۲۴۰۷
۱۰۴۱
مثل فیلسوف نوشتن: آموزش نگارش مقالۀ فلسفی

مثل فیلسوف نوشتن: آموزش نگارش مقالۀ فلسفی

پدیدآور: اِی. پی. مارتینیک ناشر: هرمستاریخ چاپ: ۱۳۹۵ (چاپ دوم)مترجم: فاطمه مینایی، لیلا مینایی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 6ـ702ـ363ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۱۱+۳۰۵

خلاصه

این کتاب به منظور آموزشِ نوشتن مقالاتی به دانشجویان فلسفه تألیف شده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

وقتی از آموزش نوشتن صحبت می‌شود، معمولا به یاد کلاس‌های انشا مدرسه می‌افتیم. کلاس‌هایی که معمولا در آنها معلمانی که خود تصور درستی از نوشتن نداشتند، قالب‌ها و کلیشه‌هایی را در ذهن دانش‌آموزان جا می‌انداختند که به کاری جز امتحان‌های انشای همان مدرسه‌ها نمی‌آمد. در دانشگاه‌ها هم معمولاً خبری از آموزش نوشتن نیست. از دانشجو مقاله و تحقیق خواسته می‌شود، اما هیچ وقت به او روش نوشتن مقاله آموزش داده نمی‌شود.

بخشی از نوشتن ذوق و خلاقیت است؛ اما ذوق و خلاقیت نیز با آموزش ورزیده‌تر و کارآزموده‌تر می‌شود و راحت‌تر راه موفقین را پیدا می‌کند؛ چنان‌که برای نویسندگیِ خلاق و نوشتنِ رمان و قصه کوتاه و نمایشنامه، کتاب‌ها و دوره‌های آموزشی فراوانی وجود دارد. مهمتر اینکه ذوق و خلاقیت همه ماجرا نیست و اشخاصی که بهره چندانی از آنها نداشته باشند، نیز با آموزش درست می‌توانند کمابیش به خوبی مقصود خود را بیان کنند.

نوشته‌ها را می‌توان به اقسام گوناگون تقسیم کرد که یکی از آنها مقاله است. مقاله هم اقسام گوناگون دارد که یکی از آنها مقاله‌های تحقیقی و استدلالی است. این کتاب به منظور آموزشِ نوشتن چنین مقالاتی به دانشجویان فلسفه تألیف شده است.

کتاب از هشت فصل و چهار پیوست بدین ترتیب به نگارش درآمده است. در فصل اول دربارۀ دو مفهوم نویسنده و مخاطب نوشتۀ فلسفی در موقعیت دانشجو و استاد بحث می‌شود. دانشجو و استاد به عنوان نویسنده و مخاطب در موقعیتی تصنعی قرار دارند. برخلاف نویسندۀ نوعی، دانشجو دربارۀ موضوع کمتر از مخاطب خود می‌داند، هرچند بنا نیست به این امر اذعان کند. فصل دوم دورۀ فشردۀ مفاهیم بنیادین منطق و شامل اطلاعات موردنیاز برای فهم فصول بعدی است. فصل سوم به بحث دربارۀ ساختار مقالۀ فلسفی اختصاص دارد و قلب کتاب را شکل می‌دهد. در فصل چهارم مطالبی مرتبط با تألیف پیش‌نویس‌های مقاله آمده و فنون و تکنیک‌های مختلف تألیف بررسی شده است. در فصل پنجم چند نوع از انواع استدلال که در احتجاج فلسفی به کار می‌رود توضیح داده شده است؛ از جمله قیاس ذوحدین و مثال نقض و برهان خلف. فصل ششم دربارۀ بعضی نکات اساسی است که در مورد محتوای مقاله باید رعایت کرد. در فصل هفتم دربارۀ برخی مسائل صوریِ نوشته بحث می‌شود: انسجام، وضوح، ایجاز و باریک‌بینی. در فصل هشتم نیر به بحث دربارۀ بعضی مشکلات معمول دانشجویان هنگام نوشتن اولین صفحات مقاله پرداخته شده است.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار مترجم

پیش‌گفتار نویسنده برای ترجمۀ فارسی

یادداشت نویسنده برای ویراست سوم

یادداشت نویسنده برای ویراست دوم

مقدمه

فصل 1: نویسنده و مخاطب

فصل 2: منطق و استدلال در نگارش

فصل 3: ساختار مقالۀ فلسفی

فصل 4: نوشتن

فصل 5: شگردهای نگارش تحلیلی

فصل 6: ملاحظاتی دربارۀ محتوا

فصل 7: بعضی اهداف ناظر به صورت

فصل 8: مشکلات مقدمه

پیوست یک: «جمعه شب است و من باید تا صبح شنبه مقاله‌ای بنویسم»

پیوست دو: چطور برای امتحان درس بخوانیم

پیوست سه: دانش‌پژوهی: یادداشت‌ها و ارجاعات

پیوست چهار: منابع فلسفی در اینترنت

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

شکونتلا

شکونتلا

کالی داسه

جهانیان کالی داسه را به نام شاعر «شکونتلا» می‌شناسند. هندیان همواره خود شیفتۀ این اثر بوده‌اند؛ چه د

منابع مشابه بیشتر ...

رمان نویسی در 90 روز

رمان نویسی در 90 روز

آلن وات

آلن وات نویسنده، کمدین، بازیگر، مدرس و فیلم‌نامه‌نویس کانادایی است. او بعد از برگزاری کلاس تابستانۀ

ابزارهای کمدی‌نویسی: مسئلۀ جدی بانمک‌بودن

ابزارهای کمدی‌نویسی: مسئلۀ جدی بانمک‌بودن

استیو کاپلان

کاپلان برای فهم کمدی به جای نظرهای انتزاعی فلاسفه، تجارب عملی خودش، آن زمان که کارگردان تئاتر بود، ت