۱۰۶۵
۲۲۰
یادداشت‌های سفر پروفسور محمدحسن گنجی: سفرهای آنکارا، لندن، پاریس، زنو، رم، بیروت، کراچی، .... در سال‌های 1329 ـ 1341 شمسی

یادداشت‌های سفر پروفسور محمدحسن گنجی: سفرهای آنکارا، لندن، پاریس، زنو، رم، بیروت، کراچی، .... در سال‌های 1329 ـ 1341 شمسی

پدیدآور: محمدحسن گنجی به کوشش غلامرضا سحاب ناشر: دنیای جغرافیای سحاب با همکاری مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسیتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 7ـ2ـ93263ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۸۴

خلاصه

این کتاب مجموعه‌ای از یادداشت‌های سفرهای دکتر محمدحسن گنجی است. او بنیان‌گذار جغرافیای نوین و بنیان‌گذار علم هواشناسی در ایران بود.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

این کتاب مجموعه‌ای از یادداشت‌های سفرهای دکتر محمدحسن گنجی است. او بنیان‌گذار جغرافیای نوین و بنیان‌گذار علم هواشناسی در ایران بود.‌ یک قرن زندگی کرد و تمامی زندگی او در سفرهایی سپری شد که یا به قصد تحصیل یا به قصد تحقیق و پژوهش به سرزمین‌های مختلف انجام می‌شد. جغرافیای زندگی او هرگز در محل زندگی‌اش محدود نشد. او در هر سفر هر آنچه را که می‌دید و می‌شنید و حس می‌کرد و تجربه می‌کرد، در ساعت‌هایی که از تحقیق و پژوهش و تدریس رهایی می‌یافت، در دفترچه ثبت و ضبط می‌کرد تا شاید روزی تورق در آنها یادآور لحظات تلخ و شیرین رنج‌ها و مرارت‌های یک دانشمند باشد یا تجربه‌ای ارزنده برای دیگران یا راهی روشن برای آیندگان.

در لابلای این یادداشت‌ها نکات قابل توجهی وجود دارد. یادداشت‌های سفرهای او حاوی زندگی شخصی‌اش، استراحت و اوقات فراغت، گشت‌وگذار و خریدکردن و مریض‌خانه رفتن و ... است. افزون بر این، این مجموعه یادداشت، تصویری روشن از زندگی اجتماعی مردمی را به نمایش می‌گذارد که در آن عصر و دوره، مقارن با حیات استاد زندگی کرده‌اند. معیشت و اقتصاد، روابط اجتماعی متقابل، خواسته‌ها و نیازها، امکانات و توانایی‌های فردی و جمعی و روح حاکم بر زندگی جاری مردم در لابلای این یادداشت‌ها، قابل استخراج است. این کتاب نه خاطرات شخصی سفرهای یک دانشمند، بلکه روزنگاری از سفرهای یک انسان کنجکاو و دقیق است که هر چه را می‌دیده و می‌شنیده، به ثبت رسانده است.

در میان این دست‌نوشته‌ها که به دقت هم نگاشته شده‌اند، اوضاع سیاسی حاکم بر جهان هم قابل جستجو است. دکتر گنجی در این خاطرات سفر به نکاتی اشاره دارد که می‌تواند بر دانستنی‌هایی از تاریخ سفر و گردشگری هم تأثیرگذار باشد. چگونگی مسافرت، نرخ بلیت، نوع پروازها، اقامت، اماکن تفریحی کشور مقصد و جاذبه‌های آن، همه و همه با دقت و ظرافت ثبت شده‌اند.

دکتر محمدحسن گنجی از مرداد 1329 تا شهریور 1338 شمسی در مجموع 46 سفر خارجی داشته است. به همراه مجموعه یادداشت‌های به‌جامانده از او، عکس‌هایی هم وجود دارد که همگی با دوربین شخصی او ثبت شده‌اند. به واقع دکتر گنجی کار ثبت خاطرات سفر خود را شخصا و با دقتی ستودنی پیگیری می‌کرده‌اند.

جلد نخست کتاب دربرگیرندۀ ده سفر به لندن، پاریس، ژنو، روم، استرالیا، هند (علیگره)، آنکارا، رانگون، کراچی، بیروت، اروپا و ... از سال 1329 تا 1341 شمسی است.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

دیباچه

یادداشت

سرآغاز

لندن، پاریس، ژنو و روم ـ مرداد تا مهر ماه 1329 شمسی ـ 1950 میلادی

استرالیا ـ مهر و آبان ماه 1335 شمسی ـ 1956 میلادی

هند (علیگره) ـ دی ماه 1335 شمسی ـ 1956 میلادی

آنکارا ـ خرداد ماه 1338 شمسی ـ 1959 میلادی

رانگون، کراچی و بیروت ـ آبان ماه 1338 شمسی ـ 1959 میلادی

اروپا ـ دی ماه 1337 شمسی ـ 1959 میلادی

آنکارا ـ آبان ماه 1339 ش ـ 1960 میلادی

لندن و اروپا ـ آذرماه 1339 شمسی ـ 1960 میلادی

آنکارا ـ فروردین 1340 ـ 1961 میلادی

خاور دور، بانکوک، هنگ‌کنگ و ژاپن ـ پاییز 1341 شمسی ـ 1962 میلادی

نمایه فارسی

نمایه لاتین

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.