۱۲۷۱
۴۰۷
خرد و خشونت: یک دهه فلسفۀ سارتر 1950 ـ 1960

خرد و خشونت: یک دهه فلسفۀ سارتر 1950 ـ 1960

پدیدآور: آر.دی. لینگ و دی. جی. کوپر با پیش‌گفتاری از ژان پل سارتر ناشر: مرکزتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مترجم: رضا ولی‌یاری مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۶۰۰شابک: 8ـ292ـ213ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۶+۱۷۸

خلاصه

نویسندگان در این کتاب به بحث درباره کتاب‌های «ژنه قدیس، کمدین و شهید» (1952)، «مسائل روش» (1960) و «نقد عقل دیالکتیکی» (1960) می‌پردازند که بر روی هم بنای کلامی عظیمی تشکیل می‌دهند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

نویسندگان در این کتاب به بحث درباره کتاب‌های «ژنه قدیس، کمدین و شهید» (1952)، «مسائل روش» (1960) و «نقد عقل دیالکتیکی» (1960) می‌پردازند که بر روی هم بنای کلامی عظیمی تشکیل می‌دهند. «ژنه قدیس، کمدین و شهید» زندگینامه مشهور سارتر درباره ژان ژنه، نمایشنامه‌نویس عصیانگر ترکیب منسجمی از زندگینامه، نقد ادبی و فلسفه است. «مسائل روش» و «نقد عقل دیالکتیکی» ترکیبی از اگزیستانسیالیسم سارتر و مارکسیسم اومانیستی او هستند. این کتاب هر یک از این آثار را در جایگاه خود تلخیص و تفسیر می‌کند و سرنخی از دوره‌ای سرنوشت‌ساز در کارنامه سارتر و تاریخ فلسفه قرن بیستم به دست می‌دهد. نویسندگان کتاب تلاش می‌کنند در اینجا کاری در حد جمع‌بندی کل شناخت اجتماعی - تاریخی موجود، همان‌طور که سارتر می‌گوید ارائه دهند. آنان نظریه‌ای نظام‌مند را مطرح می‌کنند که هدفش درک کل طیف است؛ از تخیل فردی و روابط بیناشخصی و نظام‌های اجتماعی - فنی تا روابط بین گروه‌ها. آنان تأکید می‌کنند که سارتر می‌خواهد بدون تظاهر به ارائه نظامی بسته و کامل، نظام‌مند باشد. این جمع‌بندی در جریان همواره از هر ادعا یا نیتی مبنی بر دست یافتن به تمامیت شکل شده اجتناب می‌کند. این‌ کتاب دقیقا بر اساس همین نگاه به آثار سارتر، به بررسی کتاب‌های او می‌پردازد. بخش اول درباره کتاب «مسائل روش» به بحث درباره مارکسیسم و اگزیستانسیالیسم، مسئله وساطت‌ها و رشته‌های کمکی و روش پیش‌رونده ـ پس‌رونده می‌پردازد. نظر سارتر درباره ژنه عنوان بخش دوم کتاب است. اما بخش سوم کتاب نقد عقل دیالکتیکی است. این بخش‌ که گسترده‌ترین بخش کتاب است، با درآمد و دو دفتر با عنوان‌های از کنش فردی تا امر عملی - ساکن و از گروه تا تاریخ، فصلی مهم از کتاب است که سارتر نیز تأکید می‌کند نویسندگان اندیشه او را خوب طرح کرده‌اند.

از ویژگی‌های بارز این کتاب که آن را می‌توان بیش از همه مورد نظر قرار داد، پیش‌گفتاری است که خود ژان پل سارتر بر نوشته است. سارتر این کتاب را خوانده و خود می‌گوید که «شرحی بسیار روشن و وفادارانه» از اندیشه اوست.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

مقدمه

1. مسائل روش

یک: مارکسیسم و اگزیستانسیالیسم

دو: مسئلۀ وساطت‌ها و رشته‌های کمکی

سه: روش پیش‌رونده ـ پس‌رونده

2. نظر سارتر دربارۀ ژُنه

3. نقد عقل دیالکتیکی

دفتر اول: از کنش فردی تا امر عملی ـ ساکن

دفتر دوم: از گروه تا تاریخ

نظر شما ۱ نظر

پربازدید ها بیشتر ...

مباحث کلیدی در فراگیری زبان دوم

مباحث کلیدی در فراگیری زبان دوم

ویویان کوک، دیوید سینگلتون

این کتاب چشم‌اندازی تازه در برابر حوزه‌های مختلف در پژوهش‌های فراگیری زبان دوم می‌گشاید.

منابع مشابه

مرگ در فلسفۀ سارتر

مرگ در فلسفۀ سارتر

وحید مناجاتی

این کتاب بر اساس آثار سارتر و نیز شارحان وی و دیگر فلاسفه اگزیستانسیالیست است دربارۀ بررسی موضوع مرگ