۱۳۲۱
۳۷۹
مبانی تاریخ هنر

مبانی تاریخ هنر

پدیدآور: گرنت پوک، دیانا نیوال ناشر: حرفه نویسندهتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مترجم: هادی آذری مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 1ـ02ـ6445ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۳۵۲

خلاصه

انگیزۀ اصلی نگارندگان از این کتاب، فراهم‌آوردن منبعی علمی و آکادمیک برای دانشجویان و علاقمندان به مقولۀ هنر و تاریخ هنر بوده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

انگیزۀ اصلی نگارندگان از این کتاب، فراهم‌آوردن منبعی علمی و آکادمیک برای دانشجویان و علاقمندان به مقولۀ هنر و تاریخ هنر بوده و هر خواننده‌ای با تورق صفحات این کتاب، متوجه خواهد شد که تأکید و تمرکز این کتاب بر سنت هنری غرب یا به عبارت دیگر آن دسته از آثار، رویکردها و نظریات هنری بوده است که بیشتر در دنیای غرب پدید آمده‌اند و ادامه به معیارها و اصول هنر غربی بدل شده‌اند.

این کتاب خواننده را با مفاهیم، نظریات و روش‌های تحلیل هنر و تاریخ هنر آشنا می‌کند. این مفاهیم و نظریات در نتیجۀ بالابردن سطح دانش و درک مخاطب از مقولۀ هنر، راه را برای پژوهش‌ها و مطالعات دامنه‌دارتر باز می‌کنند.

فصل اول به نظریات و فرضیات متفاوتی دربارۀ هنر، چیستی آن و چگونگی فهم و درک آن می‌پردازد. بخش دوم این فصل مروری است گذرا بر تاریخ هنر؛ از خاستگاه‌های شکل‌گیری این رشته تا پیدایش به اصطلاح «تاریخ هنر جدید». 

فصل دوم با چگونگی استفاده از گفتمان فرمالیستی در تحلیل و توصیف نمونه‌هایی از نقاشی، طراحی، مجسمه‌سازی و معماری آغاز می‌شود. منظور از فرمالیسم و نهادینه‌شدن رویکردهای فرمالیستی در تحلیل و تولید آثار هنری در عصر مدرنیسم چیست؟ ارتباط این نظریات با هنر انتزاعی در چیست و تأثیر نظریات فرمالیستی بر تاریخ هنر چه بوده است؟ در فصل سوم به بررسی نگرش‌های مارکسیستی به هنر و فرهنگ پرداخته شده و مشخص می‌شود که شکل‌گیری تاریخ اجتماعی هنر تا چه حد متأثر از این نظریات بوده است. فصل چهارم به ارائۀ مباحثی پیرامون نشانه‌شناسی و نظریات پیرس و سوسور می‌پردازد. چه مباحث و مسائلی در ساختارگرایی و پساساختارگرایی پیرامون هنر، معنی و اصالت تألیف و اثر مطرح می‌شود؟ نگاهی به تأثیر نظریه روانکاوانه و پیامدهای آن در تحلیل آثار هنری، موضوعات فصل پنجم را تشکیل می‌دهد. فصل ششم به چگونگی تجلی یافتن مسائل جنسیت و هویت جنسی در هنر می‌پردازد. افزون بر این، در این فصل به بررسی نگرش‌های فمنیستی، پسافمنیستی و نظریات مشابه در باب هنر نیز پرداخته شده است. در فصل هفتم مقولۀ پسامدرنیسم بررسی شده است؛ پسامدرنیسم به چه معنایی است و جایگاه نظریات و ایده‌های پسامدرنیستی در هنر و فرهنگ دیداری روزگار ما چیست. نظریات جهانی شدن و پسااستعمارگرایی و اهمیت یافتن روزافزون‌ آنها در عرصۀ هنر و تاریخ‌های هنر، موضوعاتی‌اند که در فصل هشتم مطرح می‌شوند.

در هر فصل سؤالاتی طرح شده و افزون بر ذکر منابع و سرفصل‌ها و ایده‌هایی برای مطالعه و پژوهش بیشتر، چکیده‌هایی در پایان هر فصل ارائه شده است. در این کتاب تلاش شده تا از طریق ارائۀ مباحث به شکل استدلالی و قابل فهم، موجبات مطالعات دامنه‌دارتر در هر دو حوزۀ هنر و تاریخ هنر برای علاقمندان فراهم آید.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمۀ نویسندگان برای ترجمۀ فارسی

فصل اول: نظریه‌های هنر و تاریخ‌های هنر

فصل دوم: فرمالیسم، مدرنیسم و مدرنیته

فصل سوم: نبردی بی‌پایان: مارکسیسم، هنر و تاریخ هنر

فصل چهارم: نشانه‌شناسی و پساساختارگرایی

فصل پنجم: روانکاوی، هنر و خودِ پنهان

فصل ششم: جنس و سکسوالیته: بازنمایی‌های جنسیت

فصل هفتم: کنکاشی در پسامدرنیته‌ها

فصل هشتم: چشم‌اندازها و مجاورت‌های جهانی‌شده

هنر و تاریخ هنر: منابع اینترنتی

دایرة المعارف‌ها و وب‌سایت‌های تخصصی هنر

نگارخانه‌ها و موزه‌های آنلاین

منابع دیگر

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

سنت زیباشناسی آلمانی

سنت زیباشناسی آلمانی

کای همرمایستر

در اواسط قرن هجدهم در آلمان رشتۀ فلسفه نوینی پدید آمد مبتنی بر افکار و ایده‌هایی از بریتانیایی‌ها و

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز

منابع مشابه بیشتر ...

زمینۀ هنرشناسی: درآمدی بر جهان‌نگری هنری

زمینۀ هنرشناسی: درآمدی بر جهان‌نگری هنری

جواد مهدیزاده

هدف اصلی این کتاب نه بررسی تاریخ هنر و نه شرح و تفسیر انواع هنرها یا مکتب‌های هنری است، بلکه تلاش بر

درآمدی تاریخی بر نظریۀ هنر

درآمدی تاریخی بر نظریۀ هنر

رابرت ویلیامز

این کتاب درآمدی است بر تاریخ اندیشه در باب هنر که نویسندگان می‌کوشند به گونه‌ای مختصر و شفاف نمایی ک