۳۲۸۹
۵۰۰
شادی حق فراموش شده

شادی حق فراموش شده

پدیدآور: محمدعلی دادخواه ناشر: کلاستاریخ چاپ: ۱۳۹۵مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۵۰۰شابک: 9ـ6ـ93900ـ600ـ978تعداد صفحات: ۲۴۰

خلاصه

این نوشته بر آن نیست که به واکاوی چندوچون افسردگی و دل‌مردگی مردمان امروز ایران بپردازد، بلکه پا در رکاب آن دارد تا دریچه‌ای تازه از فرهنگ خودمان برابر دیدگان خواننده بگشاید تا به راز و رمزهای افسونگر آن ره جوید.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

این نوشته بر آن نیست که به واکاوی چندوچون افسردگی و دل‌مردگی مردمان امروز ایران بپردازد، بلکه پا در رکاب آن دارد تا دریچه‌ای تازه از فرهنگ خودمان برابر دیدگان خواننده بگشاید تا به راز و رمزهای افسونگر آن ره جوید. ما فرزندان سرزمینی شادباور و شادآیین هستیم. برگ‌های این کتاب چراغک‌های کوچکی است که خواننده را به خانۀ پیامبران، فرمانروایان، نخبگان و گویندگان سترگ این دیار می‌برد تا گوش دل به زبان اندیشه‌شان دهد. آن وقت شگفت‌زده می‌شود که چگونه چکاد زندگی و اوج زیبایی هستی را در شادی یافته‌اند و گفته‌اند.

در اندیشۀ ایرانیان کهن خداوند نخست آسمان را پدیدار کرد. «او به یاری آسمان شادی را آفرید. بدان روی برای او شادی فراز آید که اکنون آمیختگی است [منظور از آمیختگی آن است که پس از این دو، هر پدیده‌ای را که پدیدگار پدیدار ساخت، درهم‌آمیخته‌ای است از شادی و نشاط و سرور و آسمان که نگرش بی‌پایان و نگاه مینوی است] تا آفریدگان به شادی درایستند [هیچ لحظه‌ای از زندگی را بدون شادی نزیند]؛ سپس از گوهر آسمان آب را آفرید و آنگاه زمین را». (بندهش: 40) در فرهنگ ما یزدان به معنای شادی است. واژۀ جشن از «یَشَن و یَسَن» و واژۀ یسن از یزد و یزد به معنای یزدان و خداوند است.

این کتاب حاوی چند قسمت است. در ابتدا به نگاه پیامبران، فلاسفه و حکما درباره شادی پرداخته است؛ سپس بحثی را پیش کشیده که اصولا علت و انگیزه ناراحتی و ناخرسندی مردم چیست و به یاری دستاورد‌های پزشکی ما را آگاه می‌کند که استرس و اضطراب و در خود رفتن‌ها و افسردگی‌ها منجر به درد‌هایی مزمن می‌شود؛ بدان‌گونه که بیماری‌های روانی، بیماری‌های تن را به همراه خواهد داشت. نویسنده با تکیه بر بررسی محققان ما را مطلع می‌سازد که به مرور زمان افسردگی‌ها فراگیر می‌شوند و گروه پرشماری از جامعه را نخست به بیماری روحی و سپس به بیماری جسمی مبتلا می‌سازند و ناشادی عامل همه تلخی‌های زندگی ماست. در بخش دوم شادی نیز در نگاه حقوق بررسی شده است.

فهرست مطالب کتاب:

یادی از نمادی

درآمدی بر حق شادی

شادی، سدی بر آسیب اجتماعی

آفرینش در بستر شادی

فرنام شادی

فصل نخست: چیستی شادمانی

شادی چیست؟ شادمان کیست؟

شادی، شالودۀ هستی

شادی در آینۀ پیامبران

شادی در دو تمدن باستانی

بن‌مایۀ شادی در ایران کهن

شادی در بینش حکومتگران

شادی در بیشۀ دانشگران

شادی در بزم شعرا

شادی در نگاه اندیشمندان غربی

شادمانی از چشم‌انداز جامعه‌شناسی

شادمانی از دیدگاه روان‌شناسان

فصل دوم: شادی در نگاه حقوق

حق بر شادی در نظام بین‌المللی حقوق بشر

پیشینۀ تاریخی

پیوند علم حقوق و پزشکی

شادمانی، حق چکادین

حق بر شادمانی در نسل اول حقوق بشر

حق بر شادمانی در نسل دوم حقوق بشر

حق بر شادمانی در نسل سوم حقوق بشر

نگرشی بر اندیشۀ مولانا، ترازوی حقوق بشر

فرجام سخن

پیوست: گام‌هایی به سوی شادزیستن

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

شکونتلا

شکونتلا

کالی داسه

جهانیان کالی داسه را به نام شاعر «شکونتلا» می‌شناسند. هندیان همواره خود شیفتۀ این اثر بوده‌اند؛ چه د