۱۱۷۸
۵۱۷
سرزمین شهرزاد؛ با نگاهی به نوزده اثر در ادبیات تطبیقی

سرزمین شهرزاد؛ با نگاهی به نوزده اثر در ادبیات تطبیقی

پدیدآور: اشرف کاظمی ناشر: ری راتاریخ چاپ: ۱۳۹۵ (چ دوم)مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 1ـ7ـ91505ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۶۶

خلاصه

این کتاب دربردارندۀ معرفی نوزده اثر داستانی ادبیات معاصر جهان است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

نقد و معرفی علمی کتاب تابع شیوه‌ای است که حاکی از شناخت و تسلط به موضوع کتاب، شیوۀ نگارش، دقت نگاه داستانی به کتاب، روش ارزیابی و چگونگی نقد و ارائۀ توصیه‌های لازم برای بهره‌برداری از آن باشد. نقد کتاب به معنای حرکت نقادانه در سه جهت است: میزان همخوانی یا افتراق ایده اصلی در کتاب با آنچه دیگران در این زمینه مطرح کرده‌اند؛ هم‌پوشانی، تفاوت یا تمایز ایده اصلی با آنچه نویسنده در گذشته دور یا نزدیک در همین موضوع طرح کرده است؛ میزان تطابق مبانی نظری با روش‌های به‌کار گرفته برای تبیین، پذیرش یا رد مبانی با شیوه علمی و قابل قبول مطرح شده است.

در نقد و تحلیل دیدگاه‌های منتقد خواه ناخواه در اثر نفوذ می‌کند و به آن جهت می‌دهد، جهتی که معلوم نیست به نفع خواننده باشد. نقد بیان یک متن ادبی با استفاده از روش‌ها و نظریه‌های علمی و ادبی است که گاهی همین نظریه‌ها و روش‌ها متن اصلی را در خود خفه می‌کند. خلاصۀ کتاب نیز نوعی برداشت عینی، کلی و احیاناً جزئی دربارۀ آنچه در یک کتاب آمده است. به عبارت دیگر خلاصه کتاب، ارزیابی محتوایی یا کشف رابطه میان محتوا در کتاب با دیدگاه‌های نویسنده در کتاب‌های دیگر وی یا تبیین رابطه میان محتوای کتاب با کتاب‌های نوشته‌ شده در همان موضوع است.

معرفی کتاب با خلاصه‌کردن و نقد متفاوت است. معرفی کتاب ایجاد نوعی شناخت دربارۀ کتاب است که شامل حوزه‌های معرفی نویسنده و مروری بر مهم‌ترین آثار و دیدگاه‌های وی، معرفی جایگاه و ارزش کتاب از نظر موضوعی و محتوایی میان کتاب‌های مشابه، معرفی ایده‌های اصلی و مهم کتاب، معرفی موارد کلی کتاب مانند عنوان، قطع کتاب، تعداد صفحات، نوع جلد، ناشر، محل نشر، تیراژ و .... . در معرفی‌ها معمولا قضاوت نمی‌شود، بی‌طرفی رعایت و از درون و ساختار اثر صحبت می‌شود؛ نیز آزادی تفکر و خلاقیت برای خواننده آماده و تقویت می‌گردد.

این کتاب معرفی کتاب‌های حوزۀ ادبیات داستانی است که در نشریات گوناگون نشر یافته و در اینجا گرد آمده‌اند. آثار معرفی شده اگرچه به تمام تاریخ ادبیات یک دوره نمی‌پردازد؛ اما بخشی از ادبیات معاصر ما را دربر می‌گیرد. این کتاب نقد و تحلیل نیست؛ به جای پیش‌داوری با خواننده هم‌گام می‌شود و او را به درون اثر می‌برد تا آن را روشن ببیند.

ارزش این اثر در آن است که هر کتابی را باحوصلۀ تمام و بدون جانب‌داری معرفی می‌کند. خود را دانای کل یا وکیل خواننده نمی‌داند، کمتر به قضاوت می‌نشیند، به خواننده فرمان نمی‌دهد و وقت او را نمی‌گیرد. کتاب‌های معرفی شده بی‌تأثیر از تب‌وتاب‌های ژورنالیستی و در فضای آرام از نویسندگان و مترجمان شناخته‌شده، مطرح و باتجربۀ ادبیات معاصر است که از استقبال عمومی برخوردارند.

در متن کتاب، پیش از مطالب، معرفی‌ها و بررسی داستان‌های موردنظر، اطلاعاتی درباره نویسنده و کتابشناسی‌اش درج شده است.

فهرست مطالب کتاب:

سخن ناشر

خیابان بهار آبی بود/ حسین آتش‌پرور

دستور زبان داستان/ احمد اخوت

تا روشنایی بنویس/ احمد اخوت

مستعارنویسی و شبه ترجمه/ احمد اخوت

من و دیگری/ احمد اخوت

ای نامه/ احمد اخوت

صدای سوم/ احمد اخوت

باقی‌مانده‌ها/ محمدرحیم اخوت

پروست و من/ رولان بارت

بیابان تاتارها/ دینو بوتزاتی

اطلس/ خورخه لوئیس بورخس

مُدراتو کانتابیله/ مارگریت دوراس

ناپدیدشدگان/ آریل دورفمان

اعتماد/ آریل دورفمان

آئورا/ کارلوس فوئنتس

مثل سایه، مثل آب/ محمد کلباسی

مأمور معتمد/ گراهام گرین

درباره اورستیا (اثر آیسخولوس)/ سایمون گلدهیل

داستان یک رمان/ تامس ولف

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

شکونتلا

شکونتلا

کالی داسه

جهانیان کالی داسه را به نام شاعر «شکونتلا» می‌شناسند. هندیان همواره خود شیفتۀ این اثر بوده‌اند؛ چه د

منابع مشابه بیشتر ...

از ادبیات و آفرینش

از ادبیات و آفرینش

فیلیپ راث

فیلیپ راث، نویسنده و منتقد نامدار آمریکایی است. او مشهورترین و به نظر خیلی‌ها مهم‌ترین رمان‌نویس زند

ادبیات و شر

ادبیات و شر

ژرژ باتای

باتای در این کتاب، با پیش‌کشیدن آثار بزرگ نویسندگانی همچون ویلیام بلیک، فرانتس کافکا، مارسل پروست، م