۱۲۷۴
۵۳۹
زبان‌شناسی

زبان‌شناسی

پدیدآور: استرانگ برتون، رزماری دوشین، اریک واتیکیوتیس بیتسن ناشر: آوند دانشتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مترجم: فاطمه عظیمی‌فرد، فائقه شاه‌حسینی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۲۰۰۰شابک: 7ـ88ـ7022ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۴۱۶

خلاصه

در این کتاب زبان‌شناسی به عنوان علم بررسی زبان معرفی می‌شود.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

انسان‌ها از طریق زبان یا هر نماد مفهوم‌دار دیگری با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند؛ همۀ انسان‌ها در هر جا که باشند، از زبان استفاده می‌کنند. در واقع زبان حکم واسطه‌ای را دارد که افراد از طریق آن با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، به دادوستد می‌پردازند، مطلبی را آموزش می‌دهند یا یاد می‌گیرند، گروهی را رهبری می‌کنند یا از گروهی پیروی می‌کنند. مطالعۀ زبان می‌تواند شما را از دنیا دور بگرداند. افزون بر این با مطالعۀ زبان می‌توان به عمق آزمایشگاه یا مخفیگاه ذهن رفت.

در این کتاب زبان‌شناسی به عنوان علم بررسی زبان معرفی می‌شود؛ هرچند بسیاری از کتاب‌های زبان‌شناسی فقط روی یک موضوع متمرکز می‌شوند، این کتاب تقریباً به همۀ جنبه‌های مطرح در زبان‌شناسی پرداخته است. برقراری ارتباط (علت استفاده از زبان)، کارکرد زبان (شکل‌گیری الگوهای زبانی)، شناخت (آنچه زبان در مورد ذهن آشکار می‌کند) و فن‌آوری (تأثیر زبان نوشتاری بر جامعه) از جمله مسائلی هستند که در این کتاب مطرح می‌شوند.

کتاب در شش بخش نوشته شده و هر بخش در مورد شاخه‌ای از زبان‌شناسی است. بخش اول زبان‌شناسی را مطالعۀ علمی زبان تعریف می‌کند و به شما نشان می‌دهد که زبان‌شناسان چطور زبان را معرفی می‌کنند، چطور با بهره‌گیری از شیوه‌های علمی به مطالعۀ زبان می‌پردازند و چطور زبان را به عنوان نظامی برای برقراری ارتباط تلقی می‌کنند.

بخش دوم اصول پایه را برای تحلیل عناصر تشکیل‌دهندۀ زبان را نشان می‌دهد. تحقیق در خصوص نحوۀ تحلیل عناصر زبان، نحوۀ کارکرد آن را نشان می‌دهد. همۀ زبان‌های بشری از واحدهای کوچکی تشکیل شده‌اند. زبان گفتاری از آواهای گفتاری و زبان اشاره از علایم اشاره تشکیل شده است. اینها با یکدیگر ترکیب شده و واحدهای بزرگ‌تری نظیر واژه، گروه و جمله را شکل می‌دهند تا بتوانند معنای موردنظر گوینده را منتقل کنند.

بخش سوم زبان را پدیده‌ای اجتماعی معرفی می‌کند و نشان می‌دهد که زبان یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که انسان‌ها برای ارتباط با یکدیگر در اختیار دارند. زبان نه‌تنها افکار و عقاید را منتقل می‌کند، بلکه نشان می‌دهد فرد به چه بخشی از جامعه تعلق دارد. در این بخش توضیح داده شده چگونه زبان‌شناسان شیوه‌های تطور و تغییرات زبان را درک و چگونه زبان‌های دنیا را با هم مقایسه می‌کنند. همچنین گفته شده که زبان‌شناسان دربارۀ منشأ زبان بشر به چه دست‌آوردهایی رسیده‌اند، زبان‌های جدید چگونه متولد می‌شوند و چرا برخی زبان‌ها می‌میرند.

بخش چهارم جنبۀ شناختی و عصبی زبان را بررسی می‌کند. با نگاهی به چگونگی یادگیری زبان بشر، درک و تولید آن و اینکه در کاربرد یک زبان در مغز چه می‌گذرد، نحوۀ کار ذهن بشر مشخص می‌شود. همچنین در این بخش مشخص می‌شود زبان‌شناسان دربارۀ پردازش زبان به چه نتایجی دست یافته‌اند.

بخش پنجم زبان نوشتاری را معرفی می‌کند. نوشتار جزء فن‌آوری‌هایی است که جامعه به روش‌های مختلفی می‌تواند از آن بهره‌مند شود. در این بخش به نحوۀ ظهور نوشتار و تأثیرات آن بر انسان‌ها پرداخته شده و نشان داده شده که چگونه استفاده از زبان بر نحوۀ تفکر تأثیر می‌گذارد.

زبان‌شناسی برای کشف نحوۀ کارکرد زبان کنجکاو است. در بخش ششم ده افسانه دربارۀ زبان طرح می‌شود که زبان‌شناسان به آنها پاسخ می‌دهند. همچنین خواننده با چالش‌هایی که زبان‌شناسان با آن دست به گریبان‌اند، در این بخش آشنا خواهد شد و به پاسخ ده سؤال حل‌نشده در زبان‌شناسی می‌رسد. در این بخش آمادگی لازم برای پیوستن به جرگۀ زبان‌شناسان برای خواننده پیدا می‌شود و با شغل‌هایی آشنا می‌شود که زبان‌شناسان می‌توانند آنها را برگزینند.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه

بخش 1: بررسی زبان از منظر زبان‌شناسی

فصل 1: شناخت یک زبان در مقابل شناخت چیستی زبان

فصل 2: برقراری ارتباط از طریق زبان: ویژگی‌های مخصوص زبان

بخش 2: عناصر تشکیل‌دهندۀ زبان

فصل 3: صداهای گفتارساز: آواها

فصل 4: واج‌شناسی: قرارگیری آواها در کنار یکدیگر

فصل 5: ساخت واژه: صرف

فصل 6: ساخت جمله: نحو

فصل 7: معناشناسی: خلق معنا

فصل 8: کاربردشناسی: کاربرد زبان در گفتگو

بخش 3: حیات اجتماعی زبان

فصل 9: زندگی با تنوع زبانی: زبان‌شناسی اجتماعی

فصل 10: یافتن روابط خویشاوندی: زبان‌شناسی تاریخی

فصل 11: فهرست‌کردن تفاوت‌ها: رده‌شناسی زبانی

فصل 12: آغاز و انجام: تولد و مرگ زبان

بخش 4: مغز و زبان: یادگیری و پردازش زبان

فصل 13: یادگیری زبان

فصل 14: درک زبان

فصل 15: تولید زبان

فصل 16: تعیین جایگاه زبان در مغز؛ عصب‌شناسی زبان

بخش 5: تمرکز بر نوشتار به جای گفتار

فصل 17: نوشتن زبان

فصل 18: نوشتار شما را تغییر می‌دهد

بخش 6: بخش ده‌تایی‌ها

فصل 19: ده افسانه دربارۀ زبان که علم زبان‌شناسی به آنها پاسخ می‌دهد

فصل 20: ده مسئلۀ حل‌نشده در زبان‌شناسی

فصل 21: ده شغل برتر زبان‌شناسان

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

نظریه و روش: تحلیل چارچوب

نظریه و روش: تحلیل چارچوب

زهرا اجاق

چارچوب‌بندی به عبارت ساده‌تر به فرایند ارتباطاتی قابل فهم ساختن گفته می‌شود که طی آن، برخی جنبه‌های

منابع مشابه بیشتر ...

وزن شعر عروضی فارسی: تحلیل و طبقه‌بندی بر اساس تقطیع اتانینی و نظریۀ واج‌شناسی نوایی

وزن شعر عروضی فارسی: تحلیل و طبقه‌بندی بر اساس تقطیع اتانینی و نظریۀ واج‌شناسی نوایی

امید طبیب‌زاده

مطالعات مربوط به وزن شعر عروضی فارسی را می‌توان به چهار بخش قواعد تقطیع، شیوۀ تقطیع، توصیف نظری و طب

سرگذشت دگرگونی آواهای زبان فارسی (گویش‌ها، واژگان و ریشه‌شناسی)

سرگذشت دگرگونی آواهای زبان فارسی (گویش‌ها، واژگان و ریشه‌شناسی)

بهزاد معینی‌سام، سارا محمدی آوندی

این کتاب برای آشنایی خواننده با تاریخ زبان فارسی، نخست به پیشینۀ زبان فارسی پرداخته و سپس تحول آواها