۹۰۰
۳۳۸
مرگ قسطی؛ نه روایت روان‌شناختی از زندگی و مرگ نویسندگان جهان

مرگ قسطی؛ نه روایت روان‌شناختی از زندگی و مرگ نویسندگان جهان

پدیدآور: اکبر پویانفر ناشر: شورآفرینتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 3ـ72ـ8055ـ600ـ978تعداد صفحات: ۱۷۸

خلاصه

در این کتاب نه شخصیت هنری معروف قرن بیستم دنیا از خلال زندگی‌نامه و آثارشان مورد چالش قرار گرفته‌اند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

در این کتاب نه شخصیت هنری معروف قرن بیستم دنیا از خلال زندگی‌نامه و آثارشان مورد چالش قرار گرفته‌اند. این نه نویسنده و شخصیت هنری به ترتیب عبارتند از: ارنست همینگوی، فرانسیس اسکات فیتز جرالد، فرانتس کافکا، فئودور داستایفسکی، گی دو موپاسان، لوئی فردیناند سلین، ساموئیل بکت، ویرجینیا وولف و یوکی می‌شیما.

در این بحث تکیۀ نویسنده بیشتر برای توجیه نبوغ آنها بر محیط دوران کودکی، محیط خانوادگی، شخصیت والدین و کنش و واکنش‌ها و تضادهای آنها و اثراتشان در طی زمان بر نحوۀ رشد، تکامل روحی و فکری و عاطفی هنرمند آینده می‌باشد. هم‌زمان از ضربه‌های شدید و تروماهای احتمالی واردشده بر آنها نیز یاد شده است.

مطالب مورد بحث این کتاب از دیرباز مورد توجه و پرسش بوده است؛ از جمله ارسطو از خود سؤال می‌کرده که چرا مردان استثنایی اغلب محزون و اندوهگین هستند، حالتی که او آن را «ملانکولیا» نامید و کماکان متداول است؛ زیرا هنور بهتر از آن واژه‌ای برای این حالت پیدا نشده است.

تاکنون هیچ نظریۀ علمی و زیستی یا روان‌شناسی و فلسفی و اجتماعی و اقتصادی نتوانسته پدیده استثنایی‌بودن و نبوغ را به‌تنهایی توجیه کند. در طی مقاله‌های این کتاب بیشتر به نحوۀ رشد و تکامل کودک در محیطی که به او عرضه شده است، پرداخته شده تا مسئلۀ توارث و ژنتیک که هنوز در این زمینه مبهم است و می‌تواند آن هم در زندگی آنها نقشی داشته باشد. به همین ترتیب به شرایط اجتماعی و سیاسی و اقتصادی آن دوران که بی‌تردید آنها هم همیشه در طی تاریخ نقش مهمی در جهش و فوران نهضت‌های هنری (از نظر فردی یا گروهی) یا برعکس در ایستایی و حتی تنزل و زوال آن بازی کرده‌اند، اشاراتی شده است.

به طور کلی در این بحث نویسنده باور دارد که زندگی و سرنوشت هر انسان چند بار به اصطلاح قلم می‌خورد. تعیین‌کننده‌ترین این قلم‌خوردگی‌ها در کودکی انسان است. در این زمینه مثال‌های شخصیت‌های استثنائی بی‌شمارند. در این کتاب از نه سرنوشت بارز یاد شده است.

نویسنده در این کتاب به این موضوع پرداخته که چطور این افراد با وجود شرایط سخت و نامطلوبی که در زندگی زناشویی و اجتماعی خود داشتند، شاهکارهای ادبی دنیا را نوشتند و خود را به‌عنوان نوابغ ادبیات مدرن جهان مطرح کردند. این کتاب در هر بخش پس از مقدمه‌ای درباره مشاهیر و شاهکارهای ادبی آن‌ها به زخم‌های زندگی این نویسندگان بزرگ پرداخته است.

فهرست مطالب کتاب:

ارنست همینگوی/ پاپای ترک‌خورده

فرانسیس اسکات فیتز جرالد/ قربانی رؤیای آمریکایی

فرانتس کافکا/ نوشتن به مثابه ریاضت و شکنجه

فئودور داستایفسکی/ نویسنده‌ای که ضربه‌ها و دردها و سیه‌روزی‌های زندگی و حتی بیماری خود را تبدیل به شاهکارهای ادبی کرد

گی دو ماپاسان/ نویسنده‌ای تنها و سرگردان

لوئی فردیناند سلین/ پزشکی ناموفق، نویسنده‌ای توانا، سرنوشتی نفرین‌شده

ساموئل بکت/ نویسندۀ ادبیاتی نو و عجیب

ویرجینیا وولف/ نقاش لحظه‌ها و تکه‌هایی از هستی

یوکیو می‌شیما/ نویسنده‌ای از نژادی دیگر

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

تاریخ مطبوعات استان همدان (1324 ق ـ 1397 ش)

تاریخ مطبوعات استان همدان (1324 ق ـ 1397 ش)

مجید فروتن

از ویژگی‌های بارز این کتاب، تلاش برای دسترسی به بخشی از اسناد و سوابق دولتی و اصل نشریات یا آرشیو اس