۱۰۲۲
۳۵۷
راهنمای عملی تحلیل گفت‌وگو، گفتمان و سند

راهنمای عملی تحلیل گفت‌وگو، گفتمان و سند

پدیدآور: تیم رَپلی ناشر: علمی و فرهنگیتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مترجم: عبدالله بیچرانلو مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 6ـ914ـ121ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۹۴+۲۰

خلاصه

این کتاب برگردان یکی از کتاب‌های مجموعه هشت جلدی بسته تحقیقاتی کیفی سِیج یعنی کتاب راهنمای عملی تحلیل گفت‌وگو، گفتمان و سند نوشتۀ تیم رپلی است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

این کتاب برگردان یکی از کتاب‌های مجموعه هشت جلدی بسته تحقیقاتی کیفی سِیج یعنی کتاب راهنمای عملی تحلیل گفت‌وگو، گفتمان و سند نوشتۀ تیم رپلی است. نگارنده کتاب تلاش کرده است مطالبی بسیار عملیاتی و کاربردی برای علاقمندان به تحلیل گفت‌وگو، گفتمان و سند ارائه نماید. از نقاط قوت کتاب بهره‌گیری نویسنده از مثال‌های کاربردی و تجارب عملی در زمینه تحلیل گفت‌وگو و ذکر مثال‌های متعدد در این زمینه است.

تحلیل گفتمان در حال حاضر یکی از رویکردهای مهم در پژوهش کیفی است. تحلیل گفت‌وگوها نیز مانند استفاده از اسناد به مثابه داده، سنتی طولانی در تاریخچه پژوهش کیفی دارد. در این روش‌ها، جمع‌آوری داده‌ها اغلب بر ایجاد مجموعه‌ای از مطالب از طریق ثبت تعامل‌هایی که به طور طبیعی در حال وقوع هستند یا گزینش مقالات روزنامه‌ها یا اسناد ـ مثلاً پرونده‌های سازمانی ـ تأکید می‌شود. در این فرآیند روش‌های سنتی جمع‌آوری داده‌ها ـ مثل مصاحبه‌ها یا گروه‌های متمرکز ـ که داده‌هایی را مختص فرآیند پژوهش تولید می‌کنند نقش چندانی ندارند، بلکه در اینجا یافتن راه‌های دسترسی و تنظیم مطالب موجود برای اهداف پژوهشی تعیین‌کننده هستند. از این‌رو گام‌هایی همچون پیاده‌سازی مطالب تصویری (دیداری) یا صوتی (شنیداری) و آرشیوسازی گام‌هایی اساسی در فرآیند پژوهش هستند و موضوع‌هایی فنی یا حتی جزئی به شمار نمی‌روند. اخلاق در این فضا به گونه‌ای خاص و متفاوت، اهمیت و موضوعیت پیدا می‌کند.

این کتاب این موضوع‌ها را از منظر تحلیل گفتمان و تحلیل گفت‌وگو بررسی می‌کند. برای این منظور خوانشی متفاوت و شاید حتی نظام‌مندتر از کتاب‌های دیگر بسته پژوهش کیفی سِیج دربارۀ موضوعاتی چون پیاده‌سازی مطالب ارائه می‌دهد. با این حال کتاب‌های دیگر این بستۀ پژوهشی، مکمل این کتاب هستند؛ چراکه مصاحبه‌ها و گروه‌های متمرکز موقعیت‌های خاصی از گفت‌وگو به شمار می‌روند، نه صرفاً به دلیل محتوایی که در آنها ارائه می‌شود، بلکه به این دلیل که می‌توان آنها را هم به همین روش تحلیل کرد.

یکی از اهدافی که برای این کتاب شمرده شده بررسی این موضوع است که چگونه می‌توان دربارۀ کاربرد زبان پژوهش کرد. کتاب در پی تشریح تفصیلی موضوع‌هایی کاملا عملی است که پژوهشگر با آنها مواجه می‌شود و نیز راه‌حل‌هایی بسیار عملی را در اختیار می‌گذارد که می‌توان به کار گرفت.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه ویراستار بسته پژوهش کیفی سیج

معرفی کتاب

یادداشت مترجم

فصل اول: گفتمان‌کاوی

فصل دوم: آرشیوسازی

فصل سوم: اخلاق و ثبت داده‌ها

فصل چهارم: مسائل علمی ضبط

فصل پنجم: پیاده‌سازی داده‌های صوتی و تصویری

فصل ششم: بررسی گفت‌وگو

فصل هفتم: بررسی گفت‌وگو درباره اسناد و با اسناد

فصل هشتم: گفت‌وگو و گفتمان‌کاوی: مناقشه‌ها و تنگناها

فصل نهم: بررسی اسناد

فصل دهم: مطالعه گفتمان: دیدگاه‌های تکمیلی

فهرست اصطلاحات

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مهیار علوی‌مقدم

تأویل و رویکرد هرمنوتیکی، باعث افزایش بهره‌گیری هر چه بیشتر خواننده از ارزش‌های شناخته‌نشدۀ متن می‌ش

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت