۱۴۲۹
۴۷۱
از خوان و نان تا خون و جان: قوت جان در ذهن و زبان مولانا

از خوان و نان تا خون و جان: قوت جان در ذهن و زبان مولانا

پدیدآور: قدمعلی سرّامی، فرشاد عربی ناشر: ترفندتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 1ـ31ـ5963ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۳۷۰

خلاصه

نویسنده در این کتاب «قوت جان» یا «مأکولات روحانی» را در ذهن و زبان مولانا بررسیده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

انسان دارای دو بُعد مادی و مجرد است که باید یک علم ویژه به تربیت جسم او پرداخته و علم دیگری به رشد و تربیت روحی او توجه کند. انسان صرف‌نظر از نیازهای جسمانی که مایۀ بود و باش حیات مادی و زمینی و نباتی اوست، از جهات معنوی و فراطبیعی هم نیازمند جذب انرژی‌های معنوی و محتاج تغذیه‌های روحانی است تا بتواند سلامت روح و روان و در نهایت کمال خود را حاصل نماید. منظور از قوت جان یا مأکولات روحانی تمام آن چیزهایی است که برای حیات روحانی و معنوی انسان بایسته است.

نویسنده در این کتاب «قوت جان» یا «مأکولات روحانی» را در ذهن و زبان مولانا بررسیده است. مولوی در این باب عقیده‌ای دارد که نظیر آن را با این درجه از صراحت و جسارت در باور سایر عرفای بزرگ دیده نمی‌شود. او می‌گوید این انسان که «حیوان ناطق» است، به واسطۀ بُعد حیوانیت، محتاج غذاهای غیرمادی و به واسطۀ برخورداری از قوۀ ناطقه، نیازمند تغذیۀ روحانی و معنوی است و اگر انسان بتواند به هر میزان از تعلق به خوراک‌های مادی بکاهد، به همان اندازه بر وسعت روحانی و ابعاد ایمانی او افزوده می‌گردد. پس بریدن از خلق و عالم ماده یعنی اتصال به خالق و تغذیه از منبع نور که ذات لایزال ربوبی است.

به عقیدۀ مولوی حیات راستین، طلب لذت از چرب و شیرین عالم نیست، بلکه درک التذاذ حیات حقیقی، بازبسته بریدن از پستان دنیاست. زیرا نهایت دلبستگی به مظاهر مادی، قوت حاصل از نان است. اما نتیجۀ فطام از این مستلذات، مشاهدۀ جانان. بر همین مبنا سروده است:

لب را تو به هر بوسه و هر لوت میالا                           تا از لب دلدار شود مست و شکرخا

تا از لب تو بوی لب غیر نیاید                                    تا عشق مجرد شود و صافی و یکتا

آدمی فراتر از نیازهای جسمانی که لازمۀ حیات مادی و زمینی و نباتی اوست، از جهات معنوی و فراطبیعی نیز محتاج تغذیه‌های روحانی است تا با آن سلامت روح و روان و در نهایت دستیابی به کمال خود را تضمین نماید. از منظر مولانا مهم‌ترین قوت‌های جان آدمی عبارتند از: عشق و محبت، نور، ذکر (تسبیح)، موسیقی، دیدار یار (رؤیت الله)، سماع عارفانه، سکوت حکیمانه، حکمت، مصاحبت ابدال، بو، خبر (آگاهی) و حتی جوع و غم عارفانه. در این کتاب با بررسی شواهد اندیشه‌ای مولانا در خلال آثارش، مؤلفه‌های مذکور در ذهن و زبان وی جسته و در بوتۀ تحلیل و تبویب آورده شده است.

این کتاب در پنج پاره به رشتۀ تحریر درآمده است که در پارۀ اول تعاریف و مقدماتی از قوت جان و ضرورت پرداختن به این مسئله تبیین شده است. پارۀ دوم اختصاص یافته است به کلیاتی در شناخت بایسته‌های قوت جان و در آن به مسائلی در زمینۀ خودشناسی، لزوم اندیشه در هستی، نان و جان، نکوهش شکم‌بارگی و .... بررسی شده است. در پارۀ سوم مؤلفه‌هایی از قوت جان در ذهن و زبان مولانا بررسی شده است؛ از قبیل عشق، موسیقی، حکمت، ذکر، سماع، جوع و ... . بررسی مبانی اندیشه‌ای مولوی در باب قوت جان پارۀ چهارم کتاب را به خود اختصاص داده است و مباحثی چون اصالت جان، روح‌پروری، زندگی در مرگ، نسبیت امور عالم، آب جان و .... در آن تبیین شده است. بالاخره اینکه در فصل پایانی کتاب تکملۀ بحث آورده شده است.

فهرست مطالب کتاب:

درآمد

پاره نخست: تعاریف و مقدمات

پارۀ دوم: کلیاتی در شناخت بایسته‌های قوت جان

پارۀ سوم: بررسی مؤلفه‌هایی از قوت جان در ذهن و زبان مولانا

پارۀ چهارم: بررسی مبانی اندیشه‌ای مولوی در باب قوت جان

پارۀ پنجم: تکمله

نظر شما ۱ نظر

پربازدید ها بیشتر ...

نظریه و روش: تحلیل چارچوب

نظریه و روش: تحلیل چارچوب

زهرا اجاق

چارچوب‌بندی به عبارت ساده‌تر به فرایند ارتباطاتی قابل فهم ساختن گفته می‌شود که طی آن، برخی جنبه‌های

منابع مشابه بیشتر ...

چلچراغ‌های شمس: شرح و تفسیر 280 غزل شورانگیز دیوان شمس

چلچراغ‌های شمس: شرح و تفسیر 280 غزل شورانگیز دیوان شمس

گزینش، شرح و تفسیر: مهدی سیاح‌زاده

هدف نویسنده و شارح از این کتاب صرفاً ایجاد آشنایی اولیۀ مشتاقان مولانا با غزلیات شمس است؛ به همین دل

مقیم دل: حکایت‌هایی از زندگانی مولانا برای انسان زمانه ما برگرفته از «مناقب العارفین» شمس‌الدین افلاکی (ویراست جدید)

مقیم دل: حکایت‌هایی از زندگانی مولانا برای انسان زمانه ما برگرفته از «مناقب العارفین» شمس‌الدین افلاکی (ویراست جدید)

غلامرضا خاکی

در بخش اول این کتاب نوشتارهایی دربارۀ نیاز به آموزه‌های مولانا، ویژگی‌های کتاب «مناقب العارفین»، روش