۱۲۵۴
۵۱۳
انسان‌شناسی زبان‌شناختی

انسان‌شناسی زبان‌شناختی

پدیدآور: الساندور دورانتی ناشر: نیتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مترجم: رضا مقدم‌کیا مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 8ـ467ـ185ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۵۷۹

خلاصه

انسان‌شناسی زبان‌شناختی در چند دهه‌ اخیر تغییر و تحول چشمگیری کرده است. در این کتاب برخی از ویژگی‌های اساسی این تغییر و تحول معرفی شده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

انسان‌شناسی زبان‌شناختی در چند دهه‌ اخیر تغییر و تحول چشمگیری کرده است. در این کتاب برخی از ویژگی‌های اساسی این تغییر و تحول معرفی شده است. همچنین در این اثر، مؤلف کوشیده‌ به جای نوشتن رساله‌ای جامع در معرفی انسان‌شناسی زبان‌شناختی و تاریخچه و سیر تحول آن، گزینشی عمل کرده و از طرح عناوین و موضوعاتی اجتناب کند که احتمالا موجب تقویت تصویر و کلیشه‌ای، از انسان‌شناسان زبان‌شناختی می‌شود. در این تصویر کلیشه‌ای، انسان‌شناس زبان‌شناختی متخصص توصیف‌گرای ناآشنا با نظریه‌پردازی ترسیم می‌شود که چیزهایی درباره تحلیل واجی، زبان‌شناسی تاریخ و زبان‌های «ناآشنا» می‌داند و می‌تواند این نوع مطالب را به دانشجویان انسان‌شناسی که تمایلی به گذراندن این نوع درس‌ها در گروه‌های زبان‌شناسی ندارند تدرس کند.

الساندرو دورانتی زبان‌شناس برجستۀ ایتالیایی و استاد انسان‌شناسی در دانشگاه کالیفرنیا است و کتاب «انسان‌شناسی زبان‌شناختی» که یکی از مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین کتاب‌های مقدماتی در جهت شناخت زیرشاخۀ زبان‌شناسی در علم انسان‌شناسی است و یکی از آثار مهم در این حوزه می‌باشد. الساندرو دورانتی در این درس‌نامۀ نوآورانه، انسان‌شناسی زبان‌شناختی را حوزه‌ای میان‌رشته‌ای معرفی می‌کند که زبان را به‌مثابه ذخیره‌ای فرهنگی و سخن‌گفتن را به منزلۀ عملی فرهنگی مطالعه می‌کند. در این کتاب نظریه‌ها و روش‌های انسان‌شناسی زبان‌شناختی معرفی می‌شود و این کار از رهگذر مباحثی چون گونه‌گونی زبانی، دستور کاربردی، نقشِ سخن‌گفتن در تعامل اجتماعی، سازمان و معنای ساخت‌های محاوره‌ای و مفهوم مشارکت در حکم واحدِ تحلیل انجام می‌گیرد. گفتنی است انسان‌شناسی زبان‌شناختی علمی است که به چگونگی تأثیر زبان بر حیات اجتماعی می‌پردازد. این رشته شاخه‌ای از علم انسان‌شناسی است که از تلاش برای مستندسازی زبان‌های در حال انقراض سرچشمه گرفته و در طی صد سال اخیر اغلب برای تشریح جنبه‌های گونه‌گون ساختار و کاربردهای زبانی توسعه یافته است. انسان‌شناسی زبان‌شناختی بررسی می‌کند که زبان چگونه ارتباطات بشری، اشکال هویت اجتماعی و عضویت در گروه‌های اجتماعی را شکل داده؛ عقاید فرهنگی در مقیاس بزرگ و ایدئولوژی‌ها را سازمان بخشیده و بازنمایی فرهنگی مشترک میان جهان‌های طبیعی و اجتماعی را توسعه داده است.

این کتاب رساله‌ای جامع برای انسان‌شناسان فرهنگی و دیگر دانشمندان علوم اجتماعی نیست تا «هرچیزی ـ را‌ـ که ـ همیشه ـ مایل ـ بوده‌اید ـ دربارۀ ـ زبان ـ بدانید ـ اما ـ از ـ پرسیدن‌‌ ـ آن ـ بیم ـ داشته‌اید» دربر بگیرد، بلکه گزارشی از پژوهش‌‌های معاصر دربارۀ زبان و فرهنگ از منظری خاص است.

