز جایگاه شعر او در شعر مدرن فارسی پی ببرد و همین‌طور نیز به اهمیت شاعر، به‌عنوان هنرمندی معاصر که سعی و تلاشش در زندگی هنری‌اش، سوای پیشرفت و خلق آثار خودش، تأثیر بر آثار دیگران و پیرامونش نیز بوده است.

برخی از عناوین نقدهای بخش اول عبارتند از: پرسه در متن‌های فراموشی/ مهرداد صمدی، شعر احمدرضا احمدی/ اسماعیل نوری‌علاء، شعر نو صوفیانۀ سهراب سپهری/ مسعود فروزان، پای تختَ آوازهایَ صبح/ کامیار عابدی، شاعری که در خواب می‌سراید/ سیمین بهبهانی، ما به باران می‌رویم/ محمود معتقدی، تنها در رؤیاها که کلمه‌هایش می‌بینند/ شهریار مندنی‌پور، گزارشی از اتفاقی بامعنا/ شمس لنگرودی و .... .

و برخی از یادداشت‌های در بخش دوم نیز عبارتند از: شاعر محبوب من/ آیدین آغداشلو، زمستان دیگر نه/ پوران فرخ‌زاد، واژه‌ها/ بابک احمدی، چشمه‌ای سنگی/ یدالله رؤیایی، بی‌شباهت/ ناصر صفاریان، خواب دیدم قلبت شکوفه داده/ ماهور احمدی (فرزند احمدرضا احمدی)، همسر و همسفر راه سخت زناشویی‌ام/ شهره حیدری (همسر احمدرضا احمدی) و .... .

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

رحمان احمدی ملکی

از بین آثار فلزی، قفل به دلیل دارابودن نوعی رمز عملکرد و درون‌مایۀ رازگون، از اهمیت زیادی در حیطۀ تل

منابع مشابه

مردی که شبیه شعر خود نیست (دربارۀ احمدرضا احمدی)

مردی که شبیه شعر خود نیست (دربارۀ احمدرضا احمدی)

به کوشش ناصر صفاریان

این کتاب مجموعه‌ای از گفتگوها با احمدرضا احمدی و گفتگو با دیگران درباره‌ اوست که هر کدام بخشی از شخص