۲۲۶۲
۵۶۴
درام: بررسی چیستی و تاریخ تحولات آن

درام: بررسی چیستی و تاریخ تحولات آن

پدیدآور: آر. اف. کلارک ناشر: سبزانتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مترجم: محمود دهقان، محمدکاظم شجاعی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۲۵۰شابک: 2ـ177ـ117ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۰۴

خلاصه

این کتاب با طرح این پرسش آغاز می‌شود که درام چیست و در پی یافتن پاسخ این پرسش، روند شکل‌گیری و توسعۀ درام را در جوامع گوناگون بشری دنبال می‌کند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

درام را می‌توان از معدود هنرهایی دانست که تاریخ آن، همپای تاریخ بشر است. همان‌گونه که در این کتاب آمده برای یافتن ریشه‌های اصلی شکل‌گیری درام، باید به دورترین نقاط تاریخ سفر کرد. انسان‌ها از آغاز خلقت به تقلید علاقمند بودند و همین تقلید، جوهر درام است.

این کتاب با طرح این پرسش آغاز می‌شود که درام چیست و در پی یافتن پاسخ این پرسش، روند شکل‌گیری و توسعۀ درام را در جوامع گوناگون بشری دنبال می‌کند. از یونان باستان که برخی از آثار به‌جامانده از آن هنوز جزء بهترین و فاخرترین آثار دراماتیک موجود هستند، تا قرون وسطی، بریتانیای عصر ملکه الیزابت و در نهایت دوران مدرن. خواننده در این جستجو ضمن مطالعۀ انواع گوناگون درام، با نمونه‌هایی برجسته و جریان‌ساز و تعدادی از مژثرترین درام‌نویسان فرهنگ‌های گوناگون آشنا می‌شود. تعامل درام و مذهب و نیز رابطۀ بین شکوفایی یک تمدن و درام آن از موضوعات دیگری هستند که در طول کتاب بررسی شده‌اند. نویسنده باور دارد رابطۀ مستقیمی بین شکوفایی یک تمدن و پیشرفت درام در آن وجود دارد. در واقع او درام را آینه‌ای برای شناختن فرهنگ یک کشور و ملت می‌داند. همان‌گونه که درام درخشان یونان نشانۀ عظمت فرهنگ و تمدن این ملت بود، سقوط و از ارزش افتادن درام در عصر کرامول نشانۀ اوضاع فرهنگ و تمدن بریتانیا بود. در ادامه نویسنده پس از بررسی سبک‌های گوناگون درام در جهان غرب، سنت‌های دراماتیک سایر نقاط جهان از جمله آسیا را هم بررسی می‌کند و تفاوت‌ها و شباهت‌های موجود بین سنت‌های دراماتیک فرهنگ‌های مختلف را برجسته می‌سازد. در نهایت با بررسی وضعیت درام در عصر مدرن، آیندۀ درام با توجه به تحولات فناوری مدرن مانند خلق تلویزیون، سینما و .... مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در فصل نخست به چیستی و تعریف درام پرداخته شده است و مبانی نظری بحث‌های سایر فصول بررسی شده است. در فصل دوم آغاز شکل‌گیری درام ـ آنگونه که امروزه شناخته می‌شود ـ تبیین شده است. فصل سوم به درام یونان باستان و آثار بزرگ و ماندگار درام‌نویسان آن دوران و چگونگی برگزاری نخستین جشنواره‌های درام می‌پردازد. خواننده در فصل چهارم با فرآیند بازآفرینی درام بعد از دوران تاریک قرون وسطی و رابطۀ بین درام و کلیسا به عنوان متولی نهاد مذهب در جامعۀ غرب آشنا می‌شود. فصل پنجم به فرآیند تکامل درام انگلستان در عصر ملکه الیزابت ـ که هنوز هم به عنوان یکی از درخشان‌ترین دوران تاریخ درام به شمار می‌آید ـ می‌پردازد و تعدادی از درام‌نویسان بزرگ و آثار آنها را معرفی می‌کند. فصل ششم در رابطه با دوران و وضعیت درام در جامعۀ مدرنی است که پس از تجربۀ جنگ‌های جهانی، در حال بازآفرینی ارزش‌های کهن و دستیابی به دستاوردهای نوینی می‌باشد. فصل هفتم به سنت‌های مشابه و گاه متفاوت دراماتیک در نقاط گوناگون جهان می‌پردازد. فصول هشتم و نهم به رابطۀ درام با سایر گونه‌های هنری می‌پردازند و انواع گوناگون آفرینش‌های هنری و رابطۀ آنها را با درام بررسی می‌کنند. در نهایت فصل دهم با جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده در فصول پیش تلاش می‌کند پاسخی را برای پرسشی که در آغاز کتاب مطرح شد، در اختیار خواننده قرار دهد.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه مترجمان

پیش‌گفتار

1. درام چیست؟

2. چگونه آغاز شد؟

3. دستاورد کلاسیک

4. احیای عمومی

5. پیروزی ملی

6. توسعه و تجربه

7. سنت‌های گوناگون

8. روابط نزدیک

9. انواع گوناگون

10. چرا درام وجود دارد؟

پیوست: تصاویر

نظر شما ۱ نظر
  • مدیر۱۰ ماه پیش
    Pdf کتاب موجود است چطور از سایت خرید کنم امکان خرید وجود ندارد

پربازدید ها بیشتر ...

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

زبان ملت، هستی ملت

زبان ملت، هستی ملت

امامعلی رحمان

زبان تاجیکستان با استقلال وطن پیوند ناگسستنی دارد؛ یعنی وقتی که وطن آزاد و مستقل بوده است، زبان هم ش

منابع مشابه بیشتر ...

تاریخ درام و تئاتر اروپا (دو جلد)

تاریخ درام و تئاتر اروپا (دو جلد)

اریکا فیشر ـ لیشته

تکیۀ اصلی کتاب بر دینامیک میان بازیگر و مخاطب و تلقی تئاتر همچون یک فضای پداگوژیک برای تجربیات آزمای

فراتاریخ‌نگاری در درام ایرانی: پژوهشی دربارۀ تاریخ، روایت و ادبیات نمایشی ایران

فراتاریخ‌نگاری در درام ایرانی: پژوهشی دربارۀ تاریخ، روایت و ادبیات نمایشی ایران

محمدجعفر یوسفیان کناری

در این کتاب الگوهای خلاقانۀ روایت تاریخ در چارچوب فراتاریخ‌نگاری مورد توجه قرار گرفته است؛ به شکلی ک