تأکیدی که در این کتاب بر تاریخچه، منطق و نظام اخلاقی پژوهش می‌شود، در زبان‌شناسی نامعمول است؛ اما در میان انسان‌شناسان امری معمول؛ چراکه مؤلف مدت‌های طولانی با سیاست‌های مربوط به عرضۀ نتایج تحقیق و تأثیر آن بر جوامع مورد مطالعه سروکار داشته‌اند.

این کتاب از یک نظر دیگر هم مکمل سایر کتاب‌های این مجموعه است، یعنی از نظر توجهی که به فرهنگ و روش‌های مطالعه‌ی آن نشان می‌دهد. یک فصل کامل به نظریه‌های جاری درباره‌ فرهنگ اختصاص دارد و دو فصل هم درباره‌ روش است، یک فصل درباره‌ مردم‌نگاری و یک فصل هم درباره‌ گفتارنویسی گفت‌وگوهای واقعی. سرانجام مؤلف مدل‌واره (تحلیل ساخت‌گرا، نظریه‌ی کنش‌ـ گفتار، مکالمه‌کاوی) را از منظر سهم‌شان در بسط نظریه‌ای انسان‌شناختی از زبان مورد بحث قرار داده‌ است.

کتاب «انسان‌شناسی زبان‌شناختی» برای تدریس در سطوح بالاتر دوره‌های کارشناسی و سمینارهای مقدماتی دوره‌های کارشناسی ارشد انسان‌شناسی زبان شناختی یا (آن‌گونه که اغلب گفته می‌شود) دروس «زبان (یا در) فرهنگ» مناسب است. مدرسان علاقمند به چالش می‌توانند برخی از فصل‌های مربوط به فرهنگ و ارتباطات را برای سطوح پایین‌تر دوره‌های کارشناسی تدریس کنند. سرانجام اینکه فصل‌های کتاب مستقل از یکدیگر تنظیم و نوشته شده‌اند؛ از این‌رو دانشجویان و پژوهشگرانِ علاقمند به مسائل یا مدل‌واره‌های منفرد می‌توانند کتاب را گزینشی مطالعه کنند، بدون آنکه احساس کنند چیزی را از دست داده‌اند.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار نویسنده

پیش‌گفتار مترجم

فصل اول: گسترۀ انسان‌شناسی زبان‌شناختی

فصل دوم: نظریه‌های فرهنگ

فصل سوم: گونه‌گونی زبانی

فصل چهارم: روش‌های مردم‌نگاری

فصل پنجم: گفتارنویسی: از نوشتن تا تصاویر رقمی شده (رایانه‌ای)

فصل ششم: معنی در صورت‌های زبانی

فصل هفتم: سخن گفتن در حکم عمل اجتماعی

فصل هشتم: تبادلات مکالمه‌ای

فصل نهم: واحدهای مشارکت

فصل دهم: سخن آخر

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایران در آینۀ شعر روس

ایران در آینۀ شعر روس

میخاییل سینلنیکوف

این کتاب برگرفته از کتاب «ایران و درون‌مایه‌های ایرانی در شعر شاعران روس» اثر میخاییل سینلنیکوف شاعر

منابع مشابه بیشتر ...

زبان، فرهنگ و جامعه: موضوعات مهم حوزۀ انسان‌شناسی زبان‌شناختی

زبان، فرهنگ و جامعه: موضوعات مهم حوزۀ انسان‌شناسی زبان‌شناختی

گروهی از نویسندگان به ویراستاری کریستین جوردن، کوین تیوت

در این کتاب دوازده کارشناس زبده در حوزه‌های زبان‌شناسی، انسان‌شناسی، فلسفه و روان‌شناسی به این منظور

ساختارگرایی

ساختارگرایی

ژان پیاژه

ازآنجاکه پیاژه در این کتاب ساختارگرایی را از منظر بخش اعظمی از علوم انسانی مطرح کرده است، برای درک ن