۲۷۲۴
۵۶۷
روزی تو خواهی آمد (نامه‌هایی از پراگ)

روزی تو خواهی آمد (نامه‌هایی از پراگ)

پدیدآور: پرویز دوائی ناشر: جهان کتابتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 5ـ72ـ6732ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۶۴

خلاصه

این کتاب سومین دفتر از مجموعۀ «نامه‌هایی از پراگ» است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

این کتاب سومین دفتر از مجموعۀ «نامه‌هایی از پراگ» است. پرویز دوائی، نویسنده، در نامه‌های خود از غربت، از هنر و فرهنگ و تاریخ ایران و اروپا می‌گوید و در میان روایت‌های داستان‌گونه و گاه شعرگونۀ خود، از رویدادهایی در گذشته‌های نه چندان دور می‌نویسد؛ رویدادهایی اغلب شخصی و در مواردی اجتماعی و تاریخی که خود شاهد زندۀ آنهاست. این نامه‌ها، همچون اغلب نوشته‌های دوائی، رنگی از سینما و نوستالژی تهرانِ دهه‌های 20 - 40 را دارد که بسیار خواندنی است. نثر زیبای دوائی در این کتاب، بی‌تردید یکی از نمونه های معاصر نثر ساده و دلپذیر و در عین حال درخشان فارسی است.

در بخشی از مقدمۀ کتاب آمده می‌خوانیم: «.... اینها یک سری واقعا نامه‌هایی بوده به دوستان که در اینجا البته بعد از پاکسازی‌های ضروری و الزامی چاپ شده‌اند. بقیۀ مطالب هم مثل همان نامه‌ها، در کنار ابراز ارادت به لطف و پاسخ به دوستان، در واقع به قول آن آقا ـ ژان ژاک روسو ـ «تفکرات تنهایی» و گفتگوهایی است با خویشتن در گذرگاه‌های این شهر در تلاش برای آوردن و شرکت دادن یاران غایب عزیز در کنار خود ...».

در پشت جلد کتاب این قسمت از کتاب نمایان است: «پا زديم و پاشنه بر پهلوي مركب راهوار كوبيديم و مركب راهوار پر گرفت و در خيابان‌بندي باغ سبك ، پا سبكبال به حركت در آمد و دست‌هايش بخشنده مهربان، روي شانه‌هايم بود و شانه‌هايم زير دست‌هايش بالنده و توانمند ، سبك بر گذرگاه‌ها تاختيم و وقتي كه به آن دروازه گل‌آرا رسيديم در گذر از زير طاقي گل‌هاي سرخ، سه چرخه از كف زمين پر گرفت و اين را اين حس را آن آقا (مولوي) هم بهش رسيده بود كه گفت: «عشق است در آسمان پريدن ...» و واقعا معني «عشق» مگر چيز ديگري هم هست بجز جان آدمي را از خاك باز خريدن و مثل پري پرواز دادن؟

بر جاده مصفاي درخت‌آزين مي‌رفتيم و يك بزغاله كوچك سفيد پابهپا با ما مي‌دويد، بزغاله ملوس با نمكي كه به گردن‌اش با روبان قرمز زنگوله‌اي داشت و همراه ما و يا يك كمي عقب‌تر از ماها مي‌دويد و آجرفروش گذرگاه زير سم‌هاي كوچك‌اش، تق‌تق، صدا مي‌داد و آواز زنگوله‌اش ما را همراهي مي‌كرد و اين صداها زنگ سه‌چرخه‌ها و تق‌تق سم‌هاي ظريف اين بزغاله سفيدبرفي ما را عزيز ديرين، يك عمر است كه هم چنان در ميان عربده‌هاي نفس‌كش‌طلب‌هاي روزگار دارد همراهي مي‌كند .... ».

فهرست مطالب کتاب:

باز هم ....

برغالۀ سفید

درس املا

گندم عید

حدیث حاضر و غایب ....

«آمد به یادم»

«..... مهربان است»

«عروسی»

یه تکه «راحت»

«سرور» عزیز ....

«آی لاو یو»

خرازی فرشته

روزی تو خواهی آمد ....

«چشم‌های مادر .....»

برکۀ مرغابی‌ها

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

منابع مشابه بیشتر ...

نام ها و یادها: تحشیه‌ای بر آدم‌ها و کتاب‌ها

نام ها و یادها: تحشیه‌ای بر آدم‌ها و کتاب‌ها

ناصر علیخواه به کوشش مونا علیخواه

علیخواه در این كتاب، تحشیه‌هایی بر مهم‌ترین آدم‌ها و كتاب‌های زندگی‌اش زده و با هر حاشیه‌نویسی، خوان

دیگر آثار نویسنده

خیابان شکرچیان (نامه‌هایی از پراگ)

خیابان شکرچیان (نامه‌هایی از پراگ)

پرویز دوائی

این کتاب دربرگیرندۀ مجموعۀ دیگری از نامه‌های پراگ پرویز دوائی است.