۲۸۹۶
۷۰۱
زندگی در سایه اساطیر

زندگی در سایه اساطیر

پدیدآور: جوزف کمبل ناشر: دوستانتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مترجم: هادی شاهیمکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 3ـ81ـ6207ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۳۱۲

خلاصه

این کتاب مجموعه مقالاتی است از اسطوره‌شناس مشهور آمریکایی، جوزف کمبل که در اصل به صورت سخنرانی در گردهمایی بنیاد کوپر بین سال‌های 1958 تا 1971 ارائه شد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

این کتاب مجموعه مقالاتی است از اسطوره‌شناس مشهور آمریکایی، جوزف کمبل که در اصل به صورت سخنرانی در گردهمایی بنیاد کوپر بین سال‌های 1958 تا 1971 ارائه شد. قدرت ژرف اسطوره در زندگی درونی و معنوی انسان‌ها در تمامی دوران‌ها، درون‌مایۀ اصلی این مقالات به شمار می‌رود.

جوزف کمبل اسطوره‌شناس، نویسنده و سخنران آمریکایی است که بیشتر به دلیل مطالعۀ تطبیقی بین اسطوره و دین شناخته می‌شود. وی تحت تأثیر نویسندگان، هنرمندان و فلاسفۀ زیادی بوده که از میان آنان می‌‌توان به جیمز جویس، توماس مان و پابلو پیکاسو اشاره کرد. آثار آرتور شوپنهاور و فریدریش نیچه نیز تأثیر عمیقی بر اندیشۀ کمبل داشت.

مفهوم «اسطورۀ واحد» کمبل، کل روایات اسطوره‌ای را یک داستان واحد در نظر می‌گیرد. طبق این نظریه صرف‌نظر از مبدأ یا زمان پیدایش، الگوی مشخصی در لایۀ زیرین عناصر روایی بیشتر اساطیر بزرگ وجود دارد. الگوی اصلی که کمبل بر آن تأکید دارد، «سفر قهرمان» است که برای اولین بار در کتاب «قهرمان با هزاران چهره» مطرح شد. کمبل به وحدت روانی بشریت و نمود شاعرانۀ آن از طریق اسطوره‌ها اعتقاد داشت، به همین دلیل مفهوم «اسطورۀ واحد» را مطرح کرد تا نشان دهد کل نژاد بشری در طول دوران برای ساخت دنیایی متعالی کوشش کرده‌اند و این بدین معناست که در لایۀ زیرین دنیای پدیده‌ها، منبعی لایتناهی وجود دارد که همیشه انرژی‌های خود را به این دنیای محصور در زمان، رنج و در نهایت مرگ ساطع می‌کند. بنابراین برای تحقق چنین امر مهمی، باید با زبانی فراتر از آنچه که به صورت استعاره در اسطوره‌ها نمود دارد، سخن گفت. این استعارات تا آنجا پیش می‌روند تا به عالمی متعالی اشاره داشته باشند. «سفر قهرمان» داستان مرد یا زنی است که مخاطراتی را متحمل می‌شود، به سرچشمه‌ای ابدی دست می‌یابد و سعادت را به سرزمین خود به ارمغان می‌آورد. به طور خلاصه می‌توان گفت کار عظیمی که کمبل در زندگی پربارش انجام داد، نشان دادن این رموز بشری به خود بشر بوده است.

در فصل دوم کتاب با عنوان «پیدایش انسان» می‌خوانیم: ظاهراً پیدایش اسطوره هم‌زمان با ظهور نوع بشر است. تا جایی که در دل تاریخ می‌توان پیش رفت و از نمونه‌ها و بقایای به‌جای‌مانده از اولین گونه‌های بشری می‌توان دریافت، دغدغه‌ها و اهداف اسطوره‌ای، هنر و دنیای انسان را شکل می‌دادند. این نمونه‌ها نشان از اتحاد گونه‌های بشری است؛ زیرا زمینه‌های بنیادین تفکر اسطوره‌ای نه‌تنها در طول تاریخ همیشگی و جهان‌شمول باقی مانده‌اند، بلکه از زمان پیدایش انسان در زمین نیز تغییری نکرده‌اند. معمولاً وقتی دانشمندان سیر تکاملی انسان را بررسی می‌کنند به ویژگی‌های فیزیکی و آناتومی بدن که انسان را از دیگر موجودات متمایز می‌کند توجه دارند. از جمله می‌توان به راست‌قامتی انسان، مغز بزرگ، تعداد و چینش دندان‌ها و نقش مهم انگشت شست که به دست کمک می‌کند با ابزار کار کند اشاره می‌شود». (ص 31)

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه

سخنی از جانسون ای. فرچایلد

پیش‌گفتار

فصل یک: تأثیر علم بر اسطوره

فصل دو: پیدایش انسان

فصل سه: اهمیت آیین‌ها

فصل چهار: جدایی شرق و غرب

فصل پنج: تقابل شرق و غرب در دین

فصل شش: الهام هنر شرقی

فصل هفت: ذِن

فصل هشت: اسطوره‌شناسی عشق

فصل نه: اساطیر جنگ و صلح

فصل ده: اسکیزوفرنی ـ سفری به درون

فصل یازده: ماه‌گردی ـ سفری به درون

فصل دوازده: سخن آخر: افقی وجود نداره

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مهیار علوی‌مقدم

تأویل و رویکرد هرمنوتیکی، باعث افزایش بهره‌گیری هر چه بیشتر خواننده از ارزش‌های شناخته‌نشدۀ متن می‌ش

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

منابع مشابه بیشتر ...

فیروزشاه‌نامه: دنبالۀ دار‌اب‌نامه بر اساس روایت محمد بیغمی (ویراست جدید)

فیروزشاه‌نامه: دنبالۀ دار‌اب‌نامه بر اساس روایت محمد بیغمی (ویراست جدید)

ناشناس

این متن در شرح جهانگیری و جنگ‌های فیروزشاه پسر داراب و برادر دارای دارایان است. در این مجلد بخشی بسی

شاهنامه و هنر نقالی: داستان سیاوش در سه روایت

شاهنامه و هنر نقالی: داستان سیاوش در سه روایت

علی تقوی

این کتاب به تحلیل و بررسی تعامل شاهنامه با یکی از مردمی‌ترین هنرهای ایرانی، یعنی هنر نقالی می‌پردازد