۱۶۰۳
۵۷۹
حافظیه و شعر گُدار

حافظیه و شعر گُدار

پدیدآور: ویکتور دانیل و گلنار تاجدار به ویراستاری علیرضا سیداحمدیان ناشر: ویکتور دانیلتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 7ـ5617ـ04ـ600ـ978تعداد صفحات: ۱۳۶

خلاصه

این کتاب تفسیر و تأویل معماری شعرگونۀ آرامگاه حافظ است و سعی دارد که ارتباط درونی و هنری معماری بنا را با شعر حافظ بازگو نماید.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

چند سال پیش از این از آندره گُدار به عنوان طراح آرامگاه حافظ به‌ندرت یاد می‌شد. معمار این سمفونی امضاءنشده را افراد انگشت‌شماری می‌شناختند. بنای آرمگاه حافظ چنان متواضع و آرام در شمال غربی شیراز جا خوش کرده است که کمتر کسی می‌پرسد: طراح این بنا کیست؟ چراکه این طرح در پی ایجاد اثری بدیع به نام و مُهر طراح نیست، بلکه در پی خلق مقبره‌ای ماندگار برای شاعر و معبدی برای تکریم عاشقانۀ اشعار اوست. گُدار در طرح آرامگاه، اسطوره‌ای از معماری خود نمی‌سازد، بلکه شخصیت‌ها و اسطوره‌های شعر حافظ را منزل می‌دهد. معمار و معماری به نفع حافظ و حافظیه از خودنمایی پرهیز می‌کنند و آندره گُدار نصیحت حافظ را بر «تقدم معنی بر لفظ» به گوش جان می‌خرد. این کتاب تفسیر و تأویل معماری شعرگونۀ آرامگاه حافظ است و سعی دارد که ارتباط درونی و هنری معماری بنا را با شعر حافظ بازگو نماید. در طرح آرامگاه مرزهای زمان و مکان محو شده‌اند. همچنین مرز مکانی آسمانی با مرز مکانی زمینی قابل تشخیص نیست. معماری حافظیه معماری حس و معنی است و در چارچوب‌های متعارف تحلیل‌های سبکی نمی‌گنجد. همچنین معرّف اندیشه و روش خاصی در طرّاحی معماری و فضا است.

کتاب دربردارندۀ دو قسمت است: حافظیه و شعر گدار و پیشینۀ آرامگاه حافظ. مقصود قسمت اول کتاب است که با نگاهی تحلیلی به معماری آرامگاه می‌پردازد و روابط آشکار و نهان آن را با شعر جستجو می‌کند. قسمت دوم تاریخچۀ بنای حافظیه را از ابتدا تا ساخت آن با طرح آندره گُدار را بازگو می‌کند تا بتواند مکمل «حافظیه و شعر گُدار» شود و به سؤالات احتمالی خواننده پاسخگو باشد. انتهای هر قسمت به یادداشت‌های ختم می‌شود که اطلاعات بیشتری را دربارۀ مطالب کتاب در اختیار مخاطب قرار می‌دهند و همچنین برای ارتباط عمیق‌تر با خواننده به توضیح مفاهیم و لغات خاص متن در حوزۀ ادبیات و نمادشناسی و معماری می‌پردازند.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

* حافظیه و شعر گُدار

یادداشت‌ها

مراجع

* پیشینۀ آرامگاه حافظ

یادداشت‌ها

مراجع

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

نظریه و روش: تحلیل چارچوب

نظریه و روش: تحلیل چارچوب

زهرا اجاق

چارچوب‌بندی به عبارت ساده‌تر به فرایند ارتباطاتی قابل فهم ساختن گفته می‌شود که طی آن، برخی جنبه‌های