۱۴۳۷
۴۱۶
داستان‌های ماقبل تاریخ

داستان‌های ماقبل تاریخ

پدیدآور: آلبرتو موراویا ناشر: نیلوفرتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مترجم: مرضیه خانی، اعظم نساجیان مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 6ـ489ـ448ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۱۷۳

خلاصه

این کتاب بیست‌ودو داستان کوتاه و جذاب و متفاوت از آلبرتو موراویا دربارۀ حیوانات است که وی آن را با دیدی کاملاً خیال‌پردازانه اما دقیق و موشکافانه نقل می‌کند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

يك رابطه خوب با حيوانات، درست زماني حاصل مي‌شود كه قادر به ارج نهادن به تفاوت‌هايشان باشيم: وقتي كه آنها را از خودمان دور احساس مي‌كنيم، وقتي كه فكر نكنيم به هر قيمتي بايد آنها را در قالبي انساني درآوريم. حتي پيشي داخل سالن هم كه فكر مي‌كنيم همه ‌چيز را راجع به آن مي‌دانيم و اغلب به نظرمان قابل پيش‌بيني مي‌آيد، براي ما به صورت رمز و رازي است (مخصوصا آن هنگام كه وقت و بي‌وقت از ما غذا مي‌خواهد؛ و اينطور به نظر مي‌رسد كه صاحب يك ساعت دقيق است و دقتش به حدي است كه انتظار دارد وقت‌شناس باشيم). آلبرتو موراويا وقايع‌نگار دقيق و نكته‌سنج اين رمز و راز بوده است. او در داستان‌هاي مربوط به حيواناتش، دقيقا از جايي شروع كرده كه در عين حال كه تمايل داشته فاصله و دوري بين‌شان حفظ گردد، خود را بسيار به آنها نزديك نموده و آنها را با چشمان بسيار تيزبين خود موشكافي كرده است.

موراویا که در سال 1990 در سن 83 سالگی چشم از جهان فروبست، در تمام طول عمرش یک ناظر و تماشاگر فوق‌العاده و استثنایی بود. در دوران پیری هم به اندازۀ جوانی، سفرهای زیادی کرد و چشمان همواره تیزبینی برای کشف جزئیات دقیقی داشت که از نظر دیگران بی‌اهمیت جلوه می‌کرد. بدین مفهوم می‌توان گفت که موراویا همیشه دارای همان نگاه کنجکاوانه‌ای بوده که به نظر خاص کودکان است. وقتی شروع به نوشتن این داستان‌ها دربارۀ حیوانات کرده، شاید به یاد قصه‌های ازوپ، فدرو و فونتن افتاده که در آنها حیواناتی وجود دارند که طی قرون و اعصار مختلف بسیار مشهود شده‌اند؛ اما توجهی به آنها نکرده، زیرا داستان‌هایش قصه‌های حیوانات نیست، بلکه افسانه‌های حیوانات است؛ چون قصد تعلیم و ارائۀ تمثیل‌های پرهیاهو ندارند. افسانه هستند چون ما را دربر گرفته و غرق در جهانی می‌کند که هنوز خیلی جوان است و توصیف آن به نظر جذاب و لطیف می‌آید.

این کتاب بیست‌ودو داستان کوتاه و جذاب و متفاوت از آلبرتو موراویا دربارۀ حیوانات است که وی آن را با دیدی کاملاً خیال‌پردازانه اما دقیق و موشکافانه نقل می‌کند. شخصیت‌های این داستان‌ها حیوانات متعددی هستند که دارای صفات مثبت و منفی انسانی بوده یا بهتر است گفته شود انسان‌هایی هستند که در پشت ماسک‌های حیوانی پنهان شده و هر یک دارای نقاط ضعف و قوتی می‌باشند؛ درست همین ویژگی‌هاست که ماجراها و حوادث ناگوار این داستان‌ها را رقم می‌زند و نتایج اخلاقی آن را برای خواننده آشکار می‌کند.

افزون بر ویژگی‌های بدیع و منحصربه‌فرد داستان‌ها، موراویا ایده‌ای جدید در این کتاب به کار بسته و با شخصیت‌بخشیدن به حیوانات، اسامی هر حیوان را به دو بخش نام و فامیل تقسیم کرده است که در برگردان فارسی این داستان‌ها نیز سعی بر آن بوده تا حد ممکن ایدۀ موراویا حفظ شود و اسامی حیوانات به دو بخش نام و فامیل تقسیم شوند.

فهرست مطالب کتاب:

سخنی با خواننده

مقدمه

تم ساح، مرغ پادراز و ماهی‌های رقصنده

وقتی نه هنگ خیلی کوچک بود

یک مورچۀ خوب شایستۀ امپراتور شدن است

وقتی افکار در هوا یخ می‌زدند

پنگوئن بیچاره‌ای که به یخ ایمان دارد

زر رافه به دنبال خودش می‌گردد

دوست داشتن یک لک‌لک کوچولو فایده ندارد

یک ازدواج خوب از دماغ شروع می‌شود

توفان، پایان دنیا و غیره

بدون شلوار، بدون معاشرت

رؤیاهای مامان دیو می‌سازد

آتش‌نشان‌های خوب خواب‌آلود

همراه با جریان رودخانۀ زئیر

ماهی خاردار و گر آز، عشاق دروغگو

چگونه آفتاب‌پرست سبز، بنفش، آبی ... شد

تک‌شاخ و کرگدن

پرش دایناسور

شاخ‌های شو تور

ازت متنفرم، ترازو

و تاج یخی ناپدید شد

مام طبیعت تصمیم می‌گیرد دنیا را تغییر بدهد

دیو و دلبر

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مهیار علوی‌مقدم

تأویل و رویکرد هرمنوتیکی، باعث افزایش بهره‌گیری هر چه بیشتر خواننده از ارزش‌های شناخته‌نشدۀ متن می‌ش

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